-
Hej Familjeliv!Jag läser om familjer på 2 vuxna och 2 barn på Familjeliv som enligt dem själv har en matkostnad+inköp (såsom hygien och tvätt) på mataffär för ca 4000 kronor i månaden. Hur är detta möjligt? Det är ju enbart 133 kr/dagen. Det räcker inte ju ens till mat.Räknar man bara på vad ett vanlig recept för middag på exempelvis "Billiga veckan" kostar en portion mellan 25 - 40 kr. Detta räknar inte med dryck eller grönsaker.Så en dags mat ca:Frukost: 10 kr/personLunch: 30 kr/personMiddag: 30 kr/personMellanmål+kvällsmat: 15 kr/person.Totalt ca 90 kr/person och dag.Detta blir ju 10200 per månad. Det inkluderar inte någon utemat eller några excesser alls.Så vad äter folk egentligen hemma? Vatten med käckebröd och Denniskorv med makaroner? Förklara gärna för jag är genuint intresserad.
-
Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.
-
Räknar man enbart på vad dessa basvaror kostar fattar man ju inte verkligen inte hur kalkylen går ihop, det är också sjukt snålt tilltaget. Tänk:
2 liter mjölk om dagen - 30 kr
1,5 liter fil om dagen - 35 kr
8 frukter om dagen - 40 kr
4 ägg om dagen - 12 kr
Pålägg - 15 kr.
= 132 kronor dagen - 3960 kronor så var den månaden utan mer mat. Heja!
-
Det är ju bara 10 små glas mjölk. Alltså inte ens mjölk till varje måltid. 1,5 liter fil är ju bara 5 små skålar.Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-04 13:21:56 följande:Vem dricker 2 liter mjölk om dagen? Eller 1,5 liter fil?
-
Jag exempelvis är inte världsfrånvänd, jag är bara mycket undrande. Jag har nog aldrig kommit under typ 7000 kr och då har jag två barn på lågstadiet.Fjäril kär skrev 2025-01-04 13:27:28 följande:
Ibland är det så enkelt som att det inte finns mer pengar kvar än så och då får man rätta munnen efter det.
Jag är sjukpensionär och har mindre pengar än så att lägga på mat men jag äter varierat, har lärt mig handla smart och pga allergier skippar jag helt vissa matvaror.
Samt att generellt är matvanor i stort många gånger avviker från vad diverse uträkningar/statistik försöker visa. Dom tar ofta med matvaror som aldrig/sällan köps pga höga priser tex
Jag är mer förvånad över att så många är så världsfrånvända att man inte fattar att många inte har mer än 3-4000 kr kvar att lägga på mat.
-
Ja precis det är inte antingen oxfilé eller havregrynsgröt.Anonym (Patricia) skrev 2025-01-04 13:35:04 följande:
Jag blir mer förbannad över att folk inte kan tänka mer smart i såna här uträkningar.
Motsatsen till oxfilén är inte havregrynsgröt liksom...
Sverige är ett avlångt land med vitt skilda möjligheter till billiga matvaror.
Samt att alla har olika prioriteringar och olika vanor. En del familjer äter överhuvudtaget aldrig frukost , Många dricker varken kaffe eller läsk. En del är duktig på att planera sin mat och lagar från grunden och andra är mer spontana och kör halvfabrikat etc etc... = olika slutsummor på vad mat faktiskt landar på
Men även om man försöker laga det absolut billigaste i matväg och lagar från grunden kostar ju en bra portion mat absolut minst 25 kr per portion alltså 100 kronor om dagen. Men då är det också mat nästan helt utan bra proteiner. Finns ju en sida som heter "undertian". De portionerna ligger ju på runt 20 kronor och är pyttesmå utan bra proteiner. -
Nej, men mejeriprodukter är viktiga för kroppen.Fjäril kär skrev 2025-01-04 13:54:14 följande:Precis, varför är folk så rädda för att dricka vatten? Anses vatten vara fattigt?
-
Ja, precis. Det där är helt okej mat men ingen lyx ju. Ändå går det ca 8000 kronor för er utan att räkna med jobbluncher. Tack för att du orkar spalta upp allt så fint. Tummen upp!Anonym (pappan i björken) skrev 2025-01-04 15:11:56 följande:
Nu har jag bara läst TS men eftersom jag sitter med nästa veckas planering så tänkte jag svara från mitt perspektiv.
Vi är 4 i familjen än så länge, två vuxna och en 4-åring och en 7-åring, som går skola/förskola. Får en liten till i april om inget drastiskt händer.
Vi lägger lite mer än 4000 i mataffären, särskilt som vi även har två hundar. Vi snittar på ca 8000.
Inköpspris och portionspris är inte riktigt samma sak men om vi ändå räknar så. Flaggar för att vi bor i Stockholm.
Nästa vecka kommer se ut så här i matväg:
Måndag-Tisdag: Alla äter alla måltider hemma.
Frukost: ca 7 kr/portion = 56 kr (Havergrynsgröt med lingon, plus kaffe/te/mjölk)
Mellanmål: ca 5 kr/portion = 20 kr (bara barnen tar varsin frukt)
Lunch: Måndag: 13 kr/portion (korvgryta) = 54 kr, Tisdag: 19 kr/portion (Makaronipudding) = 76 kr
Mellanmål: ca 7 kr/portion (bara barnen och mamma, smörgås och dricka) = 42 kr
Middag: Måndag: ca 27 kr/portion (pasta med bacon och ärtor) = 108 kr, Tisdag: ca 26 kr/portion (fisk i kokossås med ris) = 104 kr
Kvällsmål: ca 7 kr/portion (alla, samma som mellanmål) = 56 kr
Dessa två dagar: 516 kr, eller snitt på 258 kr/dag
Sen börjar skolorna och jobben igen. Vilket betyder att vi inte har kostnader för två av mellanmålen eller lunch för barnen och jobbluncher kommer inte fårn mataffären.
Så ondag-fredag:
Frukost = 84 kr
Kvällsmål = 84 kr
Middagar:
Onsdag: ca 25 kr/portion (Köttfärsgratäng med zucchini) = 100 kr
Torsdag: ca 35 kr/portion (soppa och ungspannkaka) = 140 kr
Fredag: ca 35 kr/portion (plåtkyckling) = 140 kr
Eller ca 160 kr på onsdag och 200 kr på tors-fre.
Det blir ca 1600 kr denna vecka, om lör-sön också räknas samma som mån-tis, men helger brukar ju bli lite dyrare. Jag skulle gissa på ytterligare 200 kr, för bara mat. Inga snax medräknade.
Veckor med lite mindre ledighet, säg då att alla veckodagar går på 200 kr, dvs 1000 kr, plus helgen, så säg 1400 kr.
Grönsaker ingår varierande mycket i olika måltider och recept så vi serverar bara extra grönsaker ibland. Kanske en hundrig i veckan.
Har man barn som idrottar och behöver mellanmål och/eller ta sig något till frukost före skolan är det absolut inga konstigheter att de dricker två-tre glas mjölk om dagen och en-två skål fil/youghurt. Jag är inte ens räknat med flingorna till filen/yoghurten heller. I vilket fall som helst är det helt omöjligt att enbart handla för 4000 i månaden. Jag tror folk har dålig koll helt enkelt, eller som sagt...ljuger. Varför man nu gör det?Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-04 15:53:57 följande:Det undrar jag också, och här kommer ett svar:Är 2 dl små glas? Det ser jag iofs som normalstora. Men ändå, måste man tippa i sig så mycket av både fil och mjölk? Även, om man som jag, gillar det så kan man väl ändå hejda sig?Jag gjorde det tills för alldeles nyligen, säg november månad. Då satte jag mig oc räknade på hur mycket kalorier jag typ häller i mig... helt sjukt många på en månad kan jag säga. Då la jag ner allt mjölkdrickande utöver till frukost, då jag verkligen älskar mjölk och också vill ha det på gröten. Och i glaset. Vatten till maten gillar jag inte alls, snarare tvärtom. Men en sväng till Soda Streamern och några droppar Fun Light så funkar det. Eller sockerfri julmust, toppen!Anonym (Undrande) skrev 2025-01-04 13:24:27 följande:Det är ju bara 10 små glas mjölk. Alltså inte ens mjölk till varje måltid. 1,5 liter fil är ju bara 5 små skålar.
Jag är uppväxt i ett hem där det formligen bälgades mängder med mjölk!
Anledningen är att man tycker att mjölk är gott, det tillför maten en extra dimension. Vatten spär bara ut den istället.
Som törstsläckare funkar dock vatten.OCh jag kompenserar inte de kalorier jag fick bort genom att skära ner på mjölk utan ser hellre sidfläsket krympa.Anonym (Opium) skrev 2025-01-04 13:33:23 följande:Jag är 100% svensk och vi drack alltid mjölk till alla våra måltider när jag växte upp. I skolan också.
Ska man knöla i sig kalorier så väljer man såklart det man föredrar, att äta choklad eller godis alls för den delen? Gör jag aldrig. Det mår kroppen bara skit av. Med undantag för mörk choklad
Vätska får kroppen i sig ändå via mat och dryck. Det eviga skvalpandet av vatten är inte så hälsosamt som man trodde förr. (Orkar inte googla källa, men gör det gärna om det känns tvivelaktigt.)Samma här, det fick mina barn också. Får man inte det längre?Anonym (G) skrev 2025-01-04 13:37:17 följande:Vi hade t.om mjölk i skolan till maten i grundskolan
För oss som tycker om mjölk och vant oss med det fettfriare alternativet så smakar även milimjölk faktiskt mjölk.
Det behöver du inte förstå, men jag förklarar det ändå.Jag vet väl inte om 50g gram pålägg - 3 skivor skinka om dagen är några mängder att tala om men jag kan ha fel. Ägg är ju absolut essentiellt för en god kost.Anonym (Juni) skrev 2025-01-04 19:09:01 följande:Precis. Behöver man äta 1,5 liter fil om dagen? Samt ägg och mackor på det med en massa pålägg? Det blir stora måltider, speciellt när det bara låter som frukostmat. Drar man ner på storlekarna på måltiderna, blir det snabbt betydligt billigare. -
Det är verkligen inte kaka på kaka jag beskriver. Jag har ett exempel på 10 kr för frukost och 15 kronor för mellanmål + kvällsmat. Ska man däremot ha med allt du skriver skulle det väl kosta runt 50 kronor om dagen åtminstone.Anonym (Patricia) skrev 2025-01-05 00:08:09 följande:Av dina svar i tråden så låter det som att precis som flera andra var inne på att man prioriterar vissa matvaror och matvanor så man helt enkelt inte kan se att det faktiskt kostar pengar.
Att prioritera ägg, fil, frukt,mjölk, müsli, smoothie etc vid varje frukost och kvällsmål hela veckan tex BLIR dyr budget.
Andra väljer att äta gröt och hemkokt lingonsylt gratis från skogen till frukost och kvällsmat och generellt bara väljer enkel mat och kan leva på vällagat storkok i flera dagar så ser slutsumman annorlunda ut .5 gram är en liten ynka Pärsons tunnskivad skinka. Helmuskelskinka kan väga allt i från 10-20 gram skulle jag nog säga. Men i alla fall 3 eller 4,5 skinkbitar är inte mycket för en familj på en dag.Anonym (pappan i björken) skrev 2025-01-05 00:11:00 följande:Tack!
3 skivor skinka väger inte 50 gram. En skiva pressad påläggsskinak väger ca 5 gram och en skiva av helmuskel väger ungefär 11.
-
Jag ser i tråden att många här äter gratis/dricker kaffe på jobbet. Det sparar man lite på. Men alla har inte dessa möjligheter.
-
SD har väl väl aldrig sagt att de ska sänka matpriserna? Vi bor i en marknadsekonomi och politiker ska inte styra över matmarknaden är min åsikt. Men ja, Vänsterpartiet har sagt att de vill sänka priset. Svårt att veta hur det ska gå till dock.jaha2024 skrev 2025-01-05 11:11:56 följande:Det är ju vad mataffärerna har skapat. De tjänar miljoner medans människor gå på knäna. jag röstades på sd sist. denna gången blir det åt vänster. Hur kan man göra så här mot människor
-
Ja precis, är mycket tveksam till 10 kr/kg. Går knappt om man enbart bakar enbart på rent vetemjöl utan något annat i och det vill man ju inte.Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-05 14:22:48 följande:Hembakat bröd kan ju vara jättedyrt. Har du i nötter, frön, morötter och är villaägare så kostar det ju betydligt mer. Att ha ugnen på i 60 minuter kan kosta en hel del om du bor i hus. Sedan tar det ju tid. Det förutsätter att du är hemma och har tiden till brödbak.
-
Ja det gör hyresvärden hos mig. Jag betalar enbart hushållsel.Anonym (Lisa) skrev 2025-01-05 15:57:53 följande:
Så du tror att uppvärmning av lägenheter är gratis? Vem betalar tror du, hyresvärden?
Herregud.
-
Man kan absolut by i hyreslägenhet trots att man har bra lön. Man kan exempelvis vara frånskild och/eller bo i en storstad där lägenheter/hus är dyra. Sedan vill vissa, hör och häpna: faktiskt bo i hyreslägenhet. Vissa människor här är verkligen helt världsfrånvända.Anonym (K) skrev 2025-01-05 16:37:03 följande:Varför tror du att en lägenhet som bostad automatiskt innebär en hyresrätt? Finns väl inte en jävel som bor så efter en viss ålder nästan. Med en ok lön.Anonym (Lisa) skrev 2025-01-05 15:57:53 följande:
Så du tror att uppvärmning av lägenheter är gratis? Vem betalar tror du, hyresvärden?
Herregud.
Givetvis vet jag att inget är gratis. Ville bara säga att jag direkt inte betalar varken värme eller vatten. Men givetvis betalas ju detta indirekt genom hyran.Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-05 18:13:12 följande:Det är givetvis inbakat i hyran. Så även varmvattnet där jag bor.
Betalar endast hushållsel. -
Det ingår på hyran i och med att jag inte får någon separat avgift för värme månadsvis och hyran är på samma summa varje månad.Spucks skrev 2025-01-05 19:55:29 följande:Att något INGÅR i hyran betyder att man betalar det samtidigt som betalar hyran. Inte att hyresvärden betalar ens uppvärming.Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-05 18:13:12 följande:Det är givetvis inbakat i hyran. Så även varmvattnet där jag bor.
Betalar endast hushållsel.
Och självklart är det billigare att värma upp en lägenhet än en villa. Och uppvärmning med el är nog det dyraste som finns, antar jag, så visst är fjärrvärme betydligt billigare.
Nu har vi i och för sig kommit i från huvudämnet en bit, men så blir det ju ibland :) -
Jag tycker verkligen inte att det är så mycket. Barn sliter på sina kläder och växer. En del. Så ca 1000 kronor är inte mycket. Det räcker knappt för att köpa begagnade kläder så att det räcker.Spucks skrev 2025-01-06 14:48:28 följande:Det låter verkligen extrem mycket. Då menar jag inte maten, utan mycket av de andra grejerna som kläder, hygien, fritid, internet/mobil.
Omkring 500 kronor lek/fritid är inte heller någon stor summa om barnen håller på med idrott eller spelar musik.
Men era barn kanske inte idrottar? -
Handlar du allt begagnat? Annars är det omöjligt att komma billigare undan.Spucks skrev 2025-01-06 16:16:44 följande:Jag har aldrig spenderat så mycket till kläder åt mina barn (eller mig själv). Inte ens i närheten.
Fritid tänkte jag mest på vuxna. Fast kanske om man har ett gymkort ...
Okej, jag ska försöka spalta upp ungefärliga kostnader för kläder under ett år. Detta är nya kläder och absolut inga märkesgrejer. Jag har inte varit slavisk med priserna men de är ungefär. Idrottsskor är ju exempelvis betydligt dyrare än 500 kr/paret. Oftast betydligt dyrare än vad jag beskriver. Jag har säkerligen missat en massa kläder som man behöver ha också.
3 jackor 3x600 = 1800 kr
Täckbyxor och thermobyxor: 1500 kr
Mössa, vantar ~ 750 kronor
5 par byxor 5x400 = 2000 kr
6 par skor 6x500 = 3000 kr (sommar, vinter, höst, inomhusträning, utomhusträning, fotboll, tofflor)
Strumpor/kalsonger: 12 par av varje = 1000 kr
Keps/hatt: 2x200 = 400 kr
T-shirts 5 stycken = 5x200 = 1000 kr
Tröjor 5 stycken = 5x350 = 1400 kr
Underställ: 300 kr
Bälte 200 kr
Idrottskläder 2 ombyten = 1000 kr.
Badkläder 400 kr.
Totalt: 15050 kr. -
När barnen är små växer de snabbt och sliter en del på kläderna. Jag köper inte heller kläder om det inte behöva. Jag har verkligen inte tagit i med priserna. Priserna jag anger är Kapp Ahl, Lindex och liknande.Spucks skrev 2025-01-06 16:39:39 följande:Jag handlar delvis begagnat, men inte allt. Däremot köper jag inte varje år massvis med nya kläder och absolut inte så svindyra som du räkna upp.
Nu kom vi lite utanför ämnet igen, men så kan det vara :) -
Jag är långt i från kapitalist och tycker mig själv alltid köpa det billigaste av allt i princip, även en del begagnat. Skulle jag välja att betala för märkeskläder som var och varannan unge har nuförtiden skulle summan blir väsentligt högre.Spucks skrev 2025-01-06 18:52:24 följande:Jag har aldrig i mitt liv köpt så dyra kläder åt mina barn. Du har nog kollat på det dyraste som finns.
Men inte konstigt är det med den attityden. Vi bor i en extrem kapitalistisk värld och för att den ska fungera behöver människorna konsumera som galningar, helst utan att tänka efter.
Men jag undrar av nyfikenhet var du brukar var handla barnens kläder? Priserna jag anger är långt i från rimliga. Man får inte en ny tröja eller ett par nya barnjeans under 350 kronor längre. Om man nu inte har väldigt tur och hittar något på rea. Bra ytterkläder får man i princip aldrig för under 500 kronor/plagget längre. Bra idrottsskor och ytterskor av bättre kvalitet kostar ofta runt 700-1000 kr för. -
Jag är inte jättelångt i från ändå i mina priser för exempelvis Kapp Ahl/Lindex.Spucks skrev 2025-01-06 19:40:59 följande:Vanliga barnkläder köper jag, om jag köper nya, hos H&M eller liknande. Jag har aldrig i mitt liv köpt en barntröja för 250kr eller mer! De brukar kosta kanse 100kr/styck. Jag köper oftast multipack, då är det billigare styckpris. Samma med byxor. Sonen har oftast mjukisbyxor, de kostar kanste 100kr/styck. Andra byxor som jeans eller tyg kanske 200kr. 400kr är extremt dyrt för barnbyxor. Och 1000kr för 12 kalsonger och 12 par strumpor? Är de av guld?
Av intresse gick jag in på H&M online och tittade. Jag ser att H&M ligger väsentligt lägre är Kapp Ahl/Lindex. Tack för upplysningen, jag får börja handla där mer. Synd bara att jag inte har någon H&M i närheten. -
Ja precis, ett par inomhuskor av bra kvalitet ligger ju på tusenlappen och ett par löparskor av kvalitet kostar runt 1500 kr.Anonym (Mommie) skrev 2025-01-07 11:16:54 följande:Vänta tills ditt barn blir tonåring och bara vill ha vissa märken på kläderna och samtidigt håller på med en idrott på högre nivå där bara skorna kan kosta flera tusen kronor.