• Anonym (Undrande)

Vad äter folk? Fattar ingenting.

Hej Familjeliv!

Jag läser om familjer på 2 vuxna och 2 barn på Familjeliv som enligt dem själv har en matkostnad+inköp (såsom hygien och tvätt) på mataffär för ca 4000 kronor i månaden. Hur är detta möjligt? Det är ju enbart 133 kr/dagen. Det räcker inte ju ens till mat.

Räknar man bara på vad ett vanlig recept för middag på exempelvis "Billiga veckan" kostar en portion mellan 25 - 40 kr. Detta räknar inte med dryck eller grönsaker.

Så en dags mat ca:

Frukost: 10 kr/person 
    Lunch: 30 kr/person
    Middag: 30 kr/person
    Mellanmål+kvällsmat: 15 kr/person.
    Totalt ca 90 kr/person och dag.
    Detta blir ju 10200 per månad. Det inkluderar inte någon utemat eller några excesser alls.

Så vad äter folk egentligen hemma? Vatten med käckebröd och Denniskorv med makaroner? Förklara gärna för jag är genuint intresserad.
  • Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.
  • Anonym (Obegripligt)

Det är inte rimligt om man äter både färska grönsaker och kött av kvalitet. 

• Anonym (Q)

Jag fattar inte heller. Kanske de äter stor lunch på jobb och för-/skola som de inte räknar med? Och äter hemma hos svär-/föräldrar på helgerna?

• Anonym (Ljuger)

Folk ljuger. 2000 per månad är det minsta jag lyckats klara mig på som ensam vuxen och då får man verkligen snåla det blir mycket havregrynsgröt, ris och bönor. 

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag och sambon äter för max 2000 kr per månad. Mer än så har vi inte pengar till. Ofta mindre eftersom pengarna inte räcker.

• Anonym (J)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-04 13:03:22 följande:
    Vad äter folk? Fattar ingenting.
    Hej Familjeliv!

Jag läser om familjer på 2 vuxna och 2 barn på Familjeliv som enligt dem själv har en matkostnad+inköp (såsom hygien och tvätt) på mataffär för ca 4000 kronor i månaden. Hur är detta möjligt? Det är ju enbart 133 kr/dagen. Det räcker inte ju ens till mat.

Räknar man bara på vad ett vanlig recept för middag på exempelvis "Billiga veckan" kostar en portion mellan 25 - 40 kr. Detta räknar inte med dryck eller grönsaker.

Så en dags mat ca:

Frukost: 10 kr/person 
    Lunch: 30 kr/person
    Middag: 30 kr/person
    Mellanmål+kvällsmat: 15 kr/person.
    Totalt ca 90 kr/person och dag.
    Detta blir ju 10200 per månad. Det inkluderar inte någon utemat eller några excesser alls.

Så vad äter folk egentligen hemma? Vatten med käckebröd och Denniskorv med makaroner? Förklara gärna för jag är genuint intresserad.
    Fattar inte det heller. Vi är två vuxna och lägger 6-7000 kr.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-04 13:14:18 följande:

Jag och sambon äter för max 2000 kr per månad. Mer än så har vi inte pengar till. Ofta mindre eftersom pengarna inte räcker.

Men vad i helskotta äter ni då? Havregryn? Vatten? Knäckebröd? Hur mår man då?
  • Anonym (J)

Jag har inte heller mkt pengar (sjukskriven) men, ja. Jag fattar inte hur folk får ihop det på så lite 

• Anonym (Undrande)

Räknar man enbart på vad dessa basvaror kostar fattar man ju inte verkligen inte hur kalkylen går ihop, det är också sjukt snålt tilltaget. Tänk:

2 liter mjölk om dagen - 30 kr
    1,5 liter fil om dagen - 35 kr
    8 frukter om dagen - 40 kr
    4 ägg om dagen - 12 kr
    Pålägg - 15 kr.
    = 132 kronor dagen - 3960 kronor så var den månaden utan mer mat. Heja!

• Anonym (?)
    Felkällor
    Köpt lunch på jobbet
    Skollunch
    Kött via jakt
    Får mat från släkt
    Egen odlat
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (J) skrev 2025-01-04 13:15:47 följande:
    Men vad i helskotta äter ni då? Havregryn? Vatten? Knäckebröd? Hur mår man då?
    Ett par dagar/v brukar vi få matlåda från en församling.  Hemma mest toast. 

Vi prioriterar bra mat och sand till katten. Det är viktigast. 
Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.