• Anonym (Undrande)

Vad äter folk? Fattar ingenting.

Hej Familjeliv!

Jag läser om familjer på 2 vuxna och 2 barn på Familjeliv som enligt dem själv har en matkostnad+inköp (såsom hygien och tvätt) på mataffär för ca 4000 kronor i månaden. Hur är detta möjligt? Det är ju enbart 133 kr/dagen. Det räcker inte ju ens till mat.

Räknar man bara på vad ett vanlig recept för middag på exempelvis "Billiga veckan" kostar en portion mellan 25 - 40 kr. Detta räknar inte med dryck eller grönsaker.

Så en dags mat ca:

Frukost: 10 kr/person 
    Lunch: 30 kr/person
    Middag: 30 kr/person
    Mellanmål+kvällsmat: 15 kr/person.
    Totalt ca 90 kr/person och dag.
    Detta blir ju 10200 per månad. Det inkluderar inte någon utemat eller några excesser alls.

Så vad äter folk egentligen hemma? Vatten med käckebröd och Denniskorv med makaroner? Förklara gärna för jag är genuint intresserad.
  • Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.
  • Tow2Mater
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-05 14:22:48 följande:
    Hembakat bröd kan ju vara jättedyrt. Har du i nötter, frön, morötter och är villaägare så kostar det ju betydligt mer. Att ha ugnen på i 60 minuter kan kosta en hel del om du bor i hus. Sedan tar det ju tid. Det förutsätter att du är hemma och har tiden till brödbak. 
    Pinnbröd  (4 dl vetemjöl, 1/2 tsk salt, 1 1/2 tsk bakpulver, 1 3/4 dl vatten). Och en tändsticka så du kan tända eld på de fallna grenarna och höstloven i din trädgård och grädda dem. Svenska husägares nya vardag, för det går att äta billigt bröd för den som vill.
  • Anonym (Råttan)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-05 14:22:48 följande:
    Hembakat bröd kan ju vara jättedyrt. Har du i nötter, frön, morötter och är villaägare så kostar det ju betydligt mer. Att ha ugnen på i 60 minuter kan kosta en hel del om du bor i hus. Sedan tar det ju tid. Det förutsätter att du är hemma och har tiden till brödbak. 

Kostar elen mer per kWh i en villa?

Ha inte i nötter och frön om du inte har råd med det. Någon gång i veckan är du väl ändå hemma? Sätt degen på fredagskvällen och grädda på lördag förmiddag tex. 

Och man gräddar så klart inte en limpa i taget. Tre, fyra stycken brukar få plats i en vanlig ugn. Passa på att köra en lasagne till matlådor när du ändå har värmt upp ugnen. 

https://www.molndalenergi.se/kunskap/sanka-elkostnaden/ar-det-billigare-att-baka-eget-brod

• Anonym (pappan i björken)
    Anonym (Råttan) skrev 2025-01-05 14:18:48 följande:

:) Det var billigt! Och hela 3,2% kött!

Kanske bör kompletteras med lite andra näringsämnen, till lägre kilopris. 

Vitkål: 25-30 kr/kg
    Koka bönor själv: 15-20 kr/kg 
    Hembakat bröd: ca 10 kr/kg 
    Ärtsoppa: 5 kr/portion 
    Gul lök: 10 kr/kg 
    Kålrot: 20 kr/kg 
    Morötter: 20 kr/kg 

Med tanke på att det knappt ens går att köpa vanligt, enkelt vetemjöl för 10 kr/kg längre så blir det knappast ett kg bröd för en tia.

Igen får jag flagga för stockholmspriser, men vetemjöl+jäst+salt+olja blir absolut mer än 10 kr. Vill man ha roligare bröd än så kostar det mer. Min fru gör underbart goda grahamsbullar, där kostar bara mjölet 17 kr/kg. Vitkålen ok, den kostar mig 19,95/kg, bönor har jag faktiskt ingen aning och ärtsoppa, ingen aning, vi äter inte sånt pga allergier i familjen. Gul lök är uppe i 25 kr/kg om det inte är extrapris på hösten, kålrot pratar vi snarare 30 kr/kg. Morötter, ok, kostar precis under tjugan.
  • Anonym (Råttan)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-05 14:27:51 följande:
    Ja precis, är mycket tveksam till 10 kr/kg. Går knappt om man enbart bakar enbart på rent vetemjöl utan något annat i och det vill man ju inte.
    Anonym (pappan i björken) skrev 2025-01-05 14:53:36 följande:
    Med tanke på att det knappt ens går att köpa vanligt, enkelt vetemjöl för 10 kr/kg längre så blir det knappast ett kg bröd för en tia.

Igen får jag flagga för stockholmspriser, men vetemjöl+jäst+salt+olja blir absolut mer än 10 kr. Vill man ha roligare bröd än så kostar det mer. Min fru gör underbart goda grahamsbullar, där kostar bara mjölet 17 kr/kg. Vitkålen ok, den kostar mig 19,95/kg, bönor har jag faktiskt ingen aning och ärtsoppa, ingen aning, vi äter inte sånt pga allergier i familjen. Gul lök är uppe i 25 kr/kg om det inte är extrapris på hösten, kålrot pratar vi snarare 30 kr/kg. Morötter, ok, kostar precis under tjugan.

Ni har helt rätt! Jag hade hittat den uppgiften på en gammal sida! Övriga priser hittade jag på aktuella sidor från de stora matbutikskedjorna. 
  • Anonym (Obegripligt)
    Anonym (Råttan) skrev 2025-01-05 14:35:06 följande:

Kostar elen mer per kWh i en villa?

Ha inte i nötter och frön om du inte har råd med det. Någon gång i veckan är du väl ändå hemma? Sätt degen på fredagskvällen och grädda på lördag förmiddag tex. 

Och man gräddar så klart inte en limpa i taget. Tre, fyra stycken brukar få plats i en vanlig ugn. Passa på att köra en lasagne till matlådor när du ändå har värmt upp ugnen. 

https://www.molndalenergi.se/kunskap/sanka-elkostnaden/ar-det-billigare-att-baka-eget-brod

Ja alltså vi följer våran elförbrukning ständigt och ja sätter vi på ugnen så kostar det ju betydligt mer än om vi inte har på ugnen. Vi värmer därför mat i airfryern som är betydligt billigare att ha på men som kostar en slant att köpa in istället. 
  • Spucks
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-05 15:15:25 följande:
    Ja alltså vi följer våran elförbrukning ständigt och ja sätter vi på ugnen så kostar det ju betydligt mer än om vi inte har på ugnen. Vi värmer därför mat i airfryern som är betydligt billigare att ha på men som kostar en slant att köpa in istället. 
    Och du tror att ugnen drar ingen ström i en lägenhet?
  • Agda90
    Cox Orange skrev 2025-01-05 11:09:29 följande:
    Nä, men dina barn har kanske MIH-skador på tänderna?
    Eh, nej. De har inga MIH- skador på sina tänder. Varför skulle då få det när TEORIN om den typen av skador på tänder beror på syrebrist vid förlossning och/eller astma i tidig ålder? 
  • Anonym (Obegripligt)
    Spucks skrev 2025-01-05 15:16:37 följande:
    Och du tror att ugnen drar ingen ström i en lägenhet?
    Känner ingen i lägenhet som har samma elräkning som elräkningarna man kan få i ett hus. Har bott i lägenhet och hus som varit lika stora. På vintern kan det skilja 5-7 tusen per månad i elkostnad enbart och då har vi svinkallt hemma och lever med dubbla täcken.. 
  • Agda90
    Anonym (Råttan) skrev 2025-01-05 11:22:39 följande:

Vi gör biffar på i huvudsak bönor och linser. Köper färdigkokta, men kokar man dem själv blir det ännu billigare. Har aldrig ätit någon färdigköpt vegetarisk biff som jag tycker är lika god som hemmalagade. De flesta är inte goda alls. Mitt barn får såna i skolan och tycker inte om dem. 

Jag tycker generellt att det är synd på grönsaker att mosa dem till biffsmet (men har vi något som börjar bli soggigt kan man ju rädda det genom att ha ner det i biffen). 

Jag vill få in baljväxter i så gott som varje lagad måltid av näringsskäl och då tycker jag att det är godare att äta bönbiff med brocoli vid sidan av än tvärtom, som exempel. Grönsaker är dessutom ofta ett vackert inslag på tallriken, medan bönor och linser mest ser bruntråkiga ut!  

Det enda låtsaskött vi köper är sojafärs och det är för att barnen gillar det. Innan jag fick barn köpte jag inte sånt alls. 

Hade jag varit allergisk mot baljväxter hade jag nog valt bort att vara vegetarian. Såg att någon i din familj är det, och då blir så klart situationen en helt annan. 

Jag glömde att soja också är en allergi som vi har hemma. 
    Jag tåler inte baljväxter av något slag. Men jag älskar olika sorters grönsaker och ibland kan det vara sjukt gott att göra t.ex. rödbetsbiffar och ha andra grönsaker vid sidan om. Men vegetarian eller vegan är inget jag strävar efter att bli. 

Jag vågar inte köpa något låtsas kött för det finns alltid något tillsatt som någon av oss reagerar på. Dessutom tycker ingen av oss om det. 
    Blir glad av att läsa att ni gör egna vegetariska alternativ. Läser man innehållet på det färdiga i butik så kan man lätt bli gråhårig. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-05 15:40:15 följande:
    Känner ingen i lägenhet som har samma elräkning som elräkningarna man kan få i ett hus. Har bott i lägenhet och hus som varit lika stora. På vintern kan det skilja 5-7 tusen per månad i elkostnad enbart och då har vi svinkallt hemma och lever med dubbla täcken.. 
    Ja men ni betalar ju för uppvärmning av villan. Elräkningen för ugnen är ju densamma oavsett om man bor i lägenhet eller villa.
Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.