Vad äter folk? Fattar ingenting.
Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-04 13:21:56 följande:
Vem dricker 2 liter mjölk om dagen? Eller 1,5 liter fil?
Det undrar jag också, och här kommer ett svar:
Anonym (Undrande) skrev 2025-01-04 13:24:27 följande:
Det är ju bara 10 små glas mjölk. Alltså inte ens mjölk till varje måltid. 1,5 liter fil är ju bara 5 små skålar.
Är 2 dl små glas? Det ser jag iofs som normalstora. Men ändå, måste man tippa i sig så mycket av både fil och mjölk? Även, om man som jag, gillar det så kan man väl ändå hejda sig?
Spucks skrev 2025-01-04 13:30:34 följande:
Varför skulle man dricka mjölk till varje måltid och äta så mycket fil varje dag?
Tycker det är konstigt med mjölk som måltidsdryck. Jag kommer ihåg hur vi (jag och syskon/kompisar) alltid skrattade åt dettta märkliga när vi tittade på filmer/serier från USA och de drack mjölk till en vanlig måltid. Tyckte det var typisk USA, tills jag kom till Sverige. Varför alltid mjölk? Vad är det för fel med vatten?
Jag gjorde det tills för alldeles nyligen, säg november månad. Då satte jag mig oc räknade på hur mycket kalorier jag typ häller i mig... helt sjukt många på en månad kan jag säga. Då la jag ner allt mjölkdrickande utöver till frukost, då jag verkligen älskar mjölk och också vill ha det på gröten. Och i glaset. Vatten till maten gillar jag inte alls, snarare tvärtom. Men en sväng till Soda Streamern och några droppar Fun Light så funkar det. Eller sockerfri julmust, toppen!
Jag är uppväxt i ett hem där det formligen bälgades mängder med mjölk!
Anledningen är att man tycker att mjölk är gott, det tillför maten en extra dimension. Vatten spär bara ut den istället.
Som törstsläckare funkar dock vatten.
Anonym (Opium) skrev 2025-01-04 13:33:23 följande:
Jag är 100% svensk och vi drack alltid mjölk till alla våra måltider när jag växte upp. I skolan också.
Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-04 13:36:14 följande:
235 kalorier för 5 dl mellanmjölk om dagen också? äter hellre en halv chokladkaka om dagen då. Dessutom behöver kroppen vatten.
OCh jag kompenserar inte de kalorier jag fick bort genom att skära ner på mjölk utan ser hellre sidfläsket krympa.
Ska man knöla i sig kalorier så väljer man såklart det man föredrar, att äta choklad eller godis alls för den delen? Gör jag aldrig. Det mår kroppen bara skit av. Med undantag för mörk choklad
Vätska får kroppen i sig ändå via mat och dryck. Det eviga skvalpandet av vatten är inte så hälsosamt som man trodde förr. (Orkar inte googla källa, men gör det gärna om det känns tvivelaktigt.)
Anonym (G) skrev 2025-01-04 13:37:17 följande:
Vi hade
t.om mjölk i skolan till maten i grundskolan
Samma här, det fick mina barn också. Får man inte det längre?
Spucks skrev 2025-01-04 13:39:29 följande:
Mellanmjölk ... eller ännu värre: lättmjölk .... förstår jag ännu mindre. Det är färgsatt vatten. Då kan man lika bra dricka kranvatten, det är nyttigt och gratis.
För oss som tycker om mjölk och vant oss med det fettfriare alternativet så smakar även milimjölk faktiskt mjölk.
Det behöver du inte förstå, men jag förklarar det ändå.