Inlägg från: Anonym (Mimmi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mimmi)

Vad äter folk? Fattar ingenting.

Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-04 13:21:56 följande:
    Vem dricker 2 liter mjölk om dagen? Eller 1,5 liter fil? 
    Det undrar jag också, och här kommer ett svar:
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-04 13:24:27 följande:
    Det är ju bara 10 små glas mjölk. Alltså inte ens mjölk till varje måltid. 1,5 liter fil är ju bara 5 små skålar.
    Är 2 dl små glas? Det ser jag iofs som normalstora. Men ändå, måste man tippa i sig så mycket av både fil och mjölk? Även, om man som jag, gillar det så kan man väl ändå hejda sig?
    Spucks skrev 2025-01-04 13:30:34 följande:
    Varför skulle man dricka mjölk till varje måltid och äta så mycket fil varje dag?
    Tycker det är konstigt med mjölk som måltidsdryck. Jag kommer ihåg hur vi (jag och syskon/kompisar) alltid skrattade åt dettta märkliga när vi tittade på filmer/serier från USA och de drack mjölk till en vanlig måltid. Tyckte det var typisk USA, tills jag kom till Sverige. Varför alltid mjölk? Vad är det för fel med vatten?
    Jag gjorde det tills för alldeles nyligen, säg november månad. Då satte jag mig oc räknade på hur mycket kalorier jag typ häller i mig... helt sjukt många på en månad kan jag säga. Då la jag ner allt mjölkdrickande utöver till frukost, då jag verkligen älskar mjölk och också vill ha det på gröten. Och i glaset. Vatten till maten gillar jag inte alls, snarare tvärtom. Men en sväng till Soda Streamern och några droppar Fun Light så funkar det. Eller sockerfri julmust, toppen!

Jag är uppväxt i ett hem där det formligen bälgades mängder med mjölk!

Anledningen är att man tycker att mjölk är gott, det tillför maten en extra dimension. Vatten spär bara ut den istället.

Som törstsläckare funkar dock vatten.
    Anonym (Opium) skrev 2025-01-04 13:33:23 följande:
    Jag är 100% svensk och vi drack alltid mjölk till alla våra måltider när jag växte upp. I skolan också. 
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-04 13:36:14 följande:
    235 kalorier för 5 dl mellanmjölk om dagen också? äter hellre en halv chokladkaka om dagen då. Dessutom behöver kroppen vatten. 
    OCh jag kompenserar inte de kalorier jag fick bort genom att skära ner på mjölk utan ser hellre sidfläsket krympa. 
    Ska man knöla i sig kalorier så väljer man såklart det man föredrar, att äta choklad eller godis alls för den delen? Gör jag aldrig. Det mår kroppen bara skit av. Med undantag för mörk choklad
    Vätska får kroppen i sig ändå via mat och dryck. Det eviga skvalpandet av vatten är inte så hälsosamt som man trodde förr. (Orkar inte googla källa, men gör det gärna om det känns tvivelaktigt.)
    Anonym (G) skrev 2025-01-04 13:37:17 följande:
    Vi hade t.om mjölk i skolan till maten i grundskolan
    Samma här, det fick mina barn också. Får man inte det längre?
    Spucks skrev 2025-01-04 13:39:29 följande:
    Mellanmjölk ... eller ännu värre: lättmjölk .... förstår jag ännu mindre. Det är färgsatt vatten. Då kan man lika bra dricka kranvatten, det är nyttigt och gratis.

För oss som tycker om mjölk och vant oss med det fettfriare alternativet så smakar även milimjölk faktiskt mjölk.
    Det behöver du inte förstå, men jag förklarar det ändå.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-04 17:36:10 följande:
    Ja??
    Men hur mår ni av er bröddiet?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-01-05 00:08:09 följande:
    Av dina svar i tråden så låter det som att precis som flera andra var inne på att man prioriterar vissa matvaror och matvanor så man helt enkelt inte kan se att det faktiskt kostar pengar. 

Att prioritera ägg, fil, frukt,mjölk, müsli, smoothie etc vid varje frukost och kvällsmål hela veckan tex BLIR dyr budget.   
    Andra väljer att äta gröt och hemkokt lingonsylt gratis från skogen till frukost och kvällsmat och generellt bara väljer enkel mat och  kan leva på  vällagat storkok i flera dagar så ser slutsumman annorlunda ut .

Allt handlar i slutändan om prioriteringar.  Många familjer kan absolut komma undan med mindre pengar men dom vill inte avstå från en del matvaror och matvanor. 

Lägg dessutom till att alkohol och tobak oftast går på matbudgeten... 
    Alkohol och tobak på matbudgeten? Du måste skämta!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-01-05 09:47:25 följande:
    Titts noga i folks kundvagnar vid kassan och hur många som köper flera dosor snus och  limpa cigaretter samtidigt som dom veckohandlar ... Vad betalar man det med om inte på samma kvitto som maten? 
    Det är fortfarande ingen matkostnad.
    Det är enkelt att räkna av det som inte är mat från kvittot.

Jag t ex har koll på mina matkostnader och drar av exempelvis tvättmedel, tandkräm osv vilket hamnar under hygien istället. 

Tobak köper jag sällan, och då inte till mig själv.  Alkohol köper jag på systemet o h lägger under nöjeskategorin.

Tror fasen att "maten" blir dyr om man som rökare eller snusare lägger detta som matkostnad.

För övrigt förvånas jag över hur mycket skit folk köpet  med flertalet chipspåsar och en massa sockerläsk i sina vagnar.
    Kallas det också mat eller?
  • Anonym (Mimmi)
    Cox Orange skrev 2025-01-05 11:08:01 följande:

Förlåt, men det lät verkligen sorgligt. För mig är god kvalitativ mat ett av livets glädjeämnen. Att dricka vatten med gammal torkad pulveriserad ingefära låter som ett straff. 

Ja, det verkar gå att överleva matmässigt på 2000kr i mån. Vill man ha mat med kvalitet, gott kaffe istället för varmt kryddat vatten och näringsrik mat är det tveksamt.

Jag håller med, den sk frukosten vore jag hellre utan.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Gg) skrev 2025-01-05 13:05:42 följande:

Det lär de inte göra. klart som fasen man äter men om du går upp senare på ledig dag samt inte gör nåt som gör att du behöver mer energi så behöver du inte äta både lunch och middag. 

Frukost kl 10
    Mellanmål 13-14
    middag 17
    kvällsmat 20. 

Sen blir det ju oftast kanske nåt mer man får i sig iaf.

Der finns ingen anledning att gå upp betydligt tidigsre bara för att vi ska få in en måltid till som inte behövs. 

Kvällsmat?
    Vad är "kvällsmat" om inte... mat?

Var det tänkt för barnen, liksom mellanmålet?

Så mycket skulle jag aldrig äta en ledig dag!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Råttan) skrev 2025-01-05 12:37:28 följande:

Men mat man äter på jobbet kostar också pengar. Om arbetsgivaren står för maten dras det från lönen. 

Och jo, de flesta vill äta fler måltider än bara frukost och lunch. Ger du så lite till dina barn knackar snart Soc på dörren (med rätta). 

Skulle inte tro att soc knackar på dörren för att ungarna äter mindre två dagar i veckan.
    Och vem skulle anmäla? Husflugan?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-05 14:22:48 följande:
    Hembakat bröd kan ju vara jättedyrt. Har du i nötter, frön, morötter och är villaägare så kostar det ju betydligt mer. Att ha ugnen på i 60 minuter kan kosta en hel del om du bor i hus. Sedan tar det ju tid. Det förutsätter att du är hemma och har tiden till brödbak. 
    Kostar lika mycket i en lägenhet. 
    Att baka i airfryer är för övrigt billigare. 
  • Anonym (Mimmi)
    Spucks skrev 2025-01-05 16:48:51 följande:
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 16:22:07 följande:
    Så har jag med. Jag har fjärrvärme i min lägenhet där jag bor. Det blir mycket billigare när hyresvärden betalar för värmen än om man skulle betala den själv.
    Tror ni verkligen att era hyresvärdar betalar värmen åt er? Vad generöst!
    Herregud ....
    Det är givetvis inbakat i hyran. Så även varmvattnet där jag bor.
    Betalar endast hushållsel. 
  • Anonym (Mimmi)
    Skäms
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-05 16:51:03 följande:
    Jag kan bara konstatera att en lägenhet på 140 kvadrat och ett hus på samma storlek ge helt olika elkostnader. I huset har vi avstängda element och liknande. 
    Oh my god... 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-06 11:15:21 följande:

4000 MED tvättmedel, toapapper etc? Låter omöjligt för en familj?! Jag är ensamstående och använder runt 3000!! Köper godis men aldrig snacks och så unnar jag mig två veckotidningar! köper aldrig hämtmat men halvfabrikat😊

Du äter väl inte veckotidningarna?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (KY) skrev 2025-01-06 12:06:55 följande:

Folk ljuger och hittar på. Sen utvecklas trådarna alltid på samma sätt. En sjukpensionär skriver att ingen förstår någonting om hur de har det. Sen blir det svenskt mästerskap i att äta billigt och trumfas av någon som bara äter vitkål och vatten. 

4000kr för två vuxna och två barn är alldeles för lite om man ser på Konsumentverkets siffror. Beroende på hur gamla barnen är.
    https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/beraknade-hushallskostnader

Wow alltså!

Jag gör av med ca 50% av vad konsumentverket beräknar. Tillkommer förstås bilen då, men blir ändå mindre.

Helt makalöst... jag tappar fan andan. Förvånad
  • Anonym (Mimmi)
    Spucks skrev 2025-01-06 14:48:28 följande:
    Det låter verkligen extrem mycket. Då menar jag inte maten, utan mycket av de andra grejerna som kläder, hygien, fritid, internet/mobil.
    Verkligen, jag tror inte att jag skulle kunna göra av med så mycket även om jag försökte.
    Maten... kanske. Men ligger rätt mycket lägre.
    Anonym (Omöjligt) skrev 2025-01-06 16:35:27 följande:
    Räknat på 1 person då? 

Ja, jag kollar på en person i min åldersgrupp.
  • Anonym (Mimmi)
    Spucks skrev 2025-01-06 19:43:54 följande:
    Vad jag spenderar på mat vet jag inte, för då köper jag efter behov och håller inte så noga koll.
    Men de flesta andra saker verkar helt sanslös. En ensam vuxen skulle då spendera ungefär 1700kr på mobil, internet och "övriga medietjänster". Hur klarar man ens det? Dyraste mobilabbonemand, dyraste internet och 5 streamingtjänster?
    JAg har relativt bra koll då jag bokför det mesta. Dock ställer de digitala kvittona till det då det är lätt att glömma dem.

Min mobil plus bredbandet går på 700 per månad tror jag, men sen är jag för snäll och har kvar yngsta sonen på familjeräkningen så då blir det 200 till. Fortfarande 800 mindre, halva kostnaden!
    Någon streaming har jag inte, jag tycker inte att det är värt pengarna.

Inte handlar jag kläder och skor för dryga 9k per år heller!
  • Anonym (Mimmi)
    Mayjel skrev 2025-01-07 03:25:38 följande:

Jag fastar ibland och sparar då in en del pengar. Fast jag hade klarat mig rätt bra ändå.
    Numera så äter jag något lättare under fastedagar, som mannagrynsgröt, keso eller kokta ägg tillsammans med vitaminer, så man ändå blir lite mätt och får en del näring i sig.

Med all respekt, men då fastar du inte...
  • Anonym (Mimmi)
    Mayjel skrev 2025-01-07 05:36:37 följande:
    Jag ser det som en sorts fasta då jag bara äter en gång om dagen och då en väldigt liten portion. Punkt där och jag önskar ingen vidare diskussion. 
    Ok  periodisk fasta kallas det iallafall. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-07 11:47:47 följande:

Jag tänker att RIKTIGT dyra i drift blir ju Inte barnen förrän i tonåren! Småttingar kan ärva kläder och bryr sig inte om mode och märken! 

Då får de antingen få men dyrare klädesplagg, eller fler och billigare.

Det funkade kalasbra för oss.
Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.