• Anonym (Undrande)

Vad äter folk? Fattar ingenting.

Hej Familjeliv!

Jag läser om familjer på 2 vuxna och 2 barn på Familjeliv som enligt dem själv har en matkostnad+inköp (såsom hygien och tvätt) på mataffär för ca 4000 kronor i månaden. Hur är detta möjligt? Det är ju enbart 133 kr/dagen. Det räcker inte ju ens till mat.

Räknar man bara på vad ett vanlig recept för middag på exempelvis "Billiga veckan" kostar en portion mellan 25 - 40 kr. Detta räknar inte med dryck eller grönsaker.

Så en dags mat ca:

Frukost: 10 kr/person 
    Lunch: 30 kr/person
    Middag: 30 kr/person
    Mellanmål+kvällsmat: 15 kr/person.
    Totalt ca 90 kr/person och dag.
    Detta blir ju 10200 per månad. Det inkluderar inte någon utemat eller några excesser alls.

Så vad äter folk egentligen hemma? Vatten med käckebröd och Denniskorv med makaroner? Förklara gärna för jag är genuint intresserad.
  • Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.
  • Mayjel

Jag fastar ibland och sparar då in en del pengar. Fast jag hade klarat mig rätt bra ändå.
    Numera så äter jag något lättare under fastedagar, som mannagrynsgröt, keso eller kokta ägg tillsammans med vitaminer, så man ändå blir lite mätt och får en del näring i sig.

• Anonym (Mimmi)
    Mayjel skrev 2025-01-07 03:25:38 följande:

Jag fastar ibland och sparar då in en del pengar. Fast jag hade klarat mig rätt bra ändå.
    Numera så äter jag något lättare under fastedagar, som mannagrynsgröt, keso eller kokta ägg tillsammans med vitaminer, så man ändå blir lite mätt och får en del näring i sig.

Med all respekt, men då fastar du inte...
  • Mayjel
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-07 05:32:05 följande:
    Med all respekt, men då fastar du inte...
    Jag ser det som en sorts fasta då jag bara äter en gång om dagen och då en väldigt liten portion. Punkt där och jag önskar ingen vidare diskussion. 
  • Anonym (Mimmi)
    Mayjel skrev 2025-01-07 05:36:37 följande:
    Jag ser det som en sorts fasta då jag bara äter en gång om dagen och då en väldigt liten portion. Punkt där och jag önskar ingen vidare diskussion. 
    Ok  periodisk fasta kallas det iallafall. 
  • Anonym (Mommie)
    Studentpappa skrev 2025-01-06 20:28:00 följande:

En dag i skidbacken 4-500:-/person i liftkort sen ska alla ha utrustning också... 

Till tonåringen våran. Behöver såklart inte köpa nytt varje år men innan de växt klart har det max räckt två år.

Skidor (billiga) 2000:- 
    Pjäxor 1000:-
    Hjälm 1000:-
    Googles 500:-
    Ryggskydd 800:-
    Underställ 700:-
    Fleece 700:-
    Jacka 1000:-
    Byxor 1000:-
    Handskar 500:-

Nu får nog ett par i tråden infarkt, till en vuxen är det ju helt andra priser. Jag köpte nya skalkläder till i år på 50% men de kostade ändå 9000:- Cool

Det är ju skillnad att köpa till en vuxen som har vuxit klart. Då kan man ju lägga ner mer pengar om det är ett stort intresse.

Själv hyr jag utrustning till min unga tonåring som fortfarande växer, men köpte förstås nya skidkläder på rabatt 20% från KappAhl och det gick på 1000 kr ungefär. Ulltröja har han redan (Ralph Lauren, men värmer bra ändå) och ullstrumpor har han också sedan tidigare. Han frös inte alls och hade jättekul i backarna. 
  • Anonym (Mommie)
    Spucks skrev 2025-01-06 19:40:59 följande:
    Vanliga barnkläder köper jag, om jag köper nya, hos H&M eller liknande. Jag har aldrig i mitt liv köpt en barntröja för 250kr eller mer! De brukar kosta kanse 100kr/styck. Jag köper oftast multipack, då är det billigare styckpris. Samma med byxor. Sonen har oftast mjukisbyxor, de kostar kanste 100kr/styck. Andra byxor som jeans eller tyg kanske 200kr. 400kr är extremt dyrt för barnbyxor. Och 1000kr för 12 kalsonger och 12 par strumpor? Är de av guld?
    Vänta tills ditt barn blir tonåring och bara vill ha vissa märken på kläderna och samtidigt håller på med en idrott på högre nivå där bara skorna kan kosta flera tusen kronor. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Mommie) skrev 2025-01-07 11:16:54 följande:
    Vänta tills ditt barn blir tonåring och bara vill ha vissa märken på kläderna och samtidigt håller på med en idrott på högre nivå där bara skorna kan kosta flera tusen kronor. 
    OT från matfrågan men: Om sonen velat ha visst märke (dottern bryr sig inte) så får han spara själv eller önska sig till födelsedag. Våra hobbykostnader har aldrig varit så höga som de du nämner. Hade det blivit aktuellt hade vi fått ta ett snack om det men en sport för tiotusentals kronor hade vi valt bort. Sonens klätterskor kostar en del men behöver nya max en gång om året. 
    Vinterskor köper jag inte sedan ett par år. Meningslöst att köpa varma goretexkängor som står i hyllan när ungen ändå går ut i snöblasket med vita sneakers.
  • Anonym (Mamma)

Jag tänker att RIKTIGT dyra i drift blir ju Inte barnen förrän i tonåren! Småttingar kan ärva kläder och bryr sig inte om mode och märken! 

• Mayjel
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-01-07 11:04:22 följande:
    Ok  periodisk fasta kallas det iallafall. 
    Spelar ingen roll. Det rör sig om en fasta, oavsett.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Mommie) skrev 2025-01-07 11:16:54 följande:
    Ja precis, ett par inomhuskor av bra kvalitet ligger ju på tusenlappen och ett par löparskor av kvalitet kostar runt 1500 kr.
Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.