• Anonym (4)

Bara två får ärva

I familjen finns det fyra barn, två som mamman har med en annan och två med sin man. Bion till de äldsta har aldrig varit med i bilden, men maken har vart deras pappa på alla andra sätt sen de var några månader gamla.

Nu får han ärva en stor summa och ska sätta in pengar på barnens konto, men BARA på de två yngsta. Är det verkligen rätt?

• Svar på tråden Bara två får ärva
  • Core

Ja de första barnen har en annan biologisk gren som inte låter de yngsta barnen ärva? Fattar inte hur det kan vara en fråga

• Desperado
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-09 19:21:26 följande:
    Det är HAN som vill att barnen ska vara hans. 
    Nej, då är de jämlikar rent biologiskt. Jag har ett syskon som inte ska få ärva ett öre, jurist har hjälpt till med att försöka lösa det. Och det är helt enkelt för att syskonet jag betett sig otroligt illa. 

Om det är syskon ärver de lika, se Ärvdabalken. Det går inte att låta ett barn ärva inget alls medan ett annat ärver allt, Dessa saker är reglerade i lag. Även om en massa människor tror att det går att göra ett barn arvslös så stämmer det inte. Laglotten finns alltid. Dessutom, om ett barn ärver enbart laglotten så gör de andra det med.

Har däremot detta syskon godkänt bouppteckningen så är det omöjligt att korrgera det, givet att det inte är rena misstag eller att halva dödsboet saknas. Hur Er jurist missat detta övergår mitt förståend

• Yuppyupp

Studerar privatjuridik med inriktning på arvsrätt. Skriv privat meddelande om du vill så kan jag försöka hjälpa dig med frågorna. Det behövs mer information än vad du troligtvis vill ge ut här .Enkelt förklarat är hans arv bara hans om det står tydligt angivet i testamentet från den han ärvde att det skulle vara enskild egendom, annars ingår det i giftorättsgodset och hälften ska således tilldelas dig vid skilsmässa eller dödsfall. I Sverige ärver makar och barn enligt den så kallade arvsordning som regleras i ärvdabalken. Du ärver automatiskt din man innan era bröstarvingar/barn Förutsatt att det inte finns ett testamente eller äktenskapsförord. Det här är som sagt mkt mer komplicerat än att svara ja eller nej och många faktorer spelar in. 

• EnAnonumius
    Anonym (f hallberg) skrev 2024-12-09 15:34:19 följande:
    ALLT räknas med vid skilsmässa om inget annat är skrivet. Då är hans arv bara en av många tillgångar såsom huset, bilar, sommarstuga, sparade medel med mera. 

Fel...

Om ett arv (eller gåva) skrivs som "enskild egendom" av testartorn (och gåvogivaren), så räknas inte det in i giftorättsgodset.
    Står även skrivet i äktenskapsbalken också att enskild egendom inte skall räknas in. Så man behöver inte ens skriva äktenskaps förord för att "skydda arvet(gåvan) om det står skrivet att arvet/gåvan skall räknas som enskild egendom.

Så nej arvet behöver inte alls vara "en av många tillgångar" som skall delas..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-12-10 02:44:19 följande:
    Råkade citera fel person och av någon anledning så hamnade mitt svar i citatboxen också. 

Så jag ber om ursäkt till F Hallberg.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2024-12-09 21:08:22 följande:

Hej ts, jag tycker du ska rådfråga en jurist.
    Det finns nämligen en annan aspekt. Om ni är gifta och ni inte har äktenskapsförord eller arvet är testamenterat som enskild egendom så är hälften dina.
    Men om arvet är testamenterat som enskild egendom eller ni har äktenskapsförord så är pengarna helt din mans att förfoga över. 

Nej. Det gäller först vid bodelning.
  • Anonym (d)
    Nej, då är de jämlikar rent biologiskt. Jag har ett syskon som inte ska få ärva ett öre, jurist har hjälpt till med att försöka lösa det. Och det är helt enkelt för att syskonet jag betett sig otroligt illa. 
    Man kan inte göra sina barn arvslösa.

Vad ts man vill eller inte har vi ingen aning om. Att han ses som "pappa" innebär inte att han ser dem som sina biologiska barn.

Jag hade inte heller gett styvbarn så mycket som en byxknapp av mina pengar. Då eldar jag hellre upp dem.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (F) skrev 2024-12-10 05:11:30 följande:
    Nej. Det gäller först vid bodelning.
    Rätt, men det krävs förtydligande! eftersom det handlar om mycket betydelsefulla summor som kan påverkar Ts gifrtorättsgods avsevärt kan ts man bli skyldig att kompensera detta vid, ja, en bodelning. Om arvet inte testamenterats som enskild egendom eller om det finns ett äktenskapsord som beskriver annat. Han kan alltså inte ge bort pengarna utan eventuella konsekvenser vid en bodelning, tex om han avlider innan ts eller vid skilsmässa. Så ja, när båda lever och ingen skilsmässa är på tal är arvet hennes man att fritt förfoga över, men inte helt utan konsekvenser. 
  • Anonym (Svea)
    Yuppyupp skrev 2024-12-10 00:21:18 följande:

Studerar privatjuridik med inriktning på arvsrätt. Skriv privat meddelande om du vill så kan jag försöka hjälpa dig med frågorna. Det behövs mer information än vad du troligtvis vill ge ut här .Enkelt förklarat är hans arv bara hans om det står tydligt angivet i testamentet från den han ärvde att det skulle vara enskild egendom, annars ingår det i giftorättsgodset och hälften ska således tilldelas dig vid skilsmässa eller dödsfall. I Sverige ärver makar och barn enligt den så kallade arvsordning som regleras i ärvdabalken. Du ärver automatiskt din man innan era bröstarvingar/barn Förutsatt att det inte finns ett testamente eller äktenskapsförord. Det här är som sagt mkt mer komplicerat än att svara ja eller nej och många faktorer spelar in. 

Utfallet blir ett annat om de inte är gifta. Står inget om det i TS så det finns säkert mer vi inte vet. 
  • Lynx123
    Bröstarvingar ärver alltid. Du kan inte göra så även om du vill.
Svar på tråden Bara två får ärva