• Anonym (4)

Bara två får ärva

I familjen finns det fyra barn, två som mamman har med en annan och två med sin man. Bion till de äldsta har aldrig varit med i bilden, men maken har vart deras pappa på alla andra sätt sen de var några månader gamla.

Nu får han ärva en stor summa och ska sätta in pengar på barnens konto, men BARA på de två yngsta. Är det verkligen rätt?

• Svar på tråden Bara två får ärva
  • Anonym (Ui)

Antingen är de hans barn eller inte, fult av honom att göra så. Skillnad om alla varit biologiska och han gjort så, då finns det andra skäl som kan vara rimliga. 
    Men men, då får han förlita sig på sina biologiska barn när han blir gammal och behöver hjälp. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-09 14:18:17 följande:

Antingen är de hans barn eller inte, fult av honom att göra så. Skillnad om alla varit biologiska och han gjort så, då finns det andra skäl som kan vara rimliga. 
    Men men, då får han förlita sig på sina biologiska barn när han blir gammal och behöver hjälp. 

Fast det är ju inte hans barn. Det var ju inte hans spermier som träffade de där äggen.... Inte alls fult. Det är väl mer orimligt att göra skillnad mellan sina biologiska barn!
  • Anonym (F)

I en familj med flera pappor finns det precis det, flera pappor och flera personer att ärva. 
    Biologiska barn har man för evigt. Partners och deras barn kan komma och gå. Var är tidaxeln här? Hur gamla är de fyra barnen?
    Är ni gifta? I så fall kanske han vill skydda pengarna från framtida bodelning. Det hade juridiskt kunnat skötas på enklare sätt men men.... svårt att veta hur han tänker. Tråkigt att en stor summa pengar ska skapa problem när det borde vara precis tvärt om.

• Anonym (Svea)

Han har varit i deras liv "som en pappa" sen de var några månader gamla.
    Rätt?
    I så fall är de så nära en pappa man kan komma, barnen känner inte till någon annan fadersfigur.
    Om så är fallet, han själv kallar sig pappa, andra antar att han är barnens pappa - så är det ändå lite märkligt att han väljer att göra så.

Han har inga skyldigheter gentemot bonusbarn, det har han inte. Men han är den enda pappa de haft  i sina liv som jag förstått det.
    Och deras blodssyskon som är yngre än dem och som vuxit upp under samma tak som dem hamnar nu på ett helt annat plan ekonomiskt.
    Jag hade haft väldigt tufft att vara mamma i den här sitsen. Mamma till ALLA fyra barn alltså.

Han gör i sak inget fel.
    Men det är ändå märkligt.
    Och jag håller med om att det måste förklaras så att barnen kan förstå nu, för detta riskerar att skapa bitterhet framöver. 

• Anonym (4)
    Anonym (F) skrev 2024-12-09 14:40:27 följande:

I en familj med flera pappor finns det precis det, flera pappor och flera personer att ärva. 
    Biologiska barn har man för evigt. Partners och deras barn kan komma och gå. Var är tidaxeln här? Hur gamla är de fyra barnen?
    Är ni gifta? I så fall kanske han vill skydda pengarna från framtida bodelning. Det hade juridiskt kunnat skötas på enklare sätt men men.... svårt att veta hur han tänker. Tråkigt att en stor summa pengar ska skapa problem när det borde vara precis tvärt om.

14, 10 och 7. Ja vi är gifta.
  • olof 45

Jag säger lite emot de andra här - jag tycker INTE man gör skillnad mellan barnen! 

Han visste att du hade barn när han valde att gifta sig med dig samt skaffa barn med dig. 

Är hans arv skriven som enskild egendom, eller tillfaller det äkenskapsboet (vad de nu heter)? Annars kan du argumentera att hälfen är ditt enligt lag, och du vill att din hälft ska tillfälla de äldsta barnen, nu när han itne verkar bry sig om dem. Eller säg att du kommer testamentera  till och på alla sätt favorisera de två äldsta, om han tycker att det är rätt det han gör just nu.

Att ge större summor pengar till "sina" barn, men NOLL till sina bonusbarn som kallar en för pappa? Nej. Låter så kalkulerat och kallt. 

Förstår att du känner dig besviken TS. Du som såklart älskar alla fyra barnen...

• Anonym (AB)
    olof 45 skrev 2024-12-09 15:00:47 följande:

Jag säger lite emot de andra här - jag tycker INTE man gör skillnad mellan barnen! 

Han visste att du hade barn när han valde att gifta sig med dig samt skaffa barn med dig. 

Är hans arv skriven som enskild egendom, eller tillfaller det äkenskapsboet (vad de nu heter)? Annars kan du argumentera att hälfen är ditt enligt lag, och du vill att din hälft ska tillfälla de äldsta barnen, nu när han itne verkar bry sig om dem. Eller säg att du kommer testamentera  till och på alla sätt favorisera de två äldsta, om han tycker att det är rätt det han gör just nu.

Att ge större summor pengar till "sina" barn, men NOLL till sina bonusbarn som kallar en för pappa? Nej. Låter så kalkulerat och kallt. 

Förstår att du känner dig besviken TS. Du som såklart älskar alla fyra barnen...

Nej, arvet han fått kan aldrig bli TS, det är hans och bara hans. Han har all rätt att spendera dessa pengar som han själv vill. 
  • Anonym (f hallberg)
    Anonym (4) skrev 2024-12-09 14:52:18 följande:
    14, 10 och 7. Ja vi är gifta.
    Du kanske kan se att det lika gärna skulle kunna vara era två yngre barn som skulle känna sig förfördelade av att de pengar som juridiskt tillhör dem ska gå till deras äldre syskon?

Jag har själv en annan pappa än mina syskon och de har ett betydligt större arv att vänta. Min pappa hade noll och inget att ge vidare till mig. Jag har inga speciella känslor kring det utan det är bara en självklarhet för mig att vi har olika pappor och olika arv. Tror säkert dina barn känner precis likadant.
  • Anonym (f hallberg)
    olof 45 skrev 2024-12-09 15:00:47 följande:

Tanken är god, men du har inte koll på juridiken. Du har fel.

Hans arv är hans och bara hans.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (f hallberg) skrev 2024-12-09 15:06:28 följande:
    Tanken är god, men du har inte koll på juridiken. Du har fel.

Hans arv är hans och bara hans.
    Det beror på. Om man inte skrivit äktenskapsförord och testamentet inte anger det som enskild egendom så skulle det räknas med vid en skilsmässa. Men fram till dess gör han som han vill med arvet, och han får mycket riktigt skänka det till sina barn om han vill.
Svar på tråden Bara två får ärva