• Anonym (4)

Bara två får ärva

I familjen finns det fyra barn, två som mamman har med en annan och två med sin man. Bion till de äldsta har aldrig varit med i bilden, men maken har vart deras pappa på alla andra sätt sen de var några månader gamla.

Nu får han ärva en stor summa och ska sätta in pengar på barnens konto, men BARA på de två yngsta. Är det verkligen rätt?

• Svar på tråden Bara två får ärva
  • Anonym (Ui)
    Desperado skrev 2024-12-09 23:14:59 följande:

Om det är syskon ärver de lika, se Ärvdabalken. Det går inte att låta ett barn ärva inget alls medan ett annat ärver allt, Dessa saker är reglerade i lag. Även om en massa människor tror att det går att göra ett barn arvslös så stämmer det inte. Laglotten finns alltid. Dessutom, om ett barn ärver enbart laglotten så gör de andra det med.

Har däremot detta syskon godkänt bouppteckningen så är det omöjligt att korrgera det, givet att det inte är rena misstag eller att halva dödsboet saknas. Hur Er jurist missat detta övergår mitt förståend

Orkar inte läsa hela ditt inlägg, men:
    Självklart laglotten men det har gjorts en önskan om att den ska gå direkt till mitt syskons barn. Syskonet måste:
    1. Gräla med sina barn (de har ingen bra relation),
    2. Klandra testamentet (och det fattar han inte hur man gör, knarkat bort hjärnan).
    Så du behöver inte oroa dig för oss, men tack ändå. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-10 05:33:39 följande:
    Rätt, men det krävs förtydligande! eftersom det handlar om mycket betydelsefulla summor som kan påverkar Ts gifrtorättsgods avsevärt kan ts man bli skyldig att kompensera detta vid, ja, en bodelning. Om arvet inte testamenterats som enskild egendom eller om det finns ett äktenskapsord som beskriver annat. Han kan alltså inte ge bort pengarna utan eventuella konsekvenser vid en bodelning, tex om han avlider innan ts eller vid skilsmässa. Så ja, när båda lever och ingen skilsmässa är på tal är arvet hennes man att fritt förfoga över, men inte helt utan konsekvenser. 
    Det finns så många sätt att komma runt det här.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Svea) skrev 2024-12-10 07:01:38 följande:
    Utfallet blir ett annat om de inte är gifta. Står inget om det i TS så det finns säkert mer vi inte vet. 
    Tyckte mig se en kommentar här från TS att de är gifta
  • Yuppyupp
    Anonym (Svea) skrev 2024-12-10 07:01:38 följande:
    Utfallet blir ett annat om de inte är gifta. Står inget om det i TS så det finns säkert mer vi inte vet. 
    Hej! Jag har förstått det som att ts och barnens pappa är gifta. Att det finns två gemensamma barn inom äktenskapet och ett särkullbarn
    Anonym (F) skrev 2024-12-10 07:52:14 följande:
  • Anonym (AB)
    Anonym (4) skrev 2024-12-09 13:52:05 följande:
    Det är han själv som började kalla sig deras pappa och i skolan kallar även lärarna honom för det, så jo det anser han att han är.
    Vad är då anledningen? Du måste ju ha frågat honom. 
  • Anonym (Svea)
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-10 08:08:40 följande:
    Tyckte mig se en kommentar här från TS att de är gifta
    Ok, tack!
  • Anonym (Svea)
    Yuppyupp skrev 2024-12-10 08:10:35 följande:
    Hej! Jag har förstått det som att ts och barnens pappa är gifta. Att det finns två gemensamma barn inom äktenskapet och ett särkullbarn
    Anonym (F) skrev 2024-12-10 07:52:14 följande:
    Trådstarten talar om fyra barn, tolkar det som att två är tvillingar.
  • Anonym (Lisa)

Hade han velat att bonusbarnen var helt jämlika de egna barnen så hade han adopterat dem...

• EnAnonumius
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-09 19:21:26 följande:
    Det är HAN som vill att barnen ska vara hans. 
    Nej, då är de jämlikar rent biologiskt. Jag har ett syskon som inte ska få ärva ett öre, jurist har hjälpt till med att försöka lösa det. Och det är helt enkelt för att syskonet jag betett sig otroligt illa. 
    Det går inte att förhandla bort arvslotten.
    Så ditt syskon har den fulla, lagliga rätten, att bestrida det om det finns dokument (vanligast testamente) som säger att syskonet inte skall få ärva.

Så om ditt syskon inte godkänner att bli "arvlös" så kan h*n bestrida det för att få sin lagfästa arvslott som h*n har rätt till att få.

Hur man bestrider, ett testamente står skrivet i b.la ärvdabalken.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ja)

Man förfogar fritt över egna medel även om man är gift och även om det inte ärvts som enskild egendom. Ts och maken verkar inte vara på väg att skiljas i nuläget så allt snack om bodelning, äktenskapsförord mm är irrelevant.  Även om de skiljer sig om ett halvår eller mer så kan ts inte komma och kräva kompensation för detta.

Svar på tråden Bara två får ärva