• Anonym (4)

Bara två får ärva

I familjen finns det fyra barn, två som mamman har med en annan och två med sin man. Bion till de äldsta har aldrig varit med i bilden, men maken har vart deras pappa på alla andra sätt sen de var några månader gamla.

Nu får han ärva en stor summa och ska sätta in pengar på barnens konto, men BARA på de två yngsta. Är det verkligen rätt?

• Svar på tråden Bara två får ärva
  • Desperado
    Anonym (4) skrev 2024-12-09 12:26:21 följande:
    Bara två får ärva

I familjen finns det fyra barn, två som mamman har med en annan och två med sin man. Bion till de äldsta har aldrig varit med i bilden, men maken har vart deras pappa på alla andra sätt sen de var några månader gamla.

Nu får han ärva en stor summa och ska sätta in pengar på barnens konto, men BARA på de två yngsta. Är det verkligen rätt?

Det beror sannolikt på att svensk lagstiftning är sådan. De två yngsta är hans bröstarvingar, de andra två är det inte. 

Var det ett testamente inblandat som lett till detta? Då är det inte hans beslut.

Kommer arvet från de två äldstas pappa att fördelas på alla fyra barnen? 

• Anonym (AB)
    Desperado skrev 2024-12-09 17:06:54 följande:

Det beror sannolikt på att svensk lagstiftning är sådan. De två yngsta är hans bröstarvingar, de andra två är det inte. 

Var det ett testamente inblandat som lett till detta? Då är det inte hans beslut.

Kommer arvet från de två äldstas pappa att fördelas på alla fyra barnen? 

Jo, det är hans pengar att bestämma över. 
  • Spucks
    Anonym (AB) skrev 2024-12-09 16:08:46 följande:
    Spelar ingen roll. Om han ärvt pengarna gör han som han vill. Men visst kan det vara en önskan från den avlidne, och TS följer denna önskan. 
    Det spelar väl en stor roll om personen, som kallar sig själv för pappa, plötsligt behandlar barnen annorlunda när det kommer till pengar, eller om någon annan gör det.
  • Anonym (Ui)
    Anonym (Ja) skrev 2024-12-09 14:36:45 följande:
    Fast det är ju inte hans barn. Det var ju inte hans spermier som träffade de där äggen.... Inte alls fult. Det är väl mer orimligt att göra skillnad mellan sina biologiska barn!
    Det är HAN som vill att barnen ska vara hans. 
    Nej, då är de jämlikar rent biologiskt. Jag har ett syskon som inte ska få ärva ett öre, jurist har hjälpt till med att försöka lösa det. Och det är helt enkelt för att syskonet jag betett sig otroligt illa. 
  • GGN
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-09 14:18:17 följande:

Men men, då får han förlita sig på sina biologiska barn när han blir gammal och behöver hjälp. 

Exakt!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-09 19:21:26 följande:
    Det är HAN som vill att barnen ska vara hans. 
    Nej, då är de jämlikar rent biologiskt. Jag har ett syskon som inte ska få ärva ett öre, jurist har hjälpt till med att försöka lösa det. Och det är helt enkelt för att syskonet jag betett sig otroligt illa. 
    Jaså? Har du pratat med karln? Och vad spelar det för roll? De är inte adopterade och kanske aldrig blir heller.
  • Anonym (F)

Har den som han fick arvet ifrån önskemål om hur pengarna ska hanteras/ärvas? Att det ska ges till biobarne?

• Anonym

Hej ts, jag tycker du ska rådfråga en jurist.
    Det finns nämligen en annan aspekt. Om ni är gifta och ni inte har äktenskapsförord eller arvet är testamenterat som enskild egendom så är hälften dina.
    Men om arvet är testamenterat som enskild egendom eller ni har äktenskapsförord så är pengarna helt din mans att förfoga över. 

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2024-12-09 21:08:22 följande:

Hej ts, jag tycker du ska rådfråga en jurist.
    Det finns nämligen en annan aspekt. Om ni är gifta och ni inte har äktenskapsförord eller arvet är testamenterat som enskild egendom så är hälften dina.
    Men om arvet är testamenterat som enskild egendom eller ni har äktenskapsförord så är pengarna helt din mans att förfoga över. 

Nej! Det du beskriver är det som gäller vid en bodelningen.  Innan dess förfogar man helt över sina egna tillgångar
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2024-12-09 21:13:01 följande:
    Nej! Det du beskriver är det som gäller vid en bodelningen.  Innan dess förfogar man helt över sina egna tillgångar
    Ja men det finns också undantag från detta.
    Om en av makarna  gör stora transaktioner för att minska sitt giftorättsgods så kan det bli fråga om kompensation.
    Det finns många aspekter på det som ts tar upp. Det är ingen enkel fråga. 
    Därav mitt råd till ts att vända sig till jurist.
Svar på tråden Bara två får ärva