Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Bara två får ärva

Anonym (4) skrev 2024-12-09 12:47:51 följande:
    Han är ju deras pappa också, även om de inte delar gener.
    Det är ju du som inte förstår..

Även om han nu agera som en pappa till de icke biologiska barnen, så blir inte dessa bröstarvingar per se för den saken skull. Eller pliktar mannen att ge pengar till icke biologiska barnen.

Han väljer själv vad han vill göra med SINA pengar. Finns inga moraliska (juridiska) rätt och fel i detta läget.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (f hallberg) skrev 2024-12-09 15:34:19 följande:
    ALLT räknas med vid skilsmässa om inget annat är skrivet. Då är hans arv bara en av många tillgångar såsom huset, bilar, sommarstuga, sparade medel med mera. 

Fel...

Om ett arv (eller gåva) skrivs som "enskild egendom" av testartorn (och gåvogivaren), så räknas inte det in i giftorättsgodset.
    Står även skrivet i äktenskapsbalken också att enskild egendom inte skall räknas in. Så man behöver inte ens skriva äktenskaps förord för att "skydda arvet(gåvan) om det står skrivet att arvet/gåvan skall räknas som enskild egendom.

Så nej arvet behöver inte alls vara "en av många tillgångar" som skall delas..
  • EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2024-12-10 02:44:19 följande:
    Råkade citera fel person och av någon anledning så hamnade mitt svar i citatboxen också. 

Så jag ber om ursäkt till F Hallberg.
  • EnAnonumius
    Anonym (Ui) skrev 2024-12-09 19:21:26 följande:
    Det är HAN som vill att barnen ska vara hans. 
    Nej, då är de jämlikar rent biologiskt. Jag har ett syskon som inte ska få ärva ett öre, jurist har hjälpt till med att försöka lösa det. Och det är helt enkelt för att syskonet jag betett sig otroligt illa. 
    Det går inte att förhandla bort arvslotten.
    Så ditt syskon har den fulla, lagliga rätten, att bestrida det om det finns dokument (vanligast testamente) som säger att syskonet inte skall få ärva.

Så om ditt syskon inte godkänner att bli "arvlös" så kan h*n bestrida det för att få sin lagfästa arvslott som h*n har rätt till att få.

Hur man bestrider, ett testamente står skrivet i b.la ärvdabalken.

• EnAnonumius
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-10 12:00:40 följande:
    Fel! arvslotten kan testamenteras bort eller på annars sätt givas någon annan. bröstarvingar har enligt lag rätt till laglott. Laglotten är hälften av arvslotten Och är den juridiska rättighet ett barn kan kräva vid arv
    Självklart så är det så..
    Att det skall stå laglott och inte arvslotten.😌

Svar på tråden Bara två får ärva