Jag förstår inte hur du inte klarar av att prata med dina hyfsat stora barn? Vadå itne vågar gå emot sin egna pappa?
- Hej Xx! Jag vill ha tillbaka skorna som du lånat av mig! Tills jag får dem tillbaka så får du tyvärr inte låna något av mig, och du får heller inte göra egna inköp, få veckopeng osv. Varför? För att du tagit mina skor, och nu vägrar ta ansvar för att ge dem tillbaka till mig. Du kan INTE skylla på din pappa, du kan SJÄLVKLART stoppa skorna i en väska, och ser din pappa det och försöker säga emot, så svarar du att du inte är en tjuv, och självklart måste lämna tillbaka skorna! De är ju itne dina! Fråga om pappa tycker att du borde blanda in andra vuxna i den diskussionen, eller om han förstår själv att man ska lämna tillbaka saker som man lånat?
Hur kan det vara svårare än så?
Samma med matlådor och handdukar. Förklara för barnen vad de kostade, att de är köpta för att du ville göra vardagen enklare för dem, så varför konkar de på stora urtvättade badlakan när de fått fina handdukar av dig i present? Om de inte vill ha fina saker och kan TA ANSVARET för dem, nu när deras pappa verkar vilja ta över saker som han inte har köpt, tja, då får du sluta köpa fina saker åt dem! Få barnen att förstå att de kan välja mellan att konka stora urtvättade badlakan fram och tillbaka, eller fina handdukar fram och tillbaka - men det blir INTE en flyttning av saker från dig till pappans hus!
Lär barnen att ta ansvar och tänka själva! Inget curlande!
Du kan också lära barnen en läxa och ge dem matådor och lättviktshanddukar i julklapp - så kanske de inser att dessa saker har ett värde! (Och att om de tagit bättre hand om de saker som de redan fått, så kunde de ha fått annat innehåll i sina jul-paket).
Och: sålänge saker och ting inte fungerar, så får de packa sina väskor kvällen innan byte, och du tittar igenom vad de packat.