• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-01 11:26:18 följande:
    Lögn. Eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att källan fanns utan beklagade dig knackigt över att den inte fanns:

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "
    Om du är seriös.... så är det nog inte värt att diskutera med dig.  cringe - skulle ungdomar säga...... 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 02:26:44 följande:
    Parterna var inte överens. För att komma till en överenskommelse måste man först vara överens. Annars blir det gärna konflikt.

"Av ren slump hittade jag lite dokumnet om vatten på västbanken". Verkligen gjort din hemläxa. Not. Israel stjäl palestinernas vatten och saboterar sedan deras regnuppsamlingsanläggningar. Detta är redogjort för sedan tidigare men du har nog av en ren slump "glömt" att läsa det.

Visa då något dokument som belägger detta! Kom igen! Nu kan du visa att du kan få fram det!  

Men det ska vara dokument - inte någon som tycker något i kvällstidningen eller på X. 

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 03:55:01 följande:
    Ingen källa? Det står ju högst upp . Med stora feta bokstäver: Omni. Du kanske menar källhänvisning eller länk? För övrigt tog det mig mindre än mig 30 sekunder att hitta till artikeln. Säg att du skojar när du säger att du är lärare i svenska.
    Jag menade förstås källhänvisning, det bara har blivit lite av en vana här att bara säga "källa".  Självklart kan jag hitta artikeln. Men jag är inte intresserad av den. 
    Nej, jag blev just inte lärare i svenska för att svenska inte är mitt modersmål. Jag är lärare i engelska och tyska. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:41:10 följande:

Visa då något dokument som belägger detta! Kom igen! Nu kan du visa att du kan få fram det!  

Men det ska vara dokument - inte någon som tycker något i kvällstidningen eller på X. 

www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2017/11/the-occupation-of-water/

www.oxfam.org/en/press-releases/israel-using-water-weapon-war-gaza-supply-plummets-94-creating-deadly-health

Här har du också en PDF dokument. En rapport som mycket detaljerat beskriver hur Israel både stjäl vatten och förstör vattentillgångar till palestinier.

www.amnesty.ch/fr/pays/moyen-orient-afrique-du-nord/israel-et-territoires-occupes/docs/2009/discrimination-acces-eau/IsraelOT_water_report_summary.pdf

CONTROL OF WATER IN THE OCCUPIED WEST BANK

Israel determines the amount of water Palestinians can extract from the shared aquifer and the locations where extraction can take place.

Israel controls the collection of rain or spring water throughout most of the West Bank. Rainwater harvesting cisterns are often destroyed by the Israeli army.

Palestinians are not allowed to drill new wells or to rehabilitate old wells without permits from the Israeli authorities. Such permits are difficult and often impossible to obtain. Even pipelines connecting wells to Palestinian towns and villages require Israeli permits.

The Israeli army controls access to the roads which water tankers must use to deliver water to those Palestinian villages not connected to the water network. Many roads are closed or restricted to Palestinian traffic, causing delays or forcing the tankers to make long detours which significantly increase the price of water.

These restrictions make it excessively difficult for Palestinians to access water and to develop and maintain the water and sanitation infrastructure.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:46:29 följande:
    Jag menade förstås källhänvisning, det bara har blivit lite av en vana här att bara säga "källa".  Självklart kan jag hitta artikeln. Men jag är inte intresserad av den. 
    Nej, jag blev just inte lärare i svenska för att svenska inte är mitt modersmål. Jag är lärare i engelska och tyska. 
    Du kräver källa men du är inte intresserad av den? Varför kräver du en källa källam redan finns angiven? Du verkar vara ganska förrvirrad. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:41:10 följande:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaMVyB/stor-vattenbrist-for-palestinierna

"
    Av de undervattenskällor som finns kontrollerar Israel 80 procent av vattnet och har även tillgång till Jordanfloden, en av de viktigaste vattenkällorna i hela regionen. Men palestinierna nekas helt tillgång till floden.

? Israel ger endast palestinierna tillgång till en bråkdel av de gemensamma vattenresurserna, som till största delen finns på den ockuperade Västbanken. De olagliga bosättningarna i området har däremot i princip obegränsad tillgång till vatten. Den israeliska blockaden mot Gaza har förvärrat situationen ytterligare. säger Donatella Rovera, Amnestys expert på Israel och de ockuperade områdena i ett pressmeddelande."

"Istället måste familjer köpa vatten från tankbilar till ett dyrt pris och ofta med dålig kvalité. Enligt Amnesty förekommer det även flera fall där Israeliska armen stoppar vattentransporterna eller förstör palestinska regnuppsamlar."

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:16:58 följande:
    Jag kommer inte ihåg sammanhanget exakt nu. 
    Men då hade vi redan hade konstaterat att det uppenbarligen var den 8. oktober och att jag mindes fel när jag trodde att det var senare. Någon tidning hade ju då alla daturm på när hände vad. Det litar jag i regel på, för då har de ju säkert kollat noga när det gäller datum.

Nej, jag skulle inte lita ENDAST på observationer av folk på plats. Om det inte finns dokumenterat, dvs. foto, video eller liknande. Jag var mest nyfiken själv om jag kunde bekräfta det utifrån hennes observation också. Men den utgör förstås inte främsta källan. 
    Lögn. Eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att mediarapportering är en säkrare källa än dina bekanta och vad som flyger och inte flyger över deras tak. Nåt dravel om Bush och vad du ansåg var "rimligt" och vad du kunde "tänka dig". Man tar sig för pannan.

#273 Där du påstår att dina bekantas redogörelser som du inte ens kunde komma ihåg ordentligt, var det den 7, 8  eller 9 oktober, är mer tillförlitliga än mediaraporteringen:

miff.no/terrorkrigen-mot-israel/2023/10/07israel-svarer-pa-hamas-terroren.htm

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 10:58:51 följande:
    Fel. jag har sagt tydligt att jag inte litar på Netanyahu. Men jag litar på folk som lever i Israel, framför allt på de som har ursprung i den arabiska världen, eller den muslimska, i alla fall. Han här har turkiskt urspung och vuxit upp i Tyskland. Det här var lite skoj mest, men ändå talande:

www.youtube.com/shorts/eNhtLvgQVG8

Men här ett intervju med biträdande borgmästare av Jerusalem:

Luai Ahmed , svensk, ursprungligen från Yemen:

Mosab Hassan Youcef, son till en Hamas ledare i Gaza, som senare samarbetat med Israel för att hindra självmordsattentat:

Och Yoseph Haddad som förklarar exakt vilka rättigheter araber har i Israe och att det inte finns någon apartheid:
    Underbart! Några personer på youtube utgör något slags statistiskt säkerställt underlag i en undersökning om hur 2 miljoner människor tänker och känner.

Men nu till den intressanta frågan, är det Hamas man tar avstånd ifrån eller är det samtliga palestinier i Gaza eller "Hamas civila", som du gillar att kalla dem, som man tar avstånd ifrån?
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:32:05 följande:

Jag minns inte 

Ja, det är mycket du inte minns.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-01 11:36:21 följande:
    Det är inget svar på frågan. 
    Jo, det var mitt svar på frågan. Du behöver förstås inte hålla med eller ens gilla svaret, men det var mitt svar.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism