• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-01 15:58:40 följande:
    Yrkesskadad antagligen. Jag är van vid att säga till elever ganska många gånger också, när de gör något som inte funkar. Inte funkar för de själva heller. 
    Du förstår inte ens vad jag frågade dig eller hur?
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-01 13:29:06 följande:
    Klart jag är seriös om att du antingen ljuger eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att källan fanns utan beklagade dig knackigt över att den inte fanns:

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "

Det ska inte vara några som helst problem att "bilda sig en uppfattning om vad det är för tidning som skriver så" när namnet på tidningen står högst upp i fet stil, om man inte har såpass grava problem med läsförståelsen att man inte klarar av att läsa en rubrik som består av fyra bokstäver.
    Vet du hur många gånger jag har påpekat det för honom, även i andra trådar? Kanske 15 - 20 gånger. Och andra har också påpekat. I början skrev jag nog källhandvisning, sedan blev det kortare, för att han ändå visste vad som menas. Nu låtsas han bara att han inte vet. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-01 15:57:07 följande:
    Kanske bör jag sluta stödja Oxfam? Det de skriver om Gaza är inte möjligt eftersom bara 10 % av vattnet där kommer via Israel. 90 % har Israel inte ens möjlighet att sabotera. 
    Är Oxfam också antisemiter?😄
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 16:00:33 följande:
    Du förstår inte ens vad jag frågade dig eller hur?
    Varför skulle jag inte förstå det? Du förstår inte vad jag svarade?

Ska jag förklara extra för dig? Nej, jag var inte intresserad av tråden, men jag ville ge dig ett gott råd, eftersom ditt sätt inte fungerar bra, om man vill att andra läser. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 16:01:57 följande:
    Är Oxfam också antisemiter?😄
    De verkar ljuga om vattnet i Gaza. NGOs behöver folk som donerar pengar, det är deras enda inkomst. Men de ska hålla sig till sanningen - vilket de flesta tyvärr inte gör. ALLA överdriver så att folk donerar pengar. Ändå tar du det som de skriver för rena sanningen. Misstag....... 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 15:57:37 följande:
    Jag trodde bara att du var kunnig i ämnet och kände till hur Israel skapades. Jag blir glad när du kräver källa eftersom då kan jag fortsätta svara med mer och mer fakta. Här är källan.
    Du lär dig aldrig, eller? Jag letar INTE fram dina källor. 90 % av dem innehåller inte det du påstår. Så det är inte värt det. Om du inte ger länk, så struntar jag i det. 
  • Anonym (Antiextremist)

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-01 16:09:00 följande:
    Du lär dig aldrig, eller? Jag letar INTE fram dina källor. 90 % av dem innehåller inte det du påstår. Så det är inte värt det. Om du inte ger länk, så struntar jag i det. 
    😄
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-01 16:09:00 följande:
    Jag kan fortsätta att ge dig källor tills du blir nöjd 😊
    Här är en till.

cejiss.org/water-and-the-palestinian-israeli-conflict

"The key problem is the lack of water for Palestine that impedes its development and jeopardizes the long-term survival of its population. The current Palestinian water supply is restricted and limited by Israel; Israel refuses to acknowledge Palestinian water rights and adherence to international laws on water. The differences in annual per capita water consumption between the two populations testify to such inequality: Israeli?s water consumption is four to six times per capita higher than the Palestinians."
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism