• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 19:06:00 följande:
    Inte mitt fel att inte förstår. Höger och högerextremism är inte samma sak men sionism är israels  högerextremism. Den Israeliska nuvarande regegeringen är högerextrem.

Jag har märkt att du inte förstår vad man säger så fort man blandar in fler än ett begrepp. 
    Haha... det är du som byter ut begrepp hur som helst som om de betydde samma sak! 

Men, det är bra, dina kaostexter gör ju att budskapet inte går fram. 
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 21:38:37 följande:
    Det är hatspråk och hets mot folkgrupp att du hela tiden likställer palestinier med islamister och Hamas. Som sagt, ingen här försvarar varken Hamas eller islamister. Du bara passar på att sprida lite högerexremistisk propaganda. 
    Skojar du ? Det finns undersökningar som visar att graden av islamism/konservatism, eller om vi ska säga en extrem sträng tolkning av islam,  är högt bland palestinier. 

Nu hittade jag inte sammanfattningen, men här finns olika delar av undersökningarna och palestinierna ligger och man ser att de ligger högt i det mesta.

www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-morality/
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 20:13:18 följande:

Hur tystas sanningen i Israel. Nu tystas även Haretz. Yttrandefrihet finns inte. Sionismen i nötskal. I Israel visar de inte ens vad som verkligen händer i Gaza. 

"Like his friends Putin, Erdo?an, and Orbán, Netanyahu is trying to silence a critical, independent newspaper,? the statement said. ?Haaretz will not balk and will not morph into a government pamphlet that publishes messages approved by the government and its leader."

edition.cnn.com/2024/11/25/middleeast/israel-sanctions-haaretz-over-comments-intl-hnk/index.html

Det finns nog ingen risk där. Om inte annat så skulle folk ju gå och demonstrera igen. Tidningen Haretz kan ibland skriva lite väl speciella saker, och ibland är det ren spekulation. Under ett krig är ju rapportering som är negativ när det gäller krigsläget, och som kanske inte är säker, utan mest spekulation, ganska destruktiv. Jag är inte så insatt när det gäller yttrandefrihet under ett krig. Det kan finnas begränsningar just då, kan jag tänka mig. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 22:04:46 följande:
    Haha... det är du som byter ut begrepp hur som helst som om de betydde samma sak! 

Men, det är bra, dina kaostexter gör ju att budskapet inte går fram. 
    Som sagt, du kanske har svårt att förstå det men det är bara ditt problem. 

Likheterna mellan sionism och högerextremism kan ses i deras ideologiska grund och retorik. Båda rörelserna kan innefatta 
    exkluderande nationalism och en tro på att en specifik grupp har rätt att dominera eller kontrollera ett territorium, vilket i sionismens fall rör sig om judisk kontroll över Israel, och i högerextremism handlar det ofta om att skydda "den vita rasen" från andra grupper.

Sionism och högerextremism i Israel är lika särskilt under Benjamin Netanyahus senaste regering genom betoning på etnisk identitet och hur de demoniserar icke judar för att rättfärdiga våld. Partier med extremt rasistiska och homofoba åsikter, har blivit en central del av den sionistiska koalitionen på samma sätt som hos högerextremister

Ledare som Itamar Ben Gvir och Bezalel Smotrich, kända för sina rasistiska uttalanden och stöd för bosättningar på ockuperad mark, exemplifierar denna ideologiska sammansmältning.

Högerextrema partier som Religiös Sionism har fått stort inflytande i Israel. Den har starka rötter i Meir Kahanas ideologi, som startade drn terrorklassade Jewish Defence League och förespråkar en stark judisk, våldsam nationalism.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 22:40:36 följande:
    Det finns nog ingen risk där. Om inte annat så skulle folk ju gå och demonstrera igen. Tidningen Haretz kan ibland skriva lite väl speciella saker, och ibland är det ren spekulation. Under ett krig är ju rapportering som är negativ när det gäller krigsläget, och som kanske inte är säker, utan mest spekulation, ganska destruktiv. Jag är inte så insatt när det gäller yttrandefrihet under ett krig. Det kan finnas begränsningar just då, kan jag tänka mig. 
    Det är en nedmontering av yttrandefrihet i Israel. Alla kritiska röster i Israel hotas. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 22:28:57 följande:
    Skojar du ? Det finns undersökningar som visar att graden av islamism/konservatism, eller om vi ska säga en extrem sträng tolkning av islam,  är högt bland palestinier. 

Nu hittade jag inte sammanfattningen, men här finns olika delar av undersökningarna och palestinierna ligger och man ser att de ligger högt i det mesta.

www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-morality/
    Du svamlar igen. Ditt svar är inget svar på min kommentar. Och din länk visar inte om man är islamist utan bara om man är troende muslim. Det är pinsamt och du gör bort dig.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 22:40:36 följande:
    Tyvärr, håller jag inte med. Det är uppenbart att Israels mål är att stoppa alla kritiska röster och rapportering om vad som sker i Gaza.

Ett rekordstort antal journalister har dödats i Gaza, vilket gör detta till den dödligaste konflikten för journalister i modern tid.

Enligt Committee to Protect Journalists har journalister blivit direkta måltavlor för israeliska styrkor, vilket klassificeras som mord.

FN-experter har uttryckt oro över det höga antalet dödade och skadade journalister och uppmanat alla parter i konflikten att skydda dem. Som vanligt struntar Israel i den uppmaningen.

Attackerna mot media i Gaza, tillsammans med restriktioner för utländska journalister att komma in i området och störningar i internettillgången, visar tydligt att Israel försöker dölja information både för Gazas och Israels befolkning och omvärlden.

Detta krig har blivit den dödligaste och farligaste konflikten för journalister i modern historia, med fler dödsfall än i någon annan konflikt under de senaste 30 åren.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 23:20:11 följande:
    Som sagt, du kanske har svårt att förstå det men det är bara ditt problem. 
    Om du byter ämne flera gånger i samma inlägg  och varje gång som du inte har argument, så lär alla ha svårt att hänga mig där. De flesta försöker antagligen inte ens.

Och nej, Israel har knappast fler radikala människor än andra länder. Och just den här utvecklingen mot höger regeringar - den har vi ju sett i så många länder nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-28 11:38:39 följande:
    Tyvärr, håller jag inte med. Det är uppenbart att Israels mål är att stoppa alla kritiska röster och rapportering om vad som sker i Gaza.

Ett rekordstort antal journalister har dödats i Gaza, vilket gör detta till den dödligaste konflikten för journalister i modern tid.

Enligt Committee to Protect Journalists har journalister blivit direkta måltavlor för israeliska styrkor, vilket klassificeras som mord.

FN-experter har uttryckt oro över det höga antalet dödade och skadade journalister och uppmanat alla parter i konflikten att skydda dem. Som vanligt struntar Israel i den uppmaningen.

Attackerna mot media i Gaza, tillsammans med restriktioner för utländska journalister att komma in i området och störningar i internettillgången, visar tydligt att Israel försöker dölja information både för Gazas och Israels befolkning och omvärlden.

Detta krig har blivit den dödligaste och farligaste konflikten för journalister i modern historia, med fler dödsfall än i någon annan konflikt under de senaste 30 åren.
    Haha, det där kan du inte upprätthålla. Dessa "journalister" blev inte dödade för att de var journalister - de flesta var i bästa fall hobby-journalister - utan för att de var TERRORISTER. 

Och det vet du, för att vi har haft diskussionen tidigare och även om jag inte hittar samma dokument, så finns informationen:

www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/beratta-att-reportrarna-jobbade-for-hamas/

Uppenbarligen var en av de med och massakrerade folk den 7. oktober. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism