• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 19:12:58 följande:
    Du svamlar igen och visar att du inte förstår vad majoritet betyder. Pinsamt.  Länken visar ALLA partier i Israel. 
    Du får redovisa vilka partier ingår i Israels nuvarande regering så kan jag hjälpa dig att räkna och visa vad är majoritet.
    Nej då. DU gör bort dig om du påstår att jag inte skulle veta vad majoritet betyder. 

Däremot är jag lite förvirrad av alla dessa småpartier och av en tabell som varken redovisar 100 % eller 62 % (som jag trodde, men jag kollade inte tillräckligt noga). Istället står det 70,63 %. Hur har nästan 30 % fallit bort? Kanske har de ändå en gräns hur mycket man måste få minst. 

Det här är inte lätt om man inte är insatt i partipolitiken där. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 19:30:39 följande:
    Nej då. DU gör bort dig om du påstår att jag inte skulle veta vad majoritet betyder. 

Däremot är jag lite förvirrad av alla dessa småpartier och av en tabell som varken redovisar 100 % eller 62 % (som jag trodde, men jag kollade inte tillräckligt noga). Istället står det 70,63 %. Hur har nästan 30 % fallit bort? Kanske har de ändå en gräns hur mycket man måste få minst. 

Det här är inte lätt om man inte är insatt i partipolitiken där. 
    Ja, just det. 😆

Jag trodde att du visste vad du pratade om men att jag "läste fel" igen 😄
  • Anonym (Antiextremist)

Hur tystas sanningen i Israel. Nu tystas även Haretz. Yttrandefrihet finns inte. Sionismen i nötskal. I Israel visar de inte ens vad som verkligen händer i Gaza. 

"Like his friends Putin, Erdo?an, and Orbán, Netanyahu is trying to silence a critical, independent newspaper,? the statement said. ?Haaretz will not balk and will not morph into a government pamphlet that publishes messages approved by the government and its leader."

edition.cnn.com/2024/11/25/middleeast/israel-sanctions-haaretz-over-comments-intl-hnk/index.html

• Anonym (Lost)

Vart ska Israel ta vägen? Varför stänger Egypten gränsen för palestinier? Varför finns inga demokratiska länder i Mellanöstern? 

Varför tillåter Sverige Moské-byggande som sponsras från dessa ickedemokratiska länder?

Massa frågor men få svar.

Ändå så finns människor som ser Sionister som det största problemet...

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-17 12:14:16 följande:
    Jag föreslår att du lär dig att skilja på antisionism och antisemitism. Det du beskriver är just anledningen till att jag startade den här tråden.

Vår yttrandefrihet hotas när man försöker tysta ner kritik mot Israels krigsbrott.

Revisionistisk sionism är en mycket extrem ideologi som har i stor utsträckning främjat utvecklingen av högerextremism i Israel fram till idag. Det är revisionistisk sionism som är dominerande idag. Dess våldsamma militanta nationalism, våldsamma metoder (etnisk rensning av palestinier), rasism och expansionism (som många liknar vid kolonialism) har bidragit till en kraftig radikalisering av mycket stora delar av den israeliska högern. Idag är det den högerextrema regeringen som står för den revisionistka sionismen.

Dessa sionister vill upprätta en judisk stat på båda sidor av Jordanfloden, inklusive dagens Israel, Västbanken och Jordanien. De hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det redan lever ett annat folk, palestinier. Man hävdar också att judarna har rätt till området eftersom de hade ett land där för 2000 år sedan. Det är inte kompatibelt med dagens internationella lagar och våra moderna demokratiska värderingar.

Sionism använder sig även av terrorism för att uppnå sina mål. Sionistiska terroristiska grupper som Irgun och Lehi genomförde terrorattacker mot brittiska och arabiska mål. De genomförde också mordet på FN-medlaren Folke Bernadotte 1948. Idag skulle man kunna säga att den sionistiska terrorismen lever vidare genom bosättarnas och IDF:s terroristacker mot palestinier i den ockuperade Västbanken. Bosättarrörelsen är sionister som dagligen terroriserar palestinier och driver en olaglig expansionistisk agenda på Västbanken.

Arvet från revisionistisk sionism lever kvar i dagens israeliska högerextremistiska regeringen.
  • Mentat
    Anonym (Lost) skrev 2024-11-27 20:34:21 följande:

Vart ska Israel ta vägen? Varför stänger Egypten gränsen för palestinier? Varför finns inga demokratiska länder i Mellanöstern? 

Varför tillåter Sverige Moské-byggande som sponsras från dessa ickedemokratiska länder?

Vart de skall ta vägen? Väldigt många vill ju radera Israel från kartan även om det normalt sett inte sägs öppet.
    Märkligt nog verkar vänsteraktivister ha slagit sina påsar ihop med islamister, en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och dödar den som överger sin religion. Hur det går ihop med sympatier för vänstern begriper jag inte men det är ju ett faktum.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Lost) skrev 2024-11-27 20:34:21 följande:

Du vill att Egypten och andra länder ska hjälpa Israel med etnisk rensning av palestinier? Vet du att närliggande länder, inklusive Egypten, har redan tagit emot miljontals palestinska flyktingar? 

Moskebyggandet i Sverige har inget att göra med trådens tema.

Sionister är inte största problem med är trådens tema som diskuteras här.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-11-27 20:50:35 följande:
    Vart de skall ta vägen? Väldigt många vill ju radera Israel från kartan även om det normalt sett inte sägs öppet.
    Märkligt nog verkar vänsteraktivister ha slagit sina påsar ihop med islamister, en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och dödar den som överger sin religion. Hur det går ihop med sympatier för vänstern begriper jag inte men det är ju ett faktum.
    Typiskt hatspråk som man hittar på högerextremistiska portaler där sionister och rasister enas i sitt hat mot muslimer.

Ingen här försvarar islamister. Du borde veta att sionisterna är inte ett dugg bättre än islamister när det gäller homosexuella. Du borde veta att IDF också kastar folk från taket men gör ännu värre saker tex medvetet mördar barn. 17 000 mördade barn hittils. Först bombar Israel civila objekt och sedan letar överlevande med drönare och sedan dödar de. Du borde veta att sionisterna medvetet svälter oskyldiga civila. Det är ingen som försvarar varken Hamas eller islamister. Det handlar om att säga emot när man ser att ett folkmord pågår. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 21:12:34 följande:
    Typiskt hatspråk som man hittar på högerextremistiska portaler där sionister och rasister enas i sitt hat mot muslimer.. 
    Nu är jag iofs ganska van vid att du kastar ur dig diverse anklagelser men exakt vad skulle vara "hatspråk"?
    Under sharialagar har kvinnor knappt några rättigheter alls, se t.ex. talibanstyret, och både homosexualitet och apostasi är belagt med dödsstraff. Detta är fakta, inte hat. Min undran gällde hur det går ihop med att stå till vänster politiskt?
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-11-27 21:30:50 följande:
    Nu är jag iofs ganska van vid att du kastar ur dig diverse anklagelser men exakt vad skulle vara "hatspråk"?
    Under sharialagar har kvinnor knappt några rättigheter alls, se t.ex. talibanstyret, och både homosexualitet och apostasi är belagt med dödsstraff. Detta är fakta, inte hat. Min undran gällde hur det går ihop med att stå till vänster politiskt?
    Det är hatspråk och hets mot folkgrupp att du hela tiden likställer palestinier med islamister och Hamas. Som sagt, ingen här försvarar varken Hamas eller islamister. Du bara passar på att sprida lite högerexremistisk propaganda. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 21:38:37 följande:
    Det är hatspråk och hets mot folkgrupp att du hela tiden likställer palestinier med islamister och Hamas. Som sagt, ingen här försvarar varken Hamas eller islamister. Du bara passar på att sprida lite högerexremistisk propaganda. 
    Trams och ett duckande av frågan - det var tydligen en obekväm sådan.
    Skivan har hakat upp sig, för länge sedan.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism