• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 20:12:29 följande:
    🤣🤣

Utbilda dig. Lär dig vad ordet etnicitet betyder. Det har ingeting med ras att göra  Det är pinsamt att du envisas med att göra bort dig på det här sättet och du urvattnar betydelsen av vad som är rasism och antisemitism.  

Du har redan anmält det men det händer inget eftersom du har fel. 
    Nej, det har jag inte. Vill inte riskera att de ta bort det. Du har ju visat här vilka rasistiska tankar du har! Du ser judarna som en etnicitet? Precis som Hitler! Det var ju nazisternas koncept. 

"Diskrimineringsgrunden etnicitet definieras som nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Med annat liknande förhållanden menas ogrundade föreställningar om vissa etniska gruppers egenskaper, utseende eller nedsättande beteckning av personer med viss bakgrund. Även förmodad etnisk tillhörighet inkluderas i diskrimineringsskyddet. Ordet ras som använts i tidigare diskrimineringslagstiftning har tagits bort, eftersom det är vetenskapligt bevisat att det inte finns olika raser. Att ras tagits bort ur lagstiftningen är omdiskuterat då många samtidigt menar att det osynliggör den rasism som finns i Sverige och att just det osynliggörandet är en del av problematiken. När det talas om ras och rasism idag så menar man ras som social kategori, inte som biologiska egenskaper.

Etnicitet handlar både om det fysiska och synliga såsom
    utseende och hudfärg och om kulturella mönster som språk, kläder eller kroppsutsmyckningar. När personer missgynnas utifrån uppfattningar och uttalanden om invandrare kan det vara etnisk diskriminering. Likaså om någon särbehandlas därför att vederbörande har utländsk härkomst. Det krävs alltså inte att en bestämd etnisk bakgrund pekas ut för att det ska handla om etnisk diskriminering. "

akademssr.se/rad-och-stod/lika-villkor-i-arbetslivet/etnicitet-hudfarg-och-religion

Precis det jag sa! 

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-14 21:41:39 följande:
    Nej det finns ingen internationell lag som definierar erkänd stat. Däremot, om ett stort antal stater har erkänt en stat och om den ingår i FNs erkända stater, är denna stat legitim. Kom gärna med exempel på undantag utan dina personliga tolkningar. 
    Då är vi överens, inget land har rätt att existera. Legitimitet och rätten att existera är inte samma sak. Legitimitet avser en social acceptans som är kopplat till normer och värderingar i samhället. En stat kan anses vara legitim om den respekterar mänskliga rättigheter, men detta innebär inte rätt att existera.

En stat som av många ses som apartheid, som bygger på expropriering av land, etnisk rensning, olaglig ockupation och byggandet av olagliga bosättningar, som slaktar, fängslar och terroriserar oskyldiga människor kan inte betraktas som legitim inom ramen för internationell rätt.

Som sagt, det pågår en debatt om att utesluta Israel som medlem i FN pga av allt som jag beskrev och att Israel struntar totalt i alla FN resolutioner vilket skadar FN.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-14 23:01:18 följande:
    Lägg av med tramset. Vem försöker du lura? 
    🤣🤣🤣

FOLK-mord, själva ordet säger allt. Det heter inte STAT- mord. Utbilda dig. Googla. Fråga någon som kan. Stater har inte rätt att existera. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-14 23:03:55 följande:
    Utbilda dig själv! Knappt något som du skriver stämmer ju! Här har du det från en seriös källa, i motsats till dina wikipedia-artiklar

"Flest ? över 3 miljoner av diasporans befolkning ? bor i Jordanien"

www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skriftlig-fraga/palestinier-i-libanon_h711622/
    Tack för källa. Jag håller med, den verkar vara pålitlig. Så här står det:

"Palestinierna är flyktingar både i sitt eget land och utomlands. Deras situation är sämre än någonsin, och allt är en konsekvens av den israeliska ockupationen av Palestina.

Av den palestinska befolkning som bor utomlands, den palestinska diasporan, uppges mer än hälften vara statslösa, alltså utan medborgarskap i något land. Flest,över 3 miljoner av diasporans befolkning bor i Jordanien, och i Libanon och Syrien finns vardera en halv miljon."

Jag hittar olika information men kan acceptera din. 3 mil av 11 mil, dvs Ca 27% av befolkningen i Jordan är palestinier. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-14 23:06:48 följande:
    Om du bara hade bättre läsförståelse... .eller skulle låta bli att låtsas missförstå. För att inte prata om stilen. Naturligtvis är det inte staten som mördas, utan befolkningen. Och detta som konsekvens av att islamister då skulle ta över och döda judarna. 
    Vad ska man säga? Du svamlar igen. Utbilda dig. Googla eller fråga. Ingen stat har rätt att existera. Det har inget med folk att göra. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-14 23:15:27 följande:
    Nej, det har jag inte. Vill inte riskera att de ta bort det. Du har ju visat här vilka rasistiska tankar du har! Du ser judarna som en etnicitet? Precis som Hitler! Det var ju nazisternas koncept. 

"Diskrimineringsgrunden etnicitet definieras som nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Med annat liknande förhållanden menas ogrundade föreställningar om vissa etniska gruppers egenskaper, utseende eller nedsättande beteckning av personer med viss bakgrund. Även förmodad etnisk tillhörighet inkluderas i diskrimineringsskyddet. Ordet ras som använts i tidigare diskrimineringslagstiftning har tagits bort, eftersom det är vetenskapligt bevisat att det inte finns olika raser. Att ras tagits bort ur lagstiftningen är omdiskuterat då många samtidigt menar att det osynliggör den rasism som finns i Sverige och att just det osynliggörandet är en del av problematiken. När det talas om ras och rasism idag så menar man ras som social kategori, inte som biologiska egenskaper.

Etnicitet handlar både om det fysiska och synliga såsom
    utseende och hudfärg och om kulturella mönster som språk, kläder eller kroppsutsmyckningar. När personer missgynnas utifrån uppfattningar och uttalanden om invandrare kan det vara etnisk diskriminering. Likaså om någon särbehandlas därför att vederbörande har utländsk härkomst. Det krävs alltså inte att en bestämd etnisk bakgrund pekas ut för att det ska handla om etnisk diskriminering. "

akademssr.se/rad-och-stod/lika-villkor-i-arbetslivet/etnicitet-hudfarg-och-religion

Precis det jag sa! 

Nej, det var inte alls det du sa. Du påstår att etnicitet är samma som ras vilket är fel. Du påstår att det är rasism att säga att judar är en etnisk grupp och jag dör av skratt, eftersom det är löjligt påstående. Texten du hänvisar till ger absolut inget stöd till ditt påstående.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:27:46 följande:
    🤣🤣🤣

FOLK-mord, själva ordet säger allt. Det heter inte STAT- mord. Utbilda dig. Googla. Fråga någon som kan. Stater har inte rätt att existera. 
    Det har jag inte heller påstått. Du spammar ner hela tråden med nonsens. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:58:39 följande:
    Nej, det var inte alls det du sa. Du påstår att etnicitet är samma som ras vilket är fel. Du påstår att det är rasism att säga att judar är en etnisk grupp och jag dör av skratt, eftersom det är löjligt påstående. Texten du hänvisar till ger absolut inget stöd till ditt påstående.
    Som vanligt, som alla gånger innan: Du påstår att jag har sagt något. Och, nej, jag har inte sagt exakt så. LÄS RÄTT!
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-14 23:41:11 följande:
    Tack för källa. Jag håller med, den verkar vara pålitlig. Så här står det:

"Palestinierna är flyktingar både i sitt eget land och utomlands. Deras situation är sämre än någonsin, och allt är en konsekvens av den israeliska ockupationen av Palestina.

Av den palestinska befolkning som bor utomlands, den palestinska diasporan, uppges mer än hälften vara statslösa, alltså utan medborgarskap i något land. Flest,över 3 miljoner av diasporans befolkning bor i Jordanien, och i Libanon och Syrien finns vardera en halv miljon."

Jag hittar olika information men kan acceptera din. 3 mil av 11 mil, dvs Ca 27% av befolkningen i Jordan är palestinier. 

Det var inte den delen jag pratade om. Jag kanske har överskattat andelen palestinier då, men du låg ännu mer fel med ... vad var det,  6 %?
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism