• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-13 13:44:43 följande:
    Det är faktiskt precis så lagar fungerar. Är det inte uttryckligen olagligt så är det inte olagligt. Det vore omöjligt att göra omvänt och säga att det måste vara beskrivet som lagligt för att vara lagligt

Sedan finns det en vilja att i efterhand täppa till det man tycker är "hål i lagen" - ofta med en politisk baktanke - men det förändrar inte det faktum att som lagen var formulerad så gäller den
    Enligt internationella lagar kan en ockupationsmakt inte hävda självförsvar. Ockupationen i sig är ett resultat av en olaglig handling och strider mot våldsförbudet i FN-stadgan.
    Ockupationsmakten kan därför inte åberopa självförsvar särskillt inte för att rättfärdiga fortsatt ockupation eller ytterligare territoriella erövringar.

Den ockuperade staten har däremot vissa rättigheter. Rätten till självförsvar kvarstår så länge ockupationen pågår, eftersom ockupationen ses som en fortsatt väpnad attack. Användning av våld för att återta ockuperat territorium är lagligt som självförsvar.
  • Anonym (Antiextremist)

Precis.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/4B0kW9/studie-sa-manga-fler-kan-ha-dott-i-gaza

"Antalet döda i Gazakriget är sannolikt 40 procent högre än vad palestinska, Hamastrogna hälsomyndigheter har registrerat, enligt en studie publicerad i den brittiska medicinska tidskriften The Lancet.

Studien, gjord av en brittiskledd forskargrupp och granskad (?peer reviewed? på engelska) av andra forskare, täcker de första nio månaderna av kriget mellan Israel och Hamas efter Hamas storskaliga terrorattack mot Israel den 7 oktober 2023.

Studien i The Lancet kommer fram till att det sannolikt rör sig om betydligt fler dödsoffer. Forskarna anger ett spann mellan 55 300 och 78 500 personer som under perioden kan ha dött av skador orsakade av kriget, traumaskador.

Dödsfall till följd av bristande hälso- och sjukvård eller brist på mat har inte räknats med, inte heller personer som antas ligga kvar under förstörda byggnader."

• AndreaBD
    Anonym (fi) skrev 2025-01-13 14:37:06 följande:
    I domen.

De talar om ockupationen av "palestinian territory" medan ockupationen egentligen avser Jordanien och Egypten (Västbanken och Gaza).

Jag förstår varför man gör det - det blir enklare att förklara och det är de facto situationen - men det säger något om seriositeten hos "världens domstol" när de kan töja begreppen lite som de passar dem när de skall avge domslut.
    Menar du det här? 

"In 1967, an armed conflict (also known as the ?Six-Day War?) broke out between Israel and neighbouring countries Egypt, Syria and Jordan. By the time hostilities had ceased, Israeli forces occupied all the territories of Palestine under British Mandate beyond the Green Line."

arabcenterdc.org/resource/the-icj-decision-on-israels-occupation-of-the-palestinian-territories/

Jag skulle dock egentligen tolka det som "området som utgjorde det Britiska mandatet Palestina"

och det är väl korrekt. 

Det här är iofs en sammanfattning. Kan man ha omformulerat det? Har du den exakta formuleringen? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 16:27:01 följande:
    🤣🤣🤣 Tragikomiskt. Läs vad jag skrev. Du säger emot dig själv! Först hävdar du att judar är inte alls etnicitet och nu påstår du att det är de visst, tre olika 🤣. Kan du bestömma dig. Du svamlar och blandar ihop etnicitet med ras. Som sagt, utbilda dig. Du gör bort dig gång på gång. Jag har inget emot att du gör bort dig extersom du ger mig utrymme att säga vad jag tycker men det börjar bli pinsamt.
    Det är knappast jag som gör bort mig. Är det så svårt att förstå? Det är INTE en etnicitet att vara judiskt. Det finns däremot tre olika etniska grupper i Israel. 

Det som nazisterna skulle ha sagt då, vore väl att det de tre etniciteter visserligen finns, men att judarna är en fjärde etnicitet. 
  • Anonym (Antiextremist)
    En dokumentär som belyser terrorism utförd av de judiska bosättare.

www.svtplay.se/video/ey2og43/utrikesbyran/bosattar-terror

"
    "Judisk terrorism" hotar Israels existens. Så säger den israeliska säkerhetstjänsten, och syftar på att extrema israeliska bosättare utför allt fler attacker mot palestinier på den ockuperade Västbanken."
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-13 17:36:23 följande:
    Det är knappast jag som gör bort mig. Är det så svårt att förstå? Det är INTE en etnicitet att vara judiskt. Det finns däremot tre olika etniska grupper i Israel. 

Det som nazisterna skulle ha sagt då, vore väl att det de tre etniciteter visserligen finns, men att judarna är en fjärde etnicitet. 
    🤣🤣🤣 Fan, jag dör 🤣🤣🤣

Du verkligen tävlar mot dig själv. 
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-13 13:53:38 följande:
    Israel bygger inte sin existens på "expropriering" även om man erövrat områden från andra stater som först angripit Israel så givet att du redan erkänt i tråden att du anser att Israel har rätten att existera som en judisk stat inom det historiska Israel:

Varför är det så svårt för dig att vara öppen med ditt stöd för israels existens och inom vilka geografiska gränser anser du att detta Israel ska få existera?

Det sista är jag särskilt nyfiken på för det skulle kunna leda till en seriös diskussion.
    Det Israel gjort sedan det skapades är  expropriering. Du behöver kanske påminnas lite om historiska fakta,

Enligt FNs delningsplan från 1947 reserverades 42% av Palestina under brittiskt mandat för den palestinska befolkningen som då utgjorde två tredjedelar av befolkningen, och 56% för den judiska befolkningen. Resterande 2% inkluderade Östra Jerusalem, som skulle ligga under FN-mandat. När Israel utropade sig som självständig stat 1948, intensifierades den etniska rensningen av territoriet som redan inletts med hjäp av olika paramilitära grupper. 750 000 palestinier fördrevs när över femhundra byar tömdes på sin befolkning i vad som kallas Nakba, katastrofen. I det påföljande kriget annekterade Israel ytterligare palestinsk mark och utökade därmed sitt territorium till 78% av landområdet.

Mellan 1948 och 1966 styrdes fördrivna palestinier i Israel av militärlagar i ett permanent undantagstillstånd med en status utanför lagen som "frånvarande individer". Detta möjliggjorde ytterligare expropriering av mark för nya bosättningar, utan kompensation.

Efter sexdagarskriget 1967 ockuperades Västbanken, Gaza och Östra Jerusalem, det vill säga hela det kvarvarande palestinska territoriet, och sju illegala bosättarområden byggdes. Genom Israels förnekande av palestinsk existens beslagtogs ytterliggare land genom nya bosättningar och ytterligare 300 000 palestinier fördrevs från sina byar. När ockupationen inleddes 1967 hade de palestinska familjer som tvångsförflyttats 1948 från Västra till Östra Jerusalem ännu inte fått äganderätt till sina nya hem. ca 800 000 judiska bosättare lever idag i olagliga bosättningar inom palestinska områden. 

Vad jag tycker om Israels rätt att existera har jag redan förklarat till dig väldigt detaljerat.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (fi) skrev 2025-01-13 14:37:06 följande:
    I domen.

De talar om ockupationen av "palestinian territory" medan ockupationen egentligen avser Jordanien och Egypten (Västbanken och Gaza).
    De talar om palestinsk mark eftersom den var palestinsk. Men du kanske menar att den var ockuperad av Jordanien och Egypten? Och sedan ockuperades den av Israel. De ockuperade områden är fortfarande palestinska. Sionistiska propagandalögner ändrar inget.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-13 17:29:00 följande:

Sorry, fel källhänvisning, det skulle vara

www.icj-cij.org/node/204176

Hela dokumentet är full av "occupied palestinian territory". Tom sjäkva rubriken visar klart att det handlar om palestinska områden. Tack. Det var ett bra dokument. 👍

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism