• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 20:34:03 följande:
    De talar om palestinsk mark eftersom den var palestinsk. Men du kanske menar att den var ockuperad av Jordanien och Egypten? Och sedan ockuperades den av Israel. De ockuperade områden är fortfarande palestinska. Sionistiska propagandalögner ändrar inget.
    Västbanken var inte palestinsk 1967, då var den annekterad av Jordanien. Såvida du inte menar att Jordanien är en palestinsk stat förstås, i så fall är ju hela problematiken löst. Eller så kanske du var ute på gatorna och demonstrerade mot Jordaniens olagliga annektering av Västbanken...?
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-13 22:21:15 följande:
    Västbanken var inte palestinsk 1967, då var den annekterad av Jordanien. Såvida du inte menar att Jordanien är en palestinsk stat förstås, i så fall är ju hela problematiken löst. Eller så kanske du var ute på gatorna och demonstrerade mot Jordaniens olagliga annektering av Västbanken...?
    Du skriver att Jordanien olagligt anekterade Västbanken. Hur kan du då påstå att anekteringen är lagligt  när Israel gör det. Fundera lite och förhoppningsvis, om du är ärlig, kommer du få ett svar.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 18:03:37 följande:
    🤣🤣🤣 Fan, jag dör 🤣🤣🤣

Du verkligen tävlar mot dig själv. 
    Uppenbarligen förstår du mycket väl att du inte bara har sagt  något ganska dumt, utan också något rasistiskt. Hittills ansåg bara nazisterna att judarna skulle vara en ras. 

Om du nu tycker att judarna alla har samma etnicitet, så undrar jag verkligen om du då menar en europeiskt (kaukasiskt skulle amerikanerna säga) eller en från mellanösten. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 21:26:05 följande:
    Hela dokumentet är full av "occupied palestinian territory". Tom sjäkva rubriken visar klart att det handlar om palestinska områden. Tack. Det var ett bra dokument. 👍
    Som om just detta skulle ha någon juridisk relevans! De måste ju kalla det för något.
  • AndreaBD

Uppenbarligen är det en deal på gång mellan Hamas och Israel. Det talas om 33 gisslan som då skulle släppas. Man får hoppas att det funkar, och att det är levande gisslan som de kan släppa. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 17:11:19 följande:

Precis.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/4B0kW9/studie-sa-manga-fler-kan-ha-dott-i-gaza

"Antalet döda i Gazakriget är sannolikt 40 procent högre än vad palestinska, Hamastrogna hälsomyndigheter har registrerat, enligt en studie publicerad i den brittiska medicinska tidskriften The Lancet.

Studien, gjord av en brittiskledd forskargrupp och granskad (?peer reviewed? på engelska) av andra forskare, täcker de första nio månaderna av kriget mellan Israel och Hamas efter Hamas storskaliga terrorattack mot Israel den 7 oktober 2023.

Studien i The Lancet kommer fram till att det sannolikt rör sig om betydligt fler dödsoffer. Forskarna anger ett spann mellan 55 300 och 78 500 personer som under perioden kan ha dött av skador orsakade av kriget, traumaskador.

Dödsfall till följd av bristande hälso- och sjukvård eller brist på mat har inte räknats med, inte heller personer som antas ligga kvar under förstörda byggnader."

Nåja, det lär ju jämna ut sig. Hamas har ju räknat med ungefär 5000 som har dött av naturliga orsaker. Och folk som dött i förra kriget. Och folk som fortfarande lever. Alla dessa STOD på listorna av civila dödat i kriget som Hamas har skrivit.. 
    Och Israel har räknat att de har dödat ungefär 20.000 terrorister. De finns ju också med där. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-13 23:39:36 följande:
    Uppenbarligen förstår du mycket väl att du inte bara har sagt  något ganska dumt, utan också något rasistiskt. Hittills ansåg bara nazisterna att judarna skulle vara en ras. 

Om du nu tycker att judarna alla har samma etnicitet, så undrar jag verkligen om du då menar en europeiskt (kaukasiskt skulle amerikanerna säga) eller en från mellanösten. 
    Fröken, det är mer tragiskt är komiskt hur lite du kan om judar men försöker vara deras språkrör. Det är pinsamt på riktigt. Jag rekomenderar dig att utbilda dig och skaffa kunskap om det du vill diskutera. Det blir lättare för dig.

Jag har aldrig nämnt ordet ras. Det är du som hävdar att etnicitet är samma som ras och bevisar att du inte behärskar sjäkvklara svenska termer. Ja, judar är en etnisk grupp. 

Judarnas historia sträcker sig tillbaka över 4000 år och är centrerad kring mellanöstern. De härstammar från israeliterna.

Judar betraktas som en etnoreligiös grupp, vilket innebär att deras identitet är kopplad till både etnicitet och religion.

Detta innebär att en person kan identifiera sig som judisk även om de inte praktiserar judendomen.

Judisk identitet kan definieras genom födsel (vanligtvis genom modern) eller genom konvertering.

Över tid har den judiska diasporan lett till bildandet av tre etniska undergrupper:
    Ashkenazim (Central- och Östeuropa).
    Sephardim (Iberiska halvön).
    Mizrahim (Mellanöstern och Nordafrika).

"Judar (hebreiska?????????hebreiskt uttal: [jehu?dim]) är en etno-religiös grupp som har spridits över världen från det område öster om Medelhavet som benämns KanaanPalestina och Israel. Judar som etnisk grupp definieras delvis av sin etniska religion, judendom, men en person kan också vara ateist och fortfarande uppfatta sig som en del av det judiska folket."

sv.m.wikipedia.org/wiki/Judar
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-13 23:56:50 följande:
    Nåja, det lär ju jämna ut sig. Hamas har ju räknat med ungefär 5000 som har dött av naturliga orsaker. Och folk som dött i förra kriget. Och folk som fortfarande lever. Alla dessa STOD på listorna av civila dödat i kriget som Hamas har skrivit.. 
    Och Israel har räknat att de har dödat ungefär 20.000 terrorister. De finns ju också med där. 
    Återigen bevisar du vilka extrema åsikter du har när du länkar till en högerextremistisk polsk kanal, välkänd för högerextremistk propaganda. Men jag förstår varför du gör det. Du kan inte hitta något stöd för dina extrema åsikter inom några seriösa och tillförlitliga organisationer och medier. 

Det du skriver är samma propaganda som sprids på extremistiska portaler. Det är bevisat att man hjärntvättas när man uteslutigen hämtar sin information från extremistiska portaler.

Du verkar inte förstå svenska. Läs igen:

"Studien i The Lancet kommer fram till att det sannolikt rör sig om betydligt fler dödsoffer. Forskarna anger ett spann mellan 55 300 och 78 500 personer som under perioden kan ha dött av skador orsakade av kriget, traumaskador.

Dödsfall till följd av bristande hälso- och sjukvård eller brist på mat har inte räknats med, inte heller personer som antas ligga kvar under förstörda byggnader."
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 22:37:48 följande:
    Du skriver att Jordanien olagligt anekterade Västbanken. Hur kan du då påstå att anekteringen är lagligt  när Israel gör det. Fundera lite och förhoppningsvis, om du är ärlig, kommer du få ett svar.
    Nej, jag beskrev din tänkta reaktion, det är du som ständigt talar om olagligt etc. Det här insåg du givetvis, ingen tror att du skulle vara ointelligent.
    Vi andra ser att du duckade poängen i inlägg #1630
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-14 07:27:13 följande:
    Nej, jag beskrev din tänkta reaktion, det är du som ständigt talar om olagligt etc. Det här insåg du givetvis, ingen tror att du skulle vara ointelligent.
    Vi andra ser att du duckade poängen i inlägg #1630
    Du borde veta i nuläget att jag nästan aldrig duckar. Jag själv svarar på nästan alla era kommentarer. Svarar inte bara på extremt dumma kommentarer som inte tillför något.

Du däremot duckade att svara på frågan varför du anser att Israels anekteringar av områden i västbanken är lagliga men inte när Jordanien gör det. Jag gav dig en chans att tänka själv och komma fram till en slutsats. 

Jordanien ockuperade Västbanken men fördrev inte palestinier, byggde inte olagliga bosättningar och palestinska barn fängslades och torterades inte. Anekteringen blev sjäkvklart aldrig laglig och giltig. Världssamfundet godkände det aldrig. Efter 1967 ockuperades Västbanken av Israel, fördrev palestinier och började med grov diskriminering, tortyr och fängslandet av palestinier och började bygga olagliga bosättningar. Enligt folkrätten är det förbjudet att förflytta egen befolkning till ockuperad mark. Anektering av ockuperad mark är förbjudet enligt internationell rätt. Så både Israels ockupation och anekteringen av palestinska områden är olagliga.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism