• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-12 23:23:22 följande:
    Och det är ju helt uppenbar desinformation. Du vet mycket väl att alla Hamasmedlemmar som Israel dödade finns med i den siffran. Ungefär hälften kan vara civila, men förstås INTE alla. 
    So enligt dig är internationella oberoende organisationer som FN, ICJ, ICC, Amnesty, HRW, Rädda Barn, Läkare utan gränser osv. opålitliga och sprider desinformation? Du själv litar på och citerar SD Björn Söder, Bibeln, simpla sionistiska bloggare och framförallt sionistiska organisationer som aktivt sprider lögner och propaganda och jobbar för att fördriva palestinier och bygga olagliga bosättningar inom palestinska områden. Det är lätt att förstå vem som är att lita på och vem som sprider desinformation. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-12 23:21:28 följande:
    Etnicitet??? Nu rör du dig på farligt område! Nu resonerar du som Hitler - att judarna skulle vara en ras. Det är förstås rasistiskt, men jag tror ändå inte riktigt att du menar så. 

Judarna är i alla fall ingen ras eller etnicitet. Det finns väldigt olika etniciteter i Israel. 
    Dina kunskaper om ämnet är otroligt dåliga. Judar är både en etnisk och religiös grupp. De har sitt ursprung i Mellanöstern och delar genetiska band, vilket gör dem till en etnisk grupp, men de förenas också av judendomen som religion. En person kan dock identifiera sig som jude utan att praktisera religionen.
    Ett råd: utbilda dig och läs på om ämnet du diskuterar.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 00:14:05 följande:
    🤣🤣

Men du själv hävdar hela tiden att kritik mot Israel är hat mot judar. Du själv gör den kopplingen, att Israel är judar, att atack mot Israel är atack mot judar osv.

Det är tragikomiskt att du inte håller ihop logiken i dina kommentarer. 
    Inte en enda gång har jag påstått detta. Din läsförståelse är problemet där. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 00:47:44 följande:
    Dina kunskaper om ämnet är otroligt dåliga. Judar är både en etnisk och religiös grupp. De har sitt ursprung i Mellanöstern och delar genetiska band, vilket gör dem till en etnisk grupp, men de förenas också av judendomen som religion. En person kan dock identifiera sig som jude utan att praktisera religionen.
    Ett råd: utbilda dig och läs på om ämnet du diskuterar.
    Försök inte! Du gör bara bort dig. Lustigt också hur du motsäger dig själv. Det är du som brukar påstå att de ändå alla är européer som har invandrat dit. Fakta är att det finns europeiska judar (askinasi), judar från mellanösten (sefardi) och även afrikanska judar. Och då är det inte en etnicitet. 

Däremot brukade ju Hitler beteckna judarna som ras, just för att han ville hävda att de skulle ha medfödda dåliga egenskaper. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 00:18:28 följande:
    So enligt dig är internationella oberoende organisationer som FN, ICJ, ICC, Amnesty, HRW, Rädda Barn, Läkare utan gränser osv. opålitliga och sprider desinformation? Du själv litar på och citerar SD Björn Söder, Bibeln, simpla sionistiska bloggare och framförallt sionistiska organisationer som aktivt sprider lögner och propaganda och jobbar för att fördriva palestinier och bygga olagliga bosättningar inom palestinska områden. Det är lätt att förstå vem som är att lita på och vem som sprider desinformation. 
    Har du inga bättre argument än att hävda att jag skulle lita på Björn Söder, vilket jag så klart inte gör. Jag har citerat honom en gång, eftersom han råkade formulera precis det som jag ville säga. Och jag har ALDRIG sagt att jag skulle lita på bibeln. Jag har sagt att några händelser som står i bibeln har visat sig stämma. Det betyder inte att man ska lita på det, bara tvärtom dvs. man kan inte lita på att det INTE stämmer. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-13 07:38:50 följande:
    Har du inga bättre argument än att hävda att jag skulle lita på Björn Söder, vilket jag så klart inte gör. Jag har citerat honom en gång, eftersom han råkade formulera precis det som jag ville säga. Och jag har ALDRIG sagt att jag skulle lita på bibeln. Jag har sagt att några händelser som står i bibeln har visat sig stämma. Det betyder inte att man ska lita på det, bara tvärtom dvs. man kan inte lita på att det INTE stämmer. 
    Även i den här kommentaren säger du emot dig själv samtidigt som du  hävdar att du inte gör det 🤣. Tragiskt.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-13 07:34:48 följande:
    Försök inte! Du gör bara bort dig. Lustigt också hur du motsäger dig själv. Det är du som brukar påstå att de ändå alla är européer som har invandrat dit. Fakta är att det finns europeiska judar (askinasi), judar från mellanösten (sefardi) och även afrikanska judar. Och då är det inte en etnicitet. 

Däremot brukade ju Hitler beteckna judarna som ras, just för att han ville hävda att de skulle ha medfödda dåliga egenskaper. 
    Som sagt, du behöver på något sätt skaffa kunskaper om det här. Det är lätt. Googla. 

Du får förklara det motsägelsefulla du skriver. Du säger att det är fakta att det finns europeiska och afrikanska judar. Är inte de invandrare om de flyttar till Israel?
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-15 11:54:53 följande:
    Israel har ...
    Jag skriver om hur araberna frivilligt lämnade (eller under hot om att vara folkförrädare) decennier innan 1948 och sedan kopierade du in lite för mycket av texten så du råkade bekräfta det jag skriver om att arabiska militärer 1948 beordrade araber att lämna

Citat:

"in certain areas the inhabitants of specific villages were ordered by Arab commanders or the AHC to leave, mainly for strategic reasons"
  • Anonym (fi)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-15 12:05:01 följande:
    🤣 Implicit?! 🤣 Du får läsa igen och försök inte att tolka lagarna implicit eftersom lagarna tolkas inte så. Att ha rätt att försvara sig är en sak men att ta över andras områden är olagligt. Det står mycket tydligt. 
    Det är faktiskt precis så lagar fungerar. Är det inte uttryckligen olagligt så är det inte olagligt. Det vore omöjligt att göra omvänt och säga att det måste vara beskrivet som lagligt för att vara lagligt

Sedan finns det en vilja att i efterhand täppa till det man tycker är "hål i lagen" - ofta med en politisk baktanke - men det förändrar inte det faktum att som lagen var formulerad så gäller den
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-13 11:10:50 följande:
    Även i den här kommentaren säger du emot dig själv samtidigt som du  hävdar att du inte gör det 🤣. Tragiskt.
    Om du inte har något annat att säga till detta så har du uppenbarligen inte förstått vad jag skrev. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism