• Anonym (Arg)

Gillar inte förskolans personal barn?

En kompis till mig ska snart föda och frågade förskolan om det var okej om barnet går på förskolan sina vanliga tider även om dom kommer åka iväg på förlossningen så kommer barnets moster att hämta och eventuellt lämna. 

Det var inte okej att ha barnet som är 4 år på förskolan om föräldrarna är på förlossningen då föräldrarna då är lediga. Då behöver föräldrarna ordna med barnvakt. Så om värkarna drar igång 10 på förmiddagen en måndag och mamman och pappan åker till sjukhuset då måste även mostern åka hem från sitt jobb då det inte är okej att barnet är kvar då. 

Mamman Är student och kommer fullfölja sina studier fram till förlossningen liksom? 

Barnet går dessutom på förskolan mellan 9-15 varje dag.

Jag tycker att detta är helt orimligt. Om barnet brukar vara där dessa tider, hur påverkar det förskolan om mamman föder barn? ska hon känna stress inför det också då??? 

Gillar förskolans personal inte barnen eller vad är problemet??? 

• Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?
  • Anonym (F)

Jag tror att det här är en påhittad historia för att smutskasta förskolan. Kan du inte skriva vilken kommun förskolan ligger i så ska jag ringa och fråga? För förskolans riktlinjer och policys är absolut att barn till lediga föräldrar ska vara hemma. Eller ja, barn över 3 år har rätt till allmän gratis förskola även om föräldern är ledig, så fint ordnat av Sverige. Men om en förälder till exempel behöver gå till läkaren mitt på dagen och har tagit ledigt från jobbet några timmar, så behöver man ju inte hämta sitt barn, lämna över till en barnvakt, gå på läkarbesöket, hämta barnet från barnvakten, lämna tillbaka till förskolan. Vilket du försöker påstå. Ingen förskola ever har någonsin tillämpat detta kan jag lova. Om föräldrarna åker in till akuten eller förlossningen klockan 10 och barnet har omsorgsschema till 15 så hämtar mostern klockan 15. Jag har dock jobbat i förskolan i 15 år och aldrig någonsin har någon what so ever frågat vad som händer om värkarna börjar mitt på dagen. Det är en störd fråga. Har dom frågat vad dom ska göra om dom hamnar i en bilolycka också eller? Larvigt! Fake news.

• Anonym (d)
    Anonym (F) skrev 2024-11-11 14:41:10 följande:

Jag tror att det här är en påhittad historia för att smutskasta förskolan. Kan du inte skriva vilken kommun förskolan ligger i så ska jag ringa och fråga? För förskolans riktlinjer och policys är absolut att barn till lediga föräldrar ska vara hemma. Eller ja, barn över 3 år har rätt till allmän gratis förskola även om föräldern är ledig, så fint ordnat av Sverige. Men om en förälder till exempel behöver gå till läkaren mitt på dagen och har tagit ledigt från jobbet några timmar, så behöver man ju inte hämta sitt barn, lämna över till en barnvakt, gå på läkarbesöket, hämta barnet från barnvakten, lämna tillbaka till förskolan. Vilket du försöker påstå. Ingen förskola ever har någonsin tillämpat detta kan jag lova. Om föräldrarna åker in till akuten eller förlossningen klockan 10 och barnet har omsorgsschema till 15 så hämtar mostern klockan 15. Jag har dock jobbat i förskolan i 15 år och aldrig någonsin har någon what so ever frågat vad som händer om värkarna börjar mitt på dagen. Det är en störd fråga. Har dom frågat vad dom ska göra om dom hamnar i en bilolycka också eller? Larvigt! Fake news.

Snarare någon som försöker dra ett "problem" till sin yttersta spets, inte ovanligt här. Den andra instansen är alltid lika otroligt stelbent.
  • Anonym (Bb)

I min kommun hade detta vart ok iaf

• Anonym (Arg)

Det är en mindre kommun som har ett fåtal förskolor i kommunen. Så kan inte nämna detta här. 
  • Anonym (what?)

Asså, när vi skulle få vårat andra barn (planerad igångsättning) lämnade vi äldsta barnet på morgonen, och mormor hämtade på em. Hon lämnade och hämtade tills vi kunde åka hem från BB. Inget konstigt med det!

I den här situationen hade jag bara låtit bli å tala om att barnet var på g. Lämnat som vanligt å sedan låta barnvakten hämta och lämna som vanligt... 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 11:44:58 följande:
    Men detta kan ju knappast stämma. Dessutom är frågeställningen till en specifik situation, det är inte en familj som utnyttjar systemet heller. Så man kan ju faktiskt vara betydligt mer flexibel utifrån situationen, mamman fråga för att hon är stressad inför förlossningen? det måste ju ändå vara bättre att vara öppen. 

Men hur ska de göra om förlossningen startar mitt i natten till exempel? Eller en helg? 

I min kommun har barnen rätt till förskola måndag-torsdag 8.30 -14.45 (25 timmar) om föräldern t.ex är arbetslös eller föräldraledig. Om man pluggar på högskola har man väl förresten ofta mycket självstudier när man inte har praktik? Jag pluggar 75% nu och har mycket självstudier , då har ju inte förskolan exakt koll på vad jag gör och ska jag t.ex till barnmorskan mitt på dagen (är gravid nu) så går jag ju inte och hämtar sonen och sen lämnar igen när jag är klar bara för det, det skulle ju inte vara så bra om han t.ex missar lunch , mellanmål eller vila.

Och oavsett när jag har föreläsning elle tenta eller något annat måste jag ju lämna honom 9, jag kan inte lämna honom kl 12 för att jag har föreläsning som börjar 13. Jag får ju inte heller hämta mitt i vilan, lunch eller mellis även om jag slutar tidigare. Nu har jag iförsej inte honom där så väldigt mycket mer än de timmarna han skulle varit där om jag inte jobbade eller pluggade alls. Men min poäng var väl mest att när man pluggar så går de normalt efter hur många % man studerar , inte exakt schema när man är på plats i skolan eftersom många utbildningar är åtminstone delvis på distans. 

Men när det gäller en förlossning som kan starta närsomhelst känns det väl kanske bättre att kunna lösa det på nått annat sätt än eftersom den lika gärna kan starta när förskolan är stängd. 

• Spucks

Men om en förälder till exempel behöver gå till läkaren mitt på dagen och har tagit ledigt från jobbet några timmar, så behöver man ju inte hämta sitt barn, lämna över till en barnvakt, gå på läkarbesöket, hämta barnet från barnvakten, lämna tillbaka till förskolan. 

Du måste vara ny på FL :D

Det finns massor av trådor där exakt detta skrivs! Av påstodda förskolelärare och andra.

• molly50
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 11:44:58 följande:
    Men detta kan ju knappast stämma. Dessutom är frågeställningen till en specifik situation, det är inte en familj som utnyttjar systemet heller. Så man kan ju faktiskt vara betydligt mer flexibel utifrån situationen, mamman fråga för att hon är stressad inför förlossningen? det måste ju ändå vara bättre att vara öppen. 
    Men har de ingen barnvakt som kan ta hand om barnet om förlossningen sätter igång?
    Det går ju heller inte att på förhand säga hur långt förlossningen drar ut på tiden så innan barnet hinner födas så kanske förskolan har hunnit stänga för dagen.
    Och det skullle,i så fall,innebära att pappan måste åka ifrån förlossningen,hämta barnet och lämna det till barnvakt och sen åka tillbaka till förlossningen igen.
    Och det låter,i alla fall för mig,omständigt.
    Så finns en barnvakt så är det väl bättre att lämna barnet där direkt istället för till förskolan.
    Så gjorde i alla fall vi när vi fick vårt yngsta barn.
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2024-11-11 20:23:13 följande:
    Men har de ingen barnvakt som kan ta hand om barnet om förlossningen sätter igång?
    Det går ju heller inte att på förhand säga hur långt förlossningen drar ut på tiden så innan barnet hinner födas så kanske förskolan har hunnit stänga för dagen.
    Och det skullle,i så fall,innebära att pappan måste åka ifrån förlossningen,hämta barnet och lämna det till barnvakt och sen åka tillbaka till förlossningen igen.
    Och det låter,i alla fall för mig,omständigt.
    Så finns en barnvakt så är det väl bättre att lämna barnet där direkt istället för till förskolan.
    Så gjorde i alla fall vi när vi fick vårt yngsta barn.
    Det finns barnvakt. Det orimliga är att om mamman och pappan lämnat barnet på förskolan på morgonen och värkarna drar igång intensivt klockan 10 och dom behöver åka till sjukhuset, då behöver barnvakten åka och hämta barnen samma tid som föräldrarna åker till sjukhuset.

Barnet får inte hämtas kl 15 då som är barnets vanliga tid.

Samma sak om föräldrarna är på förlossningen längre, då måste barnvakten vara med barnet dygnet runt när det är vardag då barnet inte får gå sina vanliga tider på förskolan som föräldrarna trott skulle funka så barnvakten ändå skulle ha möjlighet att arbeta på vardagar mellan 9-15 utan då måste barnvakten vara med barnet hela dagarna för barnet har inte rätt till sina vanliga tider på förskolan.

Barnvakten kan komma både mitt i natten och på helgen men då jobbar den ju inte. Nu ska barnvakten behöva ta ut semesterdagar för detta. 
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 20:30:25 följande:
    Det finns barnvakt. Det orimliga är att om mamman och pappan lämnat barnet på förskolan på morgonen och värkarna drar igång intensivt klockan 10 och dom behöver åka till sjukhuset, då behöver barnvakten åka och hämta barnen samma tid som föräldrarna åker till sjukhuset.

Barnet får inte hämtas kl 15 då som är barnets vanliga tid.

Samma sak om föräldrarna är på förlossningen längre, då måste barnvakten vara med barnet dygnet runt när det är vardag då barnet inte får gå sina vanliga tider på förskolan som föräldrarna trott skulle funka så barnvakten ändå skulle ha möjlighet att arbeta på vardagar mellan 9-15 utan då måste barnvakten vara med barnet hela dagarna för barnet har inte rätt till sina vanliga tider på förskolan.

Barnvakten kan komma både mitt i natten och på helgen men då jobbar den ju inte. Nu ska barnvakten behöva ta ut semesterdagar för detta. 
    Det är så reglerna ser ut på många förskolor.
    När jag fick min yngsta så lämnade vi sonen till sina farföräldrar då de bodde närmast.
    Och sen fick han vara kvar där tills vi kom hem.
    Så han var ledig från förskolan då och fick dessutom stanna hemma för att knyta an till sin lillasyster.
    Jag kan inte se problemet med det.
Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?