Inlägg från: Anonym (Natalie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Natalie)

Gillar inte förskolans personal barn?

Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 11:44:58 följande:
    Men detta kan ju knappast stämma. Dessutom är frågeställningen till en specifik situation, det är inte en familj som utnyttjar systemet heller. Så man kan ju faktiskt vara betydligt mer flexibel utifrån situationen, mamman fråga för att hon är stressad inför förlossningen? det måste ju ändå vara bättre att vara öppen. 

Men hur ska de göra om förlossningen startar mitt i natten till exempel? Eller en helg? 

I min kommun har barnen rätt till förskola måndag-torsdag 8.30 -14.45 (25 timmar) om föräldern t.ex är arbetslös eller föräldraledig. Om man pluggar på högskola har man väl förresten ofta mycket självstudier när man inte har praktik? Jag pluggar 75% nu och har mycket självstudier , då har ju inte förskolan exakt koll på vad jag gör och ska jag t.ex till barnmorskan mitt på dagen (är gravid nu) så går jag ju inte och hämtar sonen och sen lämnar igen när jag är klar bara för det, det skulle ju inte vara så bra om han t.ex missar lunch , mellanmål eller vila.

Och oavsett när jag har föreläsning elle tenta eller något annat måste jag ju lämna honom 9, jag kan inte lämna honom kl 12 för att jag har föreläsning som börjar 13. Jag får ju inte heller hämta mitt i vilan, lunch eller mellis även om jag slutar tidigare. Nu har jag iförsej inte honom där så väldigt mycket mer än de timmarna han skulle varit där om jag inte jobbade eller pluggade alls. Men min poäng var väl mest att när man pluggar så går de normalt efter hur många % man studerar , inte exakt schema när man är på plats i skolan eftersom många utbildningar är åtminstone delvis på distans. 

Men när det gäller en förlossning som kan starta närsomhelst känns det väl kanske bättre att kunna lösa det på nått annat sätt än eftersom den lika gärna kan starta när förskolan är stängd. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 20:30:25 följande:
    Det finns barnvakt. Det orimliga är att om mamman och pappan lämnat barnet på förskolan på morgonen och värkarna drar igång intensivt klockan 10 och dom behöver åka till sjukhuset, då behöver barnvakten åka och hämta barnen samma tid som föräldrarna åker till sjukhuset.

Barnet får inte hämtas kl 15 då som är barnets vanliga tid.

Samma sak om föräldrarna är på förlossningen längre, då måste barnvakten vara med barnet dygnet runt när det är vardag då barnet inte får gå sina vanliga tider på förskolan som föräldrarna trott skulle funka så barnvakten ändå skulle ha möjlighet att arbeta på vardagar mellan 9-15 utan då måste barnvakten vara med barnet hela dagarna för barnet har inte rätt till sina vanliga tider på förskolan.

Barnvakten kan komma både mitt i natten och på helgen men då jobbar den ju inte. Nu ska barnvakten behöva ta ut semesterdagar för detta. 

Men jobbar hon bara 10-14 typ? Det låter väldigt ovanligt . Det känns ju som atr det är stor risk att hon skulle behöva ta ledigt ändå om barnet bara går 9-15? 

Annars är det ju så att personalen inte kan veta exakt när värkarna startade , om det var kl 10 eller 14.30 så att hon hämtar 15 åtminstone den dagen som värkarna startar borde väl inte vara några problem. Men som sagt låter det ändå lite konstigt att hon skulle ha så korta arbetsdagar som stämmer exakt med barnets tider på förskolan? 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 21:44:50 följande:
    Hon har möjlighet att jobba hemifrån och bor nära familjen och förskolan. Sedan kan man jobba när barnet sover. Men nu ska hon inte utifrån dessa regler få jobba alls vilket ställer till det. Helt orimligt 

Alltså första dagen vet ju som sagt personalen inte när värkarna startar, om det är kl 10 eller strax innan 15 så då kan hon väl bara hämta 15 helt enkelt. Det blir ju inte bra för barnet att hämta mitt i lunchen eller vilan eller så heller.  

Men sen tror jag kanske inte hon får lämna på förskolan när föräldrarna är kvar på sjukhuset så då får väl antingen pappan åka hem eller så får hon ta ledigt? Är iförsej inte helt säker på vilka regler som gäller när man är på sjukhus. Det handlar förhoppningsvis inte om många dagar när man har fött vanligt och det är andra barnet.

Min svärmor ska ta ledigt från sitt jobb den här gången när jag ska föda. Jag ska iförsej föda med planerat snitt så då vet vi iallafall när det blir. Hon kommer ta ledigt lite längre tid också för att kunna hjälpa till med sonen (som kommer att vara 3 då) när jag inte kan lyfta. 

Min son fick förresten vara på förskola när jag skulle göra en mindre operation (dagkirurg)under den här graviditeten , jag berättade det för personalen , pappan lämnade tidigt innan jobbet och morfar hämtade vid 15-tiden, det var inga problem. Men det kanske är olika. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 22:26:31 följande:
    För tanken var att hon skulle ha barnet på förskolan 9-15? och då kunde hon jobba 2 timmar sedan på kvällen? och behöver därför inte ta ledigt. 

Men du skrev ju i TS att hon måste åka hem från jobbet? 

När barnet är fött borde de väl förresten ha rätt till så många timmar som man har i er kommun när man är föräldraledig? I vår kommun är det 8.30-14.45 måndag-torsdag. Vet inte om det är 15 timmar i vissa andra kommuner men då har iallafall barnet rätt att vara på förskola oavsett om föräldrarna är hemma eller på sjukhus och oavsett vem som hämtar. 

Och första dagen kan ju som sagt personalen inte veta exakt när värkarna startar och så tror jag inte de tycker att barnet ska hämtas mitt i lunchen , vilan eller mellis så det är väl bara att moster hämtar 15 då? 

Sen om hon har gått med på att vara barnvakt kanske hon får räkna med att inte kunna jobba exakt som vanligt , det handlar ju förhoppningsvis om kanske 2 dagar bara om det är andra barnet och mamman föder vanligt. Annars får de kanske betala för barnvakt. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 10:32:46 följande:
    Hon har möjlighet att jobba hemifrån också. Problemet med en betald barnvakt är ju att man inte vet när barnet kommer? ingen kan vara tillgänglig i 6 veckor utan lön. 

Jag tänkte genom något företag, tror det brukar finnas med kort varsel. Som kan hämta och lämna på förskolan eller passa när moster jobbar. 

Några timmar på förskolan får ju barnet vara iallafall eftersom även barn till föräldralediga har rätt till det. Hur många timmar är det i er kommun? 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 10:52:22 följande:
    Skulle du själv vilja stå på förlossningen och ringa in en helt okänd människa som ska åka och hämta ditt barn på förskolan, som du aldrig träffat och släppa in i ditt hem? 

Nej det skulle jag helst inte göra men skulle det vara enda alternativet skulle jag ju vara tvungen. De jobbar ju med det och man kan ju välja ett etablerat företag så jag tror inte man behöver vara orolig även om man såklart hellre tar hjälp av nån man känner. Jag har själv haft strul med barnpassning när jag skulle föda (iförsej med snitt), jag blev tvungen att stanna en dag extra sist.  Den här gången löser det sig med svärmor. 

Annars vet jag inte hur de ska göra , isåfall får de byta förskola men det är ju inte säkert att det går på nån annan heller.  Men som sagt har ju barnet rätt att vara på förskolan man är föräldraledig så det borde ju funka även om det blir lite kortare tid? Hur många timmar är det i er kommun? 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 21:44:32 följande:
    Jo men man kan inte ha ett företag inkopplat 24/7 i 6 veckor 

Hur menar du med 6 veckor? De är ju inte de enda som måste lösa det med barnpassning under förlossning, alla som har barn sen innan har ju det problemet. 
    Som sagt har väl barnet rätt att vara på förskola några timmar iallafall, det har även barn till föräldralediga och personer som inte jobbar. I min kommun är det 25 timmar. Isåfall blir det ju ungefär samma tider som barnet går nu fast inte fredagar? Eller hur många timmar och vilka tider är det i er kommun? 

Finns det ingen annan än moster typ mor eller farföräldrar eller någon vän som kan hjälpa till också med hämtning och lämning om moster inte kan om de inte vill anlita barnvakt? Annars får väl pappan åka hem , en del behöver göra så. Rektorn lär ju inte ändra sig oavsett vad någon tycker här så det finns väl inte så mycket annat att göra.

Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?