• molly50

Gillar inte förskolans personal barn?

Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 11:44:58 följande:
    Men detta kan ju knappast stämma. Dessutom är frågeställningen till en specifik situation, det är inte en familj som utnyttjar systemet heller. Så man kan ju faktiskt vara betydligt mer flexibel utifrån situationen, mamman fråga för att hon är stressad inför förlossningen? det måste ju ändå vara bättre att vara öppen. 
    Men har de ingen barnvakt som kan ta hand om barnet om förlossningen sätter igång?
    Det går ju heller inte att på förhand säga hur långt förlossningen drar ut på tiden så innan barnet hinner födas så kanske förskolan har hunnit stänga för dagen.
    Och det skullle,i så fall,innebära att pappan måste åka ifrån förlossningen,hämta barnet och lämna det till barnvakt och sen åka tillbaka till förlossningen igen.
    Och det låter,i alla fall för mig,omständigt.
    Så finns en barnvakt så är det väl bättre att lämna barnet där direkt istället för till förskolan.
    Så gjorde i alla fall vi när vi fick vårt yngsta barn.
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 20:30:25 följande:
    Det finns barnvakt. Det orimliga är att om mamman och pappan lämnat barnet på förskolan på morgonen och värkarna drar igång intensivt klockan 10 och dom behöver åka till sjukhuset, då behöver barnvakten åka och hämta barnen samma tid som föräldrarna åker till sjukhuset.

Barnet får inte hämtas kl 15 då som är barnets vanliga tid.

Samma sak om föräldrarna är på förlossningen längre, då måste barnvakten vara med barnet dygnet runt när det är vardag då barnet inte får gå sina vanliga tider på förskolan som föräldrarna trott skulle funka så barnvakten ändå skulle ha möjlighet att arbeta på vardagar mellan 9-15 utan då måste barnvakten vara med barnet hela dagarna för barnet har inte rätt till sina vanliga tider på förskolan.

Barnvakten kan komma både mitt i natten och på helgen men då jobbar den ju inte. Nu ska barnvakten behöva ta ut semesterdagar för detta. 
    Det är så reglerna ser ut på många förskolor.
    När jag fick min yngsta så lämnade vi sonen till sina farföräldrar då de bodde närmast.
    Och sen fick han vara kvar där tills vi kom hem.
    Så han var ledig från förskolan då och fick dessutom stanna hemma för att knyta an till sin lillasyster.
    Jag kan inte se problemet med det.
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 20:53:14 följande:
    Va farföräldrarna pensionärer eller hur kunde dessa vara hemma en vardag? 
    Ja,åtminstone farfadern.
    Men även om de inte hade varit det så hade de tagit ledigt för sonens skull.
Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?