• Anonym (Arg)

Gillar inte förskolans personal barn?

En kompis till mig ska snart föda och frågade förskolan om det var okej om barnet går på förskolan sina vanliga tider även om dom kommer åka iväg på förlossningen så kommer barnets moster att hämta och eventuellt lämna. 

Det var inte okej att ha barnet som är 4 år på förskolan om föräldrarna är på förlossningen då föräldrarna då är lediga. Då behöver föräldrarna ordna med barnvakt. Så om värkarna drar igång 10 på förmiddagen en måndag och mamman och pappan åker till sjukhuset då måste även mostern åka hem från sitt jobb då det inte är okej att barnet är kvar då. 

Mamman Är student och kommer fullfölja sina studier fram till förlossningen liksom? 

Barnet går dessutom på förskolan mellan 9-15 varje dag.

Jag tycker att detta är helt orimligt. Om barnet brukar vara där dessa tider, hur påverkar det förskolan om mamman föder barn? ska hon känna stress inför det också då??? 

Gillar förskolans personal inte barnen eller vad är problemet??? 

• Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?
  • Anonym (stelbent)

Låter som att ni har väldigt stelbenta paragrafryttare i ert rektorsområde. Här är det aldrig problem att barnen går på varken förskolan eller fritids när det händer medicinska saker som är mer eller mindre akuta eller tillfälliga. Kanske för att när jag själv var i skolåldern bestämde sig ett gäng föräldrar att statuera exempel lite, och det blev himla körig tills poletten trillade ner. 

• Anonym (Snöflinga)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-10 16:21:25 följande:

Så om en förälder ska gå på en hälsokontroll som erbjuds av arbetsgivaren på arbetstid så ska man ordna barnvakt? Du ser inte skillnad på typ tandläkare och att fika? 

Sedan har alla rätt till lunch. Om någon gymmar på sin lunchrast är det inte heller okej då? Förskollärare kan ju ta en halvtimmes promenad på sin lunchrast. Dom kanske borde sluta med detta om dom har barn på förskolan? 

Vad man gör på sin lunchrast är upp till var och en samt hälsokontroll genom sitt jobb. Bara löjligt att ta upp sådant. Jag syftar på alla de som hämtar sent för att göra något av det jag beskriver. För ja det gör en hel del föräldrar. Och smyger inte ens med det. Eller de som lämnar vid 7 iklädda träningskläder och joggar iväg efter lämningen. Tror du denne åker till jobbet direkt?? Nix. 
  • Spucks

Detta är ju absolut sjukt! 
    Men varför frågar ni överhuvudtaget? 

Lämna henne som vanligt och om de gnäller för de fick höra att förlossningen har dragit igång, svarar att du pluggade mellan värkarna. Jävla idioter!

• EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-10 17:29:57 följande:
    Skillnaden är att barnvakten kan ha ett jobb dagtid. Typ moster. Moster kan ju på natten. Den kan på eftermiddagen, den kan på kvällen? skulle du ta ledig från jobbet och bara springa iväg när en förlossning börjar för en anhörigs skull? Det är ju en annan sak att säga att min syster ska snart föda och därför behöver jag gå hem tidigare?. Och monstern kan ju inte ta ledigt i typ 6 veckor ifall att förlossningen snart kan dra igång. Fyra veckor innan och två veckor efter beräknat födsel kan barnet komma och räknas som normalt?. 
    Om man berömt att man ska ställa upp som barnvakt så så är det ingen skillnad om man har ett jobb på dagtid. Alla normala människor vet att en förlossning kan starta när som helst. 

Ja, jag skulle ta ledigt om jag avtalat att jag ska vara barnvakt vid förlossningen. Självklart. Ingen tvekan alls. 

Vem snakkar om arr ta ledigt i sex veckor före? Man har en dialog med sin chef om att ex en syster ska föda barn, att bf är på dag X och att man ska vara barnvakt. Och att det kan innebära att man behöver gå tidigare/inte komma när förlossningen startar. Det heter att ha framförhållning. 
  • Spucks
    EpicF skrev 2024-11-10 18:08:30 följande:
    Om man berömt att man ska ställa upp som barnvakt så så är det ingen skillnad om man har ett jobb på dagtid. Alla normala människor vet att en förlossning kan starta när som helst. 
    Alla normala människor skulle förutsätta att barnet går på förskolan dagtid som alla andra dagar. Ingen normal människa skulle förutsätta att barnet behöver hämtas från förskolan av en barnvakt så fort mamman får värkar.
  • EpicF
    Spucks skrev 2024-11-10 18:10:52 följande:
    Alla normala människor skulle förutsätta att barnet går på förskolan dagtid som alla andra dagar. Ingen normal människa skulle förutsätta att barnet behöver hämtas från förskolan av en barnvakt så fort mamman får värkar.
    Självklart. Men normala personer förstår också förskolans regler. 
  • EvaLotta75

Självklart ställer förskolan upp om barnet går sina vanliga tider och någon anna hämtar. Jag är själv förskollärare och skulle inte säga något om det inte heller on det blev någon timme extra.

• Ess
    Spucks skrev 2024-11-10 18:10:52 följande:
    Ja precis, och lämnas övriga dagar under barnvaktens arbetstider. Det finns liksom inget att fråga om, det är bara att köra på. 
  • Anonym (Lilly)

Regler är regler och man behöver inte berätta för folk att man tänker bryta dem. Det är väl bara att lämna barnet de vanliga tiderna. Om pappan jobbar heltid och mamman pluggar heltid så har de för övrigt rätt att ha barnet på heltid men det är onödigt att starta bråk i onödan. Ibland är det bättre att inte fråga kring detaljerna utan bara göra och om det behövs be om ursäkt i efterhand. 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-11-10 19:21:56 följande:

Regler är regler och man behöver inte berätta för folk att man tänker bryta dem. Det är väl bara att lämna barnet de vanliga tiderna. Om pappan jobbar heltid och mamman pluggar heltid så har de för övrigt rätt att ha barnet på heltid men det är onödigt att starta bråk i onödan. Ibland är det bättre att inte fråga kring detaljerna utan bara göra och om det behövs be om ursäkt i efterhand. 

Nu har dom frågat och fått ett nej av rektorn. Men det är ju löjeväckande verkligen. Påverkar ju knappast verksamheten 
Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?