• Anonym (Arg)

Gillar inte förskolans personal barn?

En kompis till mig ska snart föda och frågade förskolan om det var okej om barnet går på förskolan sina vanliga tider även om dom kommer åka iväg på förlossningen så kommer barnets moster att hämta och eventuellt lämna. 

Det var inte okej att ha barnet som är 4 år på förskolan om föräldrarna är på förlossningen då föräldrarna då är lediga. Då behöver föräldrarna ordna med barnvakt. Så om värkarna drar igång 10 på förmiddagen en måndag och mamman och pappan åker till sjukhuset då måste även mostern åka hem från sitt jobb då det inte är okej att barnet är kvar då. 

Mamman Är student och kommer fullfölja sina studier fram till förlossningen liksom? 

Barnet går dessutom på förskolan mellan 9-15 varje dag.

Jag tycker att detta är helt orimligt. Om barnet brukar vara där dessa tider, hur påverkar det förskolan om mamman föder barn? ska hon känna stress inför det också då??? 

Gillar förskolans personal inte barnen eller vad är problemet??? 

• Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?
  • Anonym (Arg)
    molly50 skrev 2024-11-11 20:45:13 följande:
    Det är så reglerna ser ut på många förskolor.
    När jag fick min yngsta så lämnade vi sonen till sina farföräldrar då de bodde närmast.
    Och sen fick han vara kvar där tills vi kom hem.
    Så han var ledig från förskolan då och fick dessutom stanna hemma för att knyta an till sin lillasyster.
    Jag kan inte se problemet med det.
    Va farföräldrarna pensionärer eller hur kunde dessa vara hemma en vardag? 
  • molly50
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 20:53:14 följande:
    Va farföräldrarna pensionärer eller hur kunde dessa vara hemma en vardag? 
    Ja,åtminstone farfadern.
    Men även om de inte hade varit det så hade de tagit ledigt för sonens skull.
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 20:30:25 följande:
    Det finns barnvakt. Det orimliga är att om mamman och pappan lämnat barnet på förskolan på morgonen och värkarna drar igång intensivt klockan 10 och dom behöver åka till sjukhuset, då behöver barnvakten åka och hämta barnen samma tid som föräldrarna åker till sjukhuset.

Barnet får inte hämtas kl 15 då som är barnets vanliga tid.

Samma sak om föräldrarna är på förlossningen längre, då måste barnvakten vara med barnet dygnet runt när det är vardag då barnet inte får gå sina vanliga tider på förskolan som föräldrarna trott skulle funka så barnvakten ändå skulle ha möjlighet att arbeta på vardagar mellan 9-15 utan då måste barnvakten vara med barnet hela dagarna för barnet har inte rätt till sina vanliga tider på förskolan.

Barnvakten kan komma både mitt i natten och på helgen men då jobbar den ju inte. Nu ska barnvakten behöva ta ut semesterdagar för detta. 
    Och det är man som barnvakt beredd på om der skulöe hända. 

Regler är regler. De skulle aldrig ha frågar från första början. 
  • Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 20:30:25 följande:
    Det finns barnvakt. Det orimliga är att om mamman och pappan lämnat barnet på förskolan på morgonen och värkarna drar igång intensivt klockan 10 och dom behöver åka till sjukhuset, då behöver barnvakten åka och hämta barnen samma tid som föräldrarna åker till sjukhuset.

Barnet får inte hämtas kl 15 då som är barnets vanliga tid.

Samma sak om föräldrarna är på förlossningen längre, då måste barnvakten vara med barnet dygnet runt när det är vardag då barnet inte får gå sina vanliga tider på förskolan som föräldrarna trott skulle funka så barnvakten ändå skulle ha möjlighet att arbeta på vardagar mellan 9-15 utan då måste barnvakten vara med barnet hela dagarna för barnet har inte rätt till sina vanliga tider på förskolan.

Barnvakten kan komma både mitt i natten och på helgen men då jobbar den ju inte. Nu ska barnvakten behöva ta ut semesterdagar för detta. 

Men jobbar hon bara 10-14 typ? Det låter väldigt ovanligt . Det känns ju som atr det är stor risk att hon skulle behöva ta ledigt ändå om barnet bara går 9-15? 

Annars är det ju så att personalen inte kan veta exakt när värkarna startade , om det var kl 10 eller 14.30 så att hon hämtar 15 åtminstone den dagen som värkarna startar borde väl inte vara några problem. Men som sagt låter det ändå lite konstigt att hon skulle ha så korta arbetsdagar som stämmer exakt med barnets tider på förskolan? 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-11-11 21:38:29 följande:

Men jobbar hon bara 10-14 typ? Det låter väldigt ovanligt . Det känns ju som atr det är stor risk att hon skulle behöva ta ledigt ändå om barnet bara går 9-15? 

Annars är det ju så att personalen inte kan veta exakt när värkarna startade , om det var kl 10 eller 14.30 så att hon hämtar 15 åtminstone den dagen som värkarna startar borde väl inte vara några problem. Men som sagt låter det ändå lite konstigt att hon skulle ha så korta arbetsdagar som stämmer exakt med barnets tider på förskolan? 

Hon har möjlighet att jobba hemifrån och bor nära familjen och förskolan. Sedan kan man jobba när barnet sover. Men nu ska hon inte utifrån dessa regler få jobba alls vilket ställer till det. Helt orimligt 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 21:44:50 följande:
    Hon har möjlighet att jobba hemifrån och bor nära familjen och förskolan. Sedan kan man jobba när barnet sover. Men nu ska hon inte utifrån dessa regler få jobba alls vilket ställer till det. Helt orimligt 
    Om hon kan jobba hemifrån och dessutom jobba när barnet sover är det väl inga problem för henne att jobba?
  • EpicF
    Du verkar hitta på problem som inte finns.
  • Anonym (Arg)
    EpicF skrev 2024-11-11 21:50:52 följande:
    Om hon kan jobba hemifrån och dessutom jobba när barnet sover är det väl inga problem för henne att jobba?
    Att jobba två timmar när barnet sover och 8 timmar, du tycker inte det är lite skillnad? Hon har ju ändå möten och liknande dagtid? 
  • Anonym (Natalie)

Alltså första dagen vet ju som sagt personalen inte när värkarna startar, om det är kl 10 eller strax innan 15 så då kan hon väl bara hämta 15 helt enkelt. Det blir ju inte bra för barnet att hämta mitt i lunchen eller vilan eller så heller.  

Men sen tror jag kanske inte hon får lämna på förskolan när föräldrarna är kvar på sjukhuset så då får väl antingen pappan åka hem eller så får hon ta ledigt? Är iförsej inte helt säker på vilka regler som gäller när man är på sjukhus. Det handlar förhoppningsvis inte om många dagar när man har fött vanligt och det är andra barnet.

Min svärmor ska ta ledigt från sitt jobb den här gången när jag ska föda. Jag ska iförsej föda med planerat snitt så då vet vi iallafall när det blir. Hon kommer ta ledigt lite längre tid också för att kunna hjälpa till med sonen (som kommer att vara 3 då) när jag inte kan lyfta. 

Min son fick förresten vara på förskola när jag skulle göra en mindre operation (dagkirurg)under den här graviditeten , jag berättade det för personalen , pappan lämnade tidigt innan jobbet och morfar hämtade vid 15-tiden, det var inga problem. Men det kanske är olika. 

• EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 21:56:58 följande:
    Att jobba två timmar när barnet sover och 8 timmar, du tycker inte det är lite skillnad? Hon har ju ändå möten och liknande dagtid? 
    Så varför skriver du då att hon kan jobba hemifrån och när barnet sover?
Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?