• Anonym (Arg)

Gillar inte förskolans personal barn?

En kompis till mig ska snart föda och frågade förskolan om det var okej om barnet går på förskolan sina vanliga tider även om dom kommer åka iväg på förlossningen så kommer barnets moster att hämta och eventuellt lämna. 

Det var inte okej att ha barnet som är 4 år på förskolan om föräldrarna är på förlossningen då föräldrarna då är lediga. Då behöver föräldrarna ordna med barnvakt. Så om värkarna drar igång 10 på förmiddagen en måndag och mamman och pappan åker till sjukhuset då måste även mostern åka hem från sitt jobb då det inte är okej att barnet är kvar då. 

Mamman Är student och kommer fullfölja sina studier fram till förlossningen liksom? 

Barnet går dessutom på förskolan mellan 9-15 varje dag.

Jag tycker att detta är helt orimligt. Om barnet brukar vara där dessa tider, hur påverkar det förskolan om mamman föder barn? ska hon känna stress inför det också då??? 

Gillar förskolans personal inte barnen eller vad är problemet??? 

• Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?
  • Anonym (Arg)
    EpicF skrev 2024-11-11 22:18:18 följande:
    Så varför skriver du då att hon kan jobba hemifrån och när barnet sover?
    För tanken var att hon skulle ha barnet på förskolan 9-15? och då kunde hon jobba 2 timmar sedan på kvällen? och behöver därför inte ta ledigt. 
  • Miooo

Oavsett vad reglerna säger så skulle jag svårt att behålla en positiv inställning till personal som tycker det är rätt och riktigt att barnet inte ska kunna gå sina vanliga tider under dessa omständigheter. Paragrafryttare som inte ser till barnens bästa är inte roligt att lämna sina barn till. Jag hoppas att det bara är rektorn som är så knepig. 

Jag tror inte det hör till vanligheterna att personalen är så stelbent. På mina barns förskola fick jag ha barnen extra när jag behövde gå till tandläkaren tex. Reglerna säger visserligen nej men personalen sa ja när jag frågade. 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-11 22:26:31 följande:
    För tanken var att hon skulle ha barnet på förskolan 9-15? och då kunde hon jobba 2 timmar sedan på kvällen? och behöver därför inte ta ledigt. 

Men du skrev ju i TS att hon måste åka hem från jobbet? 

När barnet är fött borde de väl förresten ha rätt till så många timmar som man har i er kommun när man är föräldraledig? I vår kommun är det 8.30-14.45 måndag-torsdag. Vet inte om det är 15 timmar i vissa andra kommuner men då har iallafall barnet rätt att vara på förskola oavsett om föräldrarna är hemma eller på sjukhus och oavsett vem som hämtar. 

Och första dagen kan ju som sagt personalen inte veta exakt när värkarna startar och så tror jag inte de tycker att barnet ska hämtas mitt i lunchen , vilan eller mellis så det är väl bara att moster hämtar 15 då? 

Sen om hon har gått med på att vara barnvakt kanske hon får räkna med att inte kunna jobba exakt som vanligt , det handlar ju förhoppningsvis om kanske 2 dagar bara om det är andra barnet och mamman föder vanligt. Annars får de kanske betala för barnvakt. 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-11-12 10:24:54 följande:

Men du skrev ju i TS att hon måste åka hem från jobbet? 

När barnet är fött borde de väl förresten ha rätt till så många timmar som man har i er kommun när man är föräldraledig? I vår kommun är det 8.30-14.45 måndag-torsdag. Vet inte om det är 15 timmar i vissa andra kommuner men då har iallafall barnet rätt att vara på förskola oavsett om föräldrarna är hemma eller på sjukhus och oavsett vem som hämtar. 

Och första dagen kan ju som sagt personalen inte veta exakt när värkarna startar och så tror jag inte de tycker att barnet ska hämtas mitt i lunchen , vilan eller mellis så det är väl bara att moster hämtar 15 då? 

Sen om hon har gått med på att vara barnvakt kanske hon får räkna med att inte kunna jobba exakt som vanligt , det handlar ju förhoppningsvis om kanske 2 dagar bara om det är andra barnet och mamman föder vanligt. Annars får de kanske betala för barnvakt. 

Hon har möjlighet att jobba hemifrån också. Problemet med en betald barnvakt är ju att man inte vet när barnet kommer? ingen kan vara tillgänglig i 6 veckor utan lön. 
  • Miooo

Nej det är ju såklart knäppt att barnet inte ska kunna vara på förskolan sina vanliga tider under förlossningen. Det är en lucka i reglerna som vanligtvis inte ställer till problem eftersom de flesta rektorer är rimliga trots allt man läser här. Gå vidare till kommunen och begär utökad vistelsetid för de timmar det handlar om. Gissar att rektorn kommer få en knäpp på näsan och vara rimligare mot andra föräldrar i samma situation i framtiden 

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 10:32:46 följande:
    Hon har möjlighet att jobba hemifrån också. Problemet med en betald barnvakt är ju att man inte vet när barnet kommer? ingen kan vara tillgänglig i 6 veckor utan lön. 

Jag tänkte genom något företag, tror det brukar finnas med kort varsel. Som kan hämta och lämna på förskolan eller passa när moster jobbar. 

Några timmar på förskolan får ju barnet vara iallafall eftersom även barn till föräldralediga har rätt till det. Hur många timmar är det i er kommun? 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-11-12 10:41:41 följande:

Jag tänkte genom något företag, tror det brukar finnas med kort varsel. Som kan hämta och lämna på förskolan eller passa när moster jobbar. 

Några timmar på förskolan får ju barnet vara iallafall eftersom även barn till föräldralediga har rätt till det. Hur många timmar är det i er kommun? 

Skulle du själv vilja stå på förlossningen och ringa in en helt okänd människa som ska åka och hämta ditt barn på förskolan, som du aldrig träffat och släppa in i ditt hem? 
  • Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 10:52:22 följande:
    Skulle du själv vilja stå på förlossningen och ringa in en helt okänd människa som ska åka och hämta ditt barn på förskolan, som du aldrig träffat och släppa in i ditt hem? 

Nej det skulle jag helst inte göra men skulle det vara enda alternativet skulle jag ju vara tvungen. De jobbar ju med det och man kan ju välja ett etablerat företag så jag tror inte man behöver vara orolig även om man såklart hellre tar hjälp av nån man känner. Jag har själv haft strul med barnpassning när jag skulle föda (iförsej med snitt), jag blev tvungen att stanna en dag extra sist.  Den här gången löser det sig med svärmor. 

Annars vet jag inte hur de ska göra , isåfall får de byta förskola men det är ju inte säkert att det går på nån annan heller.  Men som sagt har ju barnet rätt att vara på förskolan man är föräldraledig så det borde ju funka även om det blir lite kortare tid? Hur många timmar är det i er kommun? 

• EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 10:52:22 följande:
    Just därför brukar folk planera och ha framförhållning om hur de ska göra med sina andra barn när förlossningen drar igång. 
  • Anonym (Arg)
    EpicF skrev 2024-11-12 21:25:54 följande:
    Just därför brukar folk planera och ha framförhållning om hur de ska göra med sina andra barn när förlossningen drar igång. 
    Jo men man kan inte ha ett företag inkopplat 24/7 i 6 veckor 
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 21:44:32 följande:
    Och vem har ens pratar om det? 

Har man planerat att moster/faster/granne/väninna/far-morföräldrar ska vara barnvakt när det händer och dessa har sagt ja så är de beredda att rycka in så fort förlossningen startar oavsett när. Ser innebär inte att man ska ta ledigt si och så många veckor, men informera jobbet att jag kan behöva ta ledigt lite hastigt någon gång de kommande ex 6 veckorna pga att min syster/barn/väninna/granne ska föda barn och jag ska vara barnvakt för de andra barnen. 

Du drar alledels förstora växlar och gör allt väldigt mycket mer komplicerat än vad det är. 
  • Anonym (Natalie)
    Anonym (Arg) skrev 2024-11-12 21:44:32 följande:

Hur menar du med 6 veckor? De är ju inte de enda som måste lösa det med barnpassning under förlossning, alla som har barn sen innan har ju det problemet. 
    Som sagt har väl barnet rätt att vara på förskola några timmar iallafall, det har även barn till föräldralediga och personer som inte jobbar. I min kommun är det 25 timmar. Isåfall blir det ju ungefär samma tider som barnet går nu fast inte fredagar? Eller hur många timmar och vilka tider är det i er kommun? 

Finns det ingen annan än moster typ mor eller farföräldrar eller någon vän som kan hjälpa till också med hämtning och lämning om moster inte kan om de inte vill anlita barnvakt? Annars får väl pappan åka hem , en del behöver göra så. Rektorn lär ju inte ändra sig oavsett vad någon tycker här så det finns väl inte så mycket annat att göra.

Svar på tråden Gillar inte förskolans personal barn?