• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-19 21:08:15 följande:
    Jag har problem med psykopater som Trump och sådana som stödjer honom. De som stödjer Trump är svenskfientliga eftersom Trump är ett hot EU och Sverige.

Jag tror inte att Trump är psykopat, inte alls, däremot är det troligt att han lider av narcissistisk personlighetsstörning.

Trump är ett hot mot den fria världen eftersom han inte tror på yttrandefrihet och demokratiska värden, inte heller tror Trump på den regelbaserade världsordningen.

Han lockas av auktoritära tankegångar, imponeras av Putin och till och med Xi. 

Det värsta är att han likt Hitler är en demagog som lyckas få folket med sig.

Sammanfattningsvis är Trump extremt farlig. 

Men vi skall inte ta avstånd från USA. USA är inte Trump. En mycket stor del av alla amerikaner stöder inte Trump. Att bojkotta USA ger bara Trump mer argument: Se, Européerna gillar inte USA, de är fientliga, de köper inte vår varor, varför skall vi vara allierade med dem?  Varför skall vi försvara Dem? En rik Europeisk kontinent som inte vill satsa på sitt försvar. Istället skall fattiga amerikaner offra sina liv för Europa?? Så kan Trump säga.

Vi bör potestera mot Trump , absolut, men vi bör inte ta avstånd från USA.  Europa är för litet ,  vi klarar oss inte själva. Ryssland och Kina är diktaturer som vill motarbeta den västerländska friheten och demokratin. 

Europa behöver USA som allierad stormakt. 

• Anonym (Antiextremist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-22 20:08:40 följande:

Jag tror inte att Trump är psykopat, inte alls, däremot är det troligt att han lider av narcissistisk personlighetsstörning.

Trump är ett hot mot den fria världen eftersom han inte tror på yttrandefrihet och demokratiska värden, inte heller tror Trump på den regelbaserade världsordningen.

Men vi skall inte ta avstånd från USA. USA är inte Trump. En mycket stor del av alla amerikaner stöder inte Trump. Att bojkotta USA ger bara Trump mer argument: Se, Européerna gillar inte USA, de är fientliga, de köper inte vår varor, varför skall vi vara allierade med dem?  Varför skall vi försvara Dem? En rik Europeisk kontinent som inte vill satsa på sitt försvar. Istället skall fattiga amerikaner offra sina liv för Europa?? Så kan Trump säga.

Vi bör potestera mot Trump , absolut, men vi bör inte ta avstånd från USA.  Europa är för litet ,  vi klarar oss inte själva. Ryssland och Kina är diktaturer som vill motarbeta den västerländska friheten och demokratin. 

Trump är USA s ledare, vald av folket där för att reoresentera just USA. Alla hans beslut är USAs beslut eftersom folket valde just honom. Eller tycker du att Putin inte representerar Ryssland? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 20:18:25 följande:
    Trump är USA s ledare, vald av folket där för att reoresentera just USA. Alla hans beslut är USAs beslut eftersom folket valde just honom. Eller tycker du att Putin inte representerar Ryssland? 

Typ minst 45% av amerikanerna röstade inte på Trump.
    Varför skall vi hata alla amerikaner och USA för att Trump är helt galen och farlig?
    Putin har ju naturligtvis ännu mindre legitimitet, i Ryssland har de inte ens riktiga val. 

Jag tillhör dem som inte kan glädjas och skrika hurra när jag ser ryssar dödas. Jag ser en ung man som dör , som kanske inte ens frivilligt valt att delta i detta meningslösa krig , som har en mamma som sörjer, en flickvän som förgäves väntar hemma. 

Men Ryssland är inte vår allierade stormakt, har aldrig varit, Sverige har varit i krig med Ryssland sedan 1600- talet, till och från. Ryssarna har en helt annan historia och kultur än vi i västvärlden. Vi har mycket mer gemensamt med USA. 

• Anonym (Trio)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-22 20:08:40 följande:

Beror på vad Trump gör. Europa bör stå enade.
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-22 20:18:25 följande:
    Enligt den logiken att alla Hamas' beslut palestiniernas eftersom folket där valde dem en gång i tiden.

Hoppsan, tänkte inte på det...
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-03-22 20:49:00 följande:
    Enligt den logiken att alla Hamas' beslut palestiniernas eftersom folket där valde dem en gång i tiden.

Hoppsan, tänkte inte på det...
    Hamas är långt ifrån demokratiskt valda. De är terrorister och de har i princip tvingat sig till makten. Netanyahu, Ben-Gvir och Smotrich däremot representerar israelernas vilja. 
  • Anonym (Antiextremist)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-22 20:31:27 följande:

Typ minst 45% av amerikanerna röstade inte på Trump.
    Varför skall vi hata alla amerikaner och USA för att Trump är helt galen och farlig?
    Putin har ju naturligtvis ännu mindre legitimitet, i Ryssland har de inte ens riktiga val. 

Jag tillhör dem som inte kan glädjas och skrika hurra när jag ser ryssar dödas. Jag ser en ung man som dör , som kanske inte ens frivilligt valt att delta i detta meningslösa krig , som har en mamma som sörjer, en flickvän som förgäves väntar hemma. 

Men Ryssland är inte vår allierade stormakt, har aldrig varit, Sverige har varit i krig med Ryssland sedan 1600- talet, till och från. Ryssarna har en helt annan historia och kultur än vi i västvärlden. Vi har mycket mer gemensamt med USA. 

Det är ingen som hatar amerikaner. Jag har inte sett någon skriva något sådant. Men, han styr USA och vi måste skydda mot hans idiotiska beslut.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-03-22 19:47:21 följande:
    De tidigare, d v s fd, ex-ledarnas, behörighet blockeras. Precis som det ska vara.
    Det är inte så "som det ska vara" enligt amerikansk politisk tradition.

Precis som vårat politiska system så består den amerikanska federala makten av motsvarande regering (Trump-adm och Vita huset) och motsvarande riksdag (där oppositionella sitter).

Förövrigt innebär det att bli president i USA att man på livstid arbetar för den federala makten.

Jag ser detta som ett sätt att begränsa insynen i Vita husets politik, beslut och verkställanden och begränsa möjligheten att påverka.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2025-03-23 01:15:18 följande:
    Det är inte så "som det ska vara" enligt amerikansk politisk tradition.

Precis som vårat politiska system så består den amerikanska federala makten av motsvarande regering (Trump-adm och Vita huset) och motsvarande riksdag (där oppositionella sitter).

Förövrigt innebär det att bli president i USA att man på livstid arbetar för den federala makten.

Jag ser detta som ett sätt att begränsa insynen i Vita husets politik, beslut och verkställanden och begränsa möjligheten att påverka.
    Tja, Obama drog tillbaka säkerhetsprövningar redan 2013, och 2021 hindrade Biden Trump från att få tillgång till underrättelsegenomgångar (med argumentet att Trump 'inte var att lita på'). Trump gör samma sak mot sin föregångare; så vem skapade prejudikatet. 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?