• Anonym (Paula)

Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

• Svar på tråden Varför gillar så många Trump?
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2025-03-26 01:43:30 följande:

Mycket bra, nu kanske det inte behöver bli en massa tjafs vid nästa val, men jag gissar det kommer dras tillbaka om demokraterna mot förmodan skulle vinna och de vill försöka säkra sitt omval med en massa illegala invardrar-röster igen:

Trump har skrivit under en order som innebär att alla som ska rösta i det amerikanska valet måste ha ett bevis på medborgarskap, rapporterar AP.

Ett ytterligare krav är att samtliga röstsedlar ska lämnas in på själva valdagen.

omni.se/trump-andrar-vallag-bevis-pa-medborgarskap-kravs/a/Jb4rj4

Jag trodde att det var som i Sverige att man måste vara medborgare för att kunna rösta. I Sverige får man ju bara rösta i kommunalvalen om man inte är medborgare. Och jag förstår inte riktigt att man inte kan ordna så att det inte är möjligt att rösta om man inte medborgare. I Sverige måste man ju ha valsedel (hoppas det var rätt ord nu) för att kunna rösta), och den får man inte om man inte är medborgare. Plus annat, dvs man måste stå på nån lista. Har man missat det där i USA?

Bara på valdagen. Nja.... om man röstar personligen så är det ju rimligt. Men folk som bor utomlands? Vill man utesluta dessa, för att de ändå inte skulle rösta på Trump? 
  • longwalkhome
    Tow2Mater skrev 2025-03-26 01:43:30 följande:

Mycket bra, nu kanske det inte behöver bli en massa tjafs vid nästa val, men jag gissar det kommer dras tillbaka om demokraterna mot förmodan skulle vinna och de vill försöka säkra sitt omval med en massa illegala invardrar-röster igen:

Trump har skrivit under en order som innebär att alla som ska rösta i det amerikanska valet måste ha ett bevis på medborgarskap, rapporterar AP.

Ett ytterligare krav är att samtliga röstsedlar ska lämnas in på själva valdagen.

omni.se/trump-andrar-vallag-bevis-pa-medborgarskap-kravs/a/Jb4rj4

Ytterligare ett steg i diktatorns väg till makten. Man har redan tidigare försvårat för landets fattiga att rösta och detta är ytterligare ett sätt. Det handlar primärt om medborgare som pga. tuffa arbetsvillkor har svårt att komma loss på valdagen.

I flera stater kommer man även minska fönstret för poströster.

Democracy dies in darkness.
  • Anonym (JK)
    AndreaBD skrev 2025-03-26 07:53:51 följande:
    Bara på valdagen. Nja.... om man röstar personligen så är det ju rimligt. Men folk som bor utomlands? Vill man utesluta dessa, för att de ändå inte skulle rösta på Trump? 
    longwalkhome skrev 2025-03-26 08:36:00 följande:
    Ytterligare ett steg i diktatorns väg till makten. Man har redan tidigare försvårat för landets fattiga att rösta och detta är ytterligare ett sätt. Det handlar primärt om medborgare som pga. tuffa arbetsvillkor har svårt att komma loss på valdagen.

.

Nej.

Förtidsrösta kommer man fortfarande att få göra

Det handlar om att poströster inte skall få komma in och räknas EFTER valdagen som sker nu i vissa stater och valdistrikt.

Nu hamnar man i en argumentation om poststämpeln på valsedelns kuvert är före eller efter valdagen. Är poststämpeln tydlig nog att avläsa? Och så vidare.

Rösta på plats på valdagen eller att din förtidsröst kommer in SENAST på valdagen. Det är vad som gäller en denna EO.

Sedan då kravet på att bevisa att man är medborgare för att få rösta.

Två inte helt orimliga krav kan man som svensk tycka.
  • Tow2Mater
    Anonym (JK) skrev 2025-03-26 09:14:45 följande:

.

Nej.

Det handlar om att poströster inte skall få komma in och räknas EFTER valdagen som sker nu i vissa stater och valdistrikt.

Nu hamnar man i en argumentation om poststämpeln på valsedelns kuvert är före eller efter valdagen. Är poststämpeln tydlig nog att avläsa? Och så vidare.

Rösta på plats på valdagen eller att din förtidsröst kommer in SENAST på valdagen. Det är vad som gäller en denna EO.

Precis.
    Hade det varit Obama som infört det hade svenskarna tyckt det var bra, men nu är det Trump som gör det så de måste vara emot det.
    Knappast en svensk skulle tycka det vore ok för en person i sverige att gå och rösta utan att kunna visa id och röstkort.
  • AndreaBD
    Anonym (JK) skrev 2025-03-26 09:14:45 följande:

.

Nej.

Ja, det låter rimligt. 
  • Agdaa

Ha ha, så kul att läsa alla korkade inlägg av de hjärntvättade som gått på alla lögner om Trump. Jag tycker det verkar tvärtom mot vad ts skriver, de flesta verkar gå på medias vinklade fiction om Trump och är fortfarande negativa mot allt han gör, jag blir allvarligt oroad för mänskligheten som inte ha vaknat än

• longwalkhome
    Agdaa skrev 2025-03-26 12:07:19 följande:

Ha ha, så kul att läsa alla korkade inlägg av de hjärntvättade som gått på alla lögner om Trump. Jag tycker det verkar tvärtom mot vad ts skriver, de flesta verkar gå på medias vinklade fiction om Trump och är fortfarande negativa mot allt han gör, jag blir allvarligt oroad för mänskligheten som inte ha vaknat än

Ge oss exempel på alla lögner om Trump och den vinklade fiction som du hänvisar till.
  • longwalkhome
    Tow2Mater skrev 2025-03-26 11:56:52 följande:
    Precis.
    Hade det varit Obama som infört det hade svenskarna tyckt det var bra, men nu är det Trump som gör det så de måste vara emot det.
    Knappast en svensk skulle tycka det vore ok för en person i sverige att gå och rösta utan att kunna visa id och röstkort.
    Förstår man inte bakgrunden till den här lagändringen så är hoppet ute.
  • Anonym (Antiextremist)
    Agdaa skrev 2025-03-26 12:07:19 följande:

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?