• Anonym (Greta 53)

Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?

En annan kedja här fick mig att vrida på klossen. Jobbar även på ett ställe dit folk tar kontakt vid våödtäkt mm. Har funderat över detta flera gånger. Det var nog väääldigt ovanligt man gick hem med en okänd karl när jag var "ung o i svängarna". Har två vuxna döttrar o är 100 säker dom aldrig gjort det heller. Så, vad har hänt, hur blir det så att man åker med hem ...o ibland (rätt ofta) går det illa, saker mot ens vilja. Tragiskt, sätter men för livet. 
    Är det dåligt självförtroende? Dålig jagbild? Svag o inte tro på sig själv? Undrar bara...tycker så synd om dom. 

• Svar på tråden Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?
  • Anonym (M)

Ja varför leva livet eller roa sig med något öht som innebär vissa risker.

Sätt dig hemma i ett vadderat rum istället.

• Anonym (M)

De flesta män är trots allt inte våldtäktsmän. Men vill man göra sina val efter att man måste utesluta alla eventuella risker så. Farligare att sätta sig i en bil skulle jag tro. Vissa sporter är ju rejält farliga och riskfyllda. Vad kan det bero på att man vill göra sånt? Dåligt självförtroende? Dålig jagbild?

• TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2024-11-06 15:55:56 följande:

Låter som du får lära dig lite om sex och lust, för den funkar inte så rationellt som du försöker göra det där.

För om så, så hade könssjukdomar varit utrotade för hur länge sedan som helst.
    Och inte gå hem med okänd är ju inte ens en garanti det heller.

Jag kan styra mina impulser , jag har inte sex med vem som helst jag inte känner.  
  • klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-06 19:30:26 följande:
    Jag kan styra mina impulser , jag har inte sex med vem som helst jag inte känner.  

Inget du säger hindrar sexuellt överförbara sjukdomar, visst är det lite komiskt.
    Eller vad tycker du? Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2024-11-06 16:21:13 följande:

De flesta män är trots allt inte våldtäktsmän. Men vill man göra sina val efter att man måste utesluta alla eventuella risker så. Farligare att sätta sig i en bil skulle jag tro. Vissa sporter är ju rejält farliga och riskfyllda. Vad kan det bero på att man vill göra sånt? Dåligt självförtroende? Dålig jagbild?

Nej, men hur vet man vilken man som är en våldtäktsman?

Sedan sätter man sig väl inte i en okänds bil heller, eller någon man vet kör vårdslöst.

Var ens gränser går för vilka risker man vill ta är individuellt. Alla tar risker mer eller mindre, och vilka man är villiga att ta är också individuellt. 

Så ja, man kan mkt väl vistas i trafiken men ändå undvika sex hemma hos främlingar. Inget konstigt alls. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Molly) skrev 2024-11-07 14:24:16 följande:
    Nej, men hur vet man vilken man som är en våldtäktsman?

Sedan sätter man sig väl inte i en okänds bil heller, eller någon man vet kör vårdslöst.

Var ens gränser går för vilka risker man vill ta är individuellt. Alla tar risker mer eller mindre, och vilka man är villiga att ta är också individuellt. 

Så ja, man kan mkt väl vistas i trafiken men ändå undvika sex hemma hos främlingar. Inget konstigt alls. 
    Och man kan med samma resonemang mkt väl ha sex hemma hos främlingar men undvika trafiken. Inget konstigt alls.
  • TvillingmammaVästgöte
    klyban skrev 2024-11-06 19:34:41 följande:

Inget du säger hindrar sexuellt överförbara sjukdomar, visst är det lite komiskt.
    Eller vad tycker du? Solig

Det minskar risken.
  • klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-09 14:18:04 följande:
    Det minskar risken.
    Verkar som du inte riktigt förstår att du aldrig kan veta OAVSETT och även om du känner personen.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mmm)

Jag träffade min sambo på en dejtingsida. Vi pratade ett halv år innan jag körde hem till honom. Jag sov över men nej vi hade inte sex då. Men jag kom dit sent o ville inte köra hem två timmar mitt i natten. Men direkt när jag träffade honom kändes allt rätt. Sen av olika orsaker så gled vi ifrån varandra några månader. Inget som var hans fel utan mitt. Men sen hittade vi tillbaka till varandra. Jag har aldrig ångrat mig. Men vi hade varit tillsammans ett halvår innan han fick träffa mina barn. Jag introducerade honom lite i taget för mina barn. Men en gång i tonåren så följde jag med en kille hem direkt. Men vi var tillsammans ett tag sen. Jag kände han sen innan. Så han var ingen okänd. Men nej jag hoppas verkligen inte att min dotter gör som jag.

• Tyra myra
    Venenum skrev 2024-11-05 19:14:39 följande:
    Nej, oproblematiskt är det inte. Men är det kvinnorna som följer med män hem som är problemet? Eller män som våldför sig sexuellt på kvinnor mot deras vilja som är problemet?

Jag kan lära mina döttrar att undvika risker, vilket då i förlängningen innebär att jag behöver låsa in dem och kasta bort nyckeln. Eller så kan jag lära mina söner att respektera ett nej och både mina söner och döttrar kan röra sig i det offentliga och privata rummet betydligt mer riskfritt. 
    Det behöver inte gå så långt som till våldtäkt, det är tillräckligt många unga kvinnor som går med på samlag trots att de egentligen inte vill, bara för att mannen frågar varför följde du då med mig hem?

Det handlar inte om att vare sig låsa in döttrarna utan om att ge dem insikten om att deras kropp är deras och att ingen någonsin ska få behandla dem som förbrukningsvara.  Och inte minst uppfostra våra söner till respektfulla män som inte utgår från att de har rätten att kräva samlag.

Våldtäkter är den yttersta konsekvensen av bristen av respekt och behov av att utöva makt över någon annan.  
Svar på tråden Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?