• Anonym (Greta 53)

Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?

En annan kedja här fick mig att vrida på klossen. Jobbar även på ett ställe dit folk tar kontakt vid våödtäkt mm. Har funderat över detta flera gånger. Det var nog väääldigt ovanligt man gick hem med en okänd karl när jag var "ung o i svängarna". Har två vuxna döttrar o är 100 säker dom aldrig gjort det heller. Så, vad har hänt, hur blir det så att man åker med hem ...o ibland (rätt ofta) går det illa, saker mot ens vilja. Tragiskt, sätter men för livet. 
    Är det dåligt självförtroende? Dålig jagbild? Svag o inte tro på sig själv? Undrar bara...tycker så synd om dom. 

• Svar på tråden Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?
  • SolXOXO

Killar o tjejer förväntas ha casual sex, åka hem till ngn man precis träffat för att bara knulla 
    man förväntas tycka om det och förväntas ha ett aktivt sexliv även när man är singel annars kan man bli sedd som annorlunda av omgivningen
    det är det vi blir programmerade med hela tiden i den västerländska kulturen, sociala medier, filmer, tv-serier, reklam, etc.

Som kvinna rekommenderar inte yngre kvinnor att åka hem till en okänd man, redan där är du i underläge, vmina första sexuella upplevelser var i sånna sammanhang, ibland var alkohol inblandat, det är sexuella situationer som skadat mig på djupet, där killar haft sex med mig på min bekostnad, sex som gjort ont, sex som bara handlat om deras behov, har känt mig ensam o försvarslös, att det är mitt eget fel och att jag borde tycka sex är skönt och nästa gång kanske det blir bra, men icke, samma typ av egoistiska beteende

Det är inte det sexet eller beteendet jag som tjej föreställde mig när jag var yngre, förestälde mig att en man nästan dyrkar är varsam kyssr, smeker och tillfredställer min kropp, sensuellt, det sexet jag upplevt var istället utan hårt mekaniskt, bara fokus på snoppen, skulle säg de flesta killar som rör sig i sånna sammanhang beter sig så och skiter fullständigt i tjejen. tjejen som ni om ngn som känner sig träffad läser här skadar för livet med vestibulit (kronisk samlagssmärta) och annat mentalt trauma.

Har efter allt svårt att helt slappna av och  njuta av sex med en man, bara känna tillit till och släppa en man nära över huvud taget. Jag blir rädd när en man visar sexuellt intresse för mig, jag får panik av tanken på att visstas på ett uteställe med fulla män, jag är rädd för tafs och sexuella inviter, jag vill inte bli sexualiserad utan först och främst att en man ska vilja lära känna mig och tycka jag är intressant som person, idag verkar det inte finnas, man bedömer en relation utifrån sexet. Alltför många gånger har män gått över mina gränser, så jag orkar inte längre

Tänk på det uppfostra era pojkar och flickor bra
    detta samhället är sjukt nu som dem växer upp i.

• Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2024-11-08 10:31:32 följande:
    Och man kan med samma resonemang mkt väl ha sex hemma hos främlingar men undvika trafiken. Inget konstigt alls.
    Precis det jag skrev. Det är individuellt hur man ser på risk samt på sex. 
  • Anonym (F)

Jag går så klart inte med en man hem som jag inte kan tänka mig att ha sex med. Det är snarare hela syftet med att följa med liksom. Utöver det måste man göra en bedömning av personen man har framför sig, om han verkar ofarlig eller inte. Även om man ska på vanlig dejt så behöver man göra samma bedömning, om man känner sig ok med att träffas på hemmaplan eller om det ska vara på allmän plats. Nej, det finns inte garantier men jag vågar säga att jag är så pass god människokännare att jag känner mig trygg i mina bedömningar. Det har alltid gått bra hittills (jag är medelålders om någon undrar).

De män som våldfört sig sexuellt på mig har varit sådana stjärnor som pojkvänner och killbekanta. Och ts som jobbar med våldtäktsoffer borde vara väl medveten om att de flesta våldtäkter sker mellan personer som känner varandra.

För den som vill ha statistik: www.vadvivet.se/p/statistik-valdtakter

I tre fjärdedelar av alla våldtäktsfall från 2019 var den misstänkta personen bekant med offret på något sätt och i drygt en tredjedel av alla anmälda våldtäktsfall var offret och gärningspersonen i en nära relation. Bland våldtagna män var det avsevärt vanligare att gärningspersonen inte hade någon tidigare  relation till offret.

• Anonym (M)
    Anonym (Molly) skrev 2024-11-10 09:19:26 följande:
    Precis det jag skrev. Det är individuellt hur man ser på risk samt på sex. 
    Ja visst kan man som individ vara inkonsekvent och använda ett argument bara i vissa fall. I andra fall så gäller det plötsligt inte.
  • Missminime

För att vara rent krass så kan du får sjukdomar av en man du har varit tillsammans hela ditt vuxna liv om han väljer att vara otrogen 

klyban skrev 2024-11-09 14:35:51 följande:
    Verkar som du inte riktigt förstår att du aldrig kan veta OAVSETT och även om du känner personen.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 13:10:10 följande:
    Ja visst kan man som individ vara inkonsekvent och använda ett argument bara i vissa fall. I andra fall så gäller det plötsligt inte.

Så är ju alla människor, även du. Man tar risker i vissa fall, i andra inte. Många är t ex rädda för att flyga fast det är säkrare än att köra bil. 

Sedan spelar verkligheten in. Det är för de flesta nödvändigt att vistas i trafiken till viss del, medan att gå hem till en okänd kille inte är nödvändigt alls. 

• Anonym (M)
    Anonym (Molly) skrev 2024-11-10 17:06:52 följande:

Så är ju alla människor, även du. Man tar risker i vissa fall, i andra inte. Många är t ex rädda för att flyga fast det är säkrare än att köra bil. 

Sedan spelar verkligheten in. Det är för de flesta nödvändigt att vistas i trafiken till viss del, medan att gå hem till en okänd kille inte är nödvändigt alls. 

Ja jag gör det, men jag ifrågasätter inte och kritiserar varför andra än jag tar risken att gå ut i trafiken eller ägnar sig åt sporter eller extremsporter med den retoriken som ex. TS har.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 17:51:32 följande:
    Ja jag gör det, men jag ifrågasätter inte och kritiserar varför andra än jag tar risken att gå ut i trafiken eller ägnar sig åt sporter eller extremsporter med den retoriken som ex. TS har.

Fast det är det du gör, när du skriver Sätt dig i ett vadderat rum istället. Typisk värdering. 

• Tobben

Jag tycker att alla oavsett kön ska tänka sig för vem de släpper in i sitt hem. Att lyssna på sin såkallade magkänsla är ingen dum idé.
    Men tänk vilken tråkig värld det skulle vara om man ständigt var rädd för alla?
    Jag lever efter devisen att man ska vara snäll och respektera andra. Väldigt många män och kvinnor har inte något int uppsåt med att bjuda hem någon eller att följa med någon hem.
    Så fortsätt att följa med okända hem, eller bjud hem dem. Att träffa människor är underbart!
    Men våga säg ifrån!

• Anonym (M)
    Anonym (Molly) skrev 2024-11-10 17:57:39 följande:

Fast det är det du gör, när du skriver Sätt dig i ett vadderat rum istället. Typisk värdering. 

Nej det handlade inte alls om att kritisera att andra går ut i trafiken eller sportar. Skrev ingenting om det.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 18:14:11 följande:
    Nej det handlade inte alls om att kritisera att andra går ut i trafiken eller sportar. Skrev ingenting om det.
    Nej det var ju en värdering om folk som inte vill följa med okända män hem. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Molly) skrev 2024-11-10 18:17:54 följande:
    Nej det var ju en värdering om folk som inte vill följa med okända män hem. 
    nej inte heller det skrev jag något om. 
  • klyban
    Missminime skrev 2024-11-10 16:40:38 följande:

För att vara rent krass så kan du får sjukdomar av en man du har varit tillsammans hela ditt vuxna liv om han väljer att vara otrogen 

Tack för att bekräfta att man aldrig kan veta, du skrev bara man, även kvinnor sprider könssjukdomar och ÄR otrogna.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (M) skrev 2024-11-10 18:27:48 följande:
    nej inte heller det skrev jag något om. 
    Så när du skrev så här utan att citera någon så handlade det inte om trådens ämne? Ja visst, tro på det du om det känns bättre. 

Ja varför leva livet eller roa sig med något öht som innebär vissa risker.

Sätt dig hemma i ett vadderat rum istället.

• Baam777
    Anonym (Greta 53) skrev 2024-11-05 07:40:34 följande:
    Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?

En annan kedja här fick mig att vrida på klossen. Jobbar även på ett ställe dit folk tar kontakt vid våödtäkt mm. Har funderat över detta flera gånger. Det var nog väääldigt ovanligt man gick hem med en okänd karl när jag var "ung o i svängarna". Har två vuxna döttrar o är 100 säker dom aldrig gjort det heller. Så, vad har hänt, hur blir det så att man åker med hem ...o ibland (rätt ofta) går det illa, saker mot ens vilja. Tragiskt, sätter men för livet. 
    Är det dåligt självförtroende? Dålig jagbild? Svag o inte tro på sig själv? Undrar bara...tycker så synd om dom. 

Klart man ska vara försiktig. det gäller väl båda könen. inte för att män råkar ut för våldtäkt, men kan bli misshandlad. 

Sen ska man väl vara lite försiktig med att generalisera och ha det som huvudproblem. Det bor trots allt 5.3 miljoner män och 9400 var våldtäkt.  
  • Anonym (M)
    Anonym (Molly) skrev 2024-11-11 16:05:02 följande:
    Så när du skrev så här utan att citera någon så handlade det inte om trådens ämne? Ja visst, tro på det du om det känns bättre. 

Ja varför leva livet eller roa sig med något öht som innebär vissa risker.

Sätt dig hemma i ett vadderat rum istället.

Precis, trådens ämne och inte något folk. Det handlade inte om någon person utan om resonemanget. Det var TS som kritiserar andras val, inte jag.
Svar på tråden Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?