Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?

Tror att TS menar att förr i tiden, när hon och jag var unga så gick vi inte hem till en okänd man. Möjligtvis kunde mannen följa med oss hem på en kopp te men mer blev det inte förrän man träffats några gånger och man skapat en relation med honom.

Idag verkar det som om relationen börjar i sängen. Ska inte uttala mig om vad som är rätt och fel här, men nog känns det som om unga kvinnor idag är mer utsatta.  Lägger absolut inga moraliska aspekter på det, men har själv sett hur unga kvinnor rätt samvetslöst utnyttjats av män. Dessa kvinnor kan få svårigheter i relationer och har ofta problem med tilliten resten av livet.

Så helt oproblematiskt är det inte.  

• Tyra myra
    Venenum skrev 2024-11-05 19:14:39 följande:
    Nej, oproblematiskt är det inte. Men är det kvinnorna som följer med män hem som är problemet? Eller män som våldför sig sexuellt på kvinnor mot deras vilja som är problemet?

Jag kan lära mina döttrar att undvika risker, vilket då i förlängningen innebär att jag behöver låsa in dem och kasta bort nyckeln. Eller så kan jag lära mina söner att respektera ett nej och både mina söner och döttrar kan röra sig i det offentliga och privata rummet betydligt mer riskfritt. 
    Det behöver inte gå så långt som till våldtäkt, det är tillräckligt många unga kvinnor som går med på samlag trots att de egentligen inte vill, bara för att mannen frågar varför följde du då med mig hem?

Det handlar inte om att vare sig låsa in döttrarna utan om att ge dem insikten om att deras kropp är deras och att ingen någonsin ska få behandla dem som förbrukningsvara.  Och inte minst uppfostra våra söner till respektfulla män som inte utgår från att de har rätten att kräva samlag.

Våldtäkter är den yttersta konsekvensen av bristen av respekt och behov av att utöva makt över någon annan.  
Svar på tråden Hur v å g a r kvinnor följa med okända män hem?