• Anonym (Halvsvensk man)

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Finns det en könsskillnad i IQ-poäng? | Natur

Det starkaste beviset för vår ståndpunkt består av en metaanalys
    3 Härrör från 57 allmänna befolkningsurval, av vilka många är normativa eller noggrant konstruerade representativa urval, med totalt 80 928 deltagare. Detta visar ingen könsskillnad i allmän kognitiv förmåga upp till 14 års ålder och en signifikant könsskillnad vid 15 års ålder, som sedan ökar till sitt vuxenvärde på 5 IQ-poäng till männens fördel. Det finns ytterligare bevis för en genomsnittlig manlig fördel på 4-6 IQ-poäng i fyra oberoende vuxna urvalPris 5,6,7 (n = 11 896); Jackson och Rushton8, i ett stort standardiseringsurval (n = 102 515) som är mycket större än i Mexiko-studien9, rapporterade också ett manligt övertag på 3,6 IQ-poäng bland 17-åringar, vilket är något större än våra uppskattningar3,4 för den här åldersgruppen.

Vad är din åsikt om att män som grupp har  6 fler poäng än kvinnor som grupp? Hur påverkar det vårt samhälle? 
  • Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!
  • Anonym (Hejhopp)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 21:48:57 följande:
    Förklaringen är biologisk. 

Och nej, jag vill inte provocera. Om sanningen provocerar så är det ju för att den stör dig. Det är inte jag som stör dig. Jag är inte gud. Jag gjorde inte män intelligentare än kvinnor. Jag är bara en betraktare. 
    Eftersom att kvinnor är mer intelligenta än män så är ju sanningen den och det är ju inte kvinnornas fel. Det måste vara biologiskt, att kvinnor har ett övertag. 
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-29 22:06:18 följande:
    Eftersom att kvinnor är mer intelligenta än män så är ju sanningen den och det är ju inte kvinnornas fel. Det måste vara biologiskt, att kvinnor har ett övertag. 
    Övertag på vadå om jag får fråga? Tomte

Finns väl inte en kvinna som är mest framstående i någonting alls överhuvudtaget? Kan du nämna någon? 

Finns väl inte en kvinna som är mest framstående i någonting alls överhuvudtaget? Kan du nämna någon? 
  • Anonym (Hejhopp)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 22:12:04 följande:

Marie curie, för att nämna en av många.Tomte
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-29 22:17:43 följande:
    Marie curie, för att nämna en av många.Tomte
    Hon var framstående, men hon är inte den bästa genom tiderna inom sitt område. Hon var dessutom undantaget som bekräftar regeln. 
  • Anonym (Typ)
    Kvinnor har en form av övertag i samhället med tanke på vad dom har mellan benen och mäns kåthet. Om inte män så gärna ville knulla så skulle samhället se annorlunda ut.
  • Anonym (Hejhopp)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 22:20:35 följande:
    Hon var framstående, men hon är inte den bästa genom tiderna inom sitt område. Hon var dessutom undantaget som bekräftar regeln. 
    Enda anledningen till varför så många män finns i historien är för att kvinnor var smarta nog att vara hemmafruar och lät mannen lysa lite extra. Ni har väl hört talas om happy man happy life. Måste ju tillfredsställa regeringens (mannen) ego. Mannen blir olycklig när han känner sig mindre smart än kvinnan och så vill vi ju inte ha det. Då blir happy life sad life Rynkar på näsan
  • Trent

Så du påstår att män i genomsnitt har högre IQ. Jag kan för diskussionens skull gå med på det.

Utifrån det, vad innebär det konkret enligt dig och hur vet du att det du påstår har med denna genomsnittligt högre intelligens att göra?

• IceKitten
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 21:48:57 följande:
    Förklaringen är biologisk. 

Och nej, jag vill inte provocera. Om sanningen provocerar så är det ju för att den stör dig. Det är inte jag som stör dig. Jag är inte gud. Jag gjorde inte män intelligentare än kvinnor. Jag är bara en betraktare. 
    Den förklaringen är så simplistisk att det blir löjeväckande. Hur "stor" och "betydande" någon är beror på så ofantligt många fler saker än ens IQ. Utbildning, kontakter, ekonomiska förutsättningar, kulturella förutsättningar, emotionell intelligens, utseende, tur och så vidare.
    Även om forskningen stämmer så betyder biologi ingenting utan miljön.
    Det är fullt möjligt att världens just nu intelligentaste individ bor i Dharavi i Indien och därför aldrig kommer nå varken storhet eller betydelse. 
    Statistiskt så innebär dessutom de 6 IQ-poängen inte ett dyft. 6 poängen är för det första en väldigt liten skillnad och för de andra så innebär det även att många kvinnor är betydligt smartare än majoriteten män.
    Anledningen till att jag antog att du försökte provocera var helt enkelt för att din logik var så torftig att jag antog att du inte kunde tro på den själv. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade dig.
    IceKitten skrev 2024-10-29 22:42:31 följande:
    Den förklaringen är så simplistisk att det blir löjeväckande. Hur "stor" och "betydande" någon är beror på så ofantligt många fler saker än ens IQ. Utbildning, kontakter, ekonomiska förutsättningar, kulturella förutsättningar, emotionell intelligens, utseende, tur och så vidare.
    Även om forskningen stämmer så betyder biologi ingenting utan miljön.
    Det är fullt möjligt att världens just nu intelligentaste individ bor i Dharavi i Indien och därför aldrig kommer nå varken storhet eller betydelse. 
    Statistiskt så innebär dessutom de 6 IQ-poängen inte ett dyft. 6 poängen är för det första en väldigt liten skillnad och för de andra så innebär det även att många kvinnor är betydligt smartare än majoriteten män.
    Anledningen till att jag antog att du försökte provocera var helt enkelt för att din logik var så torftig att jag antog att du inte kunde tro på den själv. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade dig.
    Rättelse. 

Då intelligens är ärftligt är det högst sannolikt att världens smartaste ungar har föräldrar som är i alla fall någorlunda framgångsrika och inte bor på gatan. 
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!