• Anonym (Halvsvensk man)

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Finns det en könsskillnad i IQ-poäng? | Natur

Det starkaste beviset för vår ståndpunkt består av en metaanalys
    3 Härrör från 57 allmänna befolkningsurval, av vilka många är normativa eller noggrant konstruerade representativa urval, med totalt 80 928 deltagare. Detta visar ingen könsskillnad i allmän kognitiv förmåga upp till 14 års ålder och en signifikant könsskillnad vid 15 års ålder, som sedan ökar till sitt vuxenvärde på 5 IQ-poäng till männens fördel. Det finns ytterligare bevis för en genomsnittlig manlig fördel på 4-6 IQ-poäng i fyra oberoende vuxna urvalPris 5,6,7 (n = 11 896); Jackson och Rushton8, i ett stort standardiseringsurval (n = 102 515) som är mycket större än i Mexiko-studien9, rapporterade också ett manligt övertag på 3,6 IQ-poäng bland 17-åringar, vilket är något större än våra uppskattningar3,4 för den här åldersgruppen.

Vad är din åsikt om att män som grupp har  6 fler poäng än kvinnor som grupp? Hur påverkar det vårt samhälle? 
  • Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!
  • fornminne
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-10-30 16:57:24 följande:

Jag jobbar med hyfsat svåra saker inom IT och flera av mina kollegor är medlemmar i Mensa. Men jag blir förvånad för just dessa tycker jag inte är så framstående och bra på problemlösning. 

De är nog bra på att förstå saker snabbt, ta till sig mycket information, men inte så bra på att lösa problem. Kanske för att problemlösningen kräver kreativitet och det är inte det som mäts av Mensas grafiska figurer? 

Det måste ju bero på vilken typ av problem som ska lösas. Är det mer komplext än att förmågan att snabbt se logiska samband (vilket det ofta är på en arbetsplats, nästan oavsett vad man jobbar med), har man ju inte så stor nytta av sin Mensa-nivå. Den är bara till hjälp för just den delen. Har man lågt på andra typer av intelligens, som kreativitet eller social förmåga, kan det vara svårt att bli bra på den typen av problemlösning.

Det är som att fixa vissa pusselbitar galant, bättre än många andra. Men det fattas ändå bitar som är svåra för dessa personer att få dit.

Sen kan man självklart ha högt IQ, samtidigt som man har högt eller relativt högt även när det gäller andra typer av begåvning. Då har man nog lättare för den typen av problemlösning som ofta krävs i olika yrken.
  • Anonym (F)
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-30 16:46:36 följande:

Ja precis, jag känner till allt det du skrev ovan. Jag tycker personligen att det är konstigt att mäta flytande intelligens som ex språk (Allmänbildning), eftersom du kan sitta ner och gå igenom lexikon innan intelligenstestet och på så vis öka allmänbildning och få högre poäng. Samma sak med matematik på de intelligenstester som har denna del med. Om du tränar tillräckligt innan testet kan du höja din poäng på de tester som har matematik del. 

kristalliserad intelligens är det jag är mest intresseras av men jag är samtidigt kritisk till Mensa testet. Om du ger en person i Afrika ett Mensa test som inte gått i skolan som ska försöka tyda dessa symboler, tror inte jag går så bra. Symbolerna i Mensa är något som vi fått med oss i vårt samhälle främst genom skolan. Vissa symboler på Mensa testet innehåller en del matematik i symbolerna. Att någon skulle påstå att mensas test funkar världen över för att undersöka den kristalliserade intelligensen fungerar nog inte. Så frågan är hur mycket vi är präglade av skolan för att lyckas med dessa symboler. Dessa symboler funkar troligtvis bara i utvecklade länder med tillgång till skola men de funkar nog inte bland en befolkning som inte har tillgång till skola. Så frågan är egentligen där också, hur mycket är kristalliserat och hur mycket är flytande intelligens på Mensa testen? Med det sagt så tycker jag än dock att Mensa testet är närmast den kristalliserade intelligensen med de tester vi har idag. 

Du har förväxlat flytande och kristalliserad intelligens, det är den flytande som är grundläggande problemlösningsförmåga, och kristalliserad som är allmänbildning och tillägnad kunskap. Men det är inte riktigt så enkelt heller - den kristalliserade intelligensen påverkas i hög grad av den flytande, då hög flytande intelligens för det mesta innebär att man har enklare att få in mer kunskap och kunna dra slutsatser som ?hamnar? i den kristalliserade intelligensen.

Verbal förmåga är också något som i hög grad korrelerar med den generella intelligensen, vi använder också språk i vårt tänkande. Verbala deltester mäter inte heller enbart ordförråd, utan även hur man tänker logiskt om språket, så att bara slå i en ordbok innan hjälper inte, förutom att verbal förmåga tar låång tid att tillägna sig.
  • Anonym (Hejhopp)
    Anonym (F) skrev 2024-10-30 17:25:07 följande:
    Du har förväxlat flytande och kristalliserad intelligens, det är den flytande som är grundläggande problemlösningsförmåga, och kristalliserad som är allmänbildning och tillägnad kunskap. Men det är inte riktigt så enkelt heller - den kristalliserade intelligensen påverkas i hög grad av den flytande, då hög flytande intelligens för det mesta innebär att man har enklare att få in mer kunskap och kunna dra slutsatser som ?hamnar? i den kristalliserade intelligensen.

Verbal förmåga är också något som i hög grad korrelerar med den generella intelligensen, vi använder också språk i vårt tänkande. Verbala deltester mäter inte heller enbart ordförråd, utan även hur man tänker logiskt om språket, så att bara slå i en ordbok innan hjälper inte, förutom att verbal förmåga tar låång tid att tillägna sig.

Tack för rättelsen! Jag menar såklart tvärt om. Skrev i bara farten här. Jag ska strax iväg så har inte tid att svara mycket mer. 

Håller inte med att språket är en del av den flytande intelligensen. Det är allmänkunskap. 

Att tänka med språket är något främmande för mig, jag tänker i bilder. 

• Anonym (Hej)

Så kvinnor har lägre IQ än män? Innebär det att man borde avskaffa rösträtten för kvinnor? Man måste ju förstå vad man röstar på. Det kanske inte är så lätt om man som kvinna har lägre IQ.

• Anonym (Hoeflins lilltå)

2006 är väldigt passé i forskartermer.

Övrig kommentar vore slöseri med min tid.

• Tow2Mater
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-30 17:38:37 följande:

Tack för rättelsen! Jag menar såklart tvärt om. Skrev i bara farten här. Jag ska strax iväg så har inte tid att svara mycket mer. 

Håller inte med att språket är en del av den flytande intelligensen. Det är allmänkunskap. 

Att tänka med språket är något främmande för mig, jag tänker i bilder. 

Tycker inte heller språket riktigt har med intelligens att gora, alla test måste ju isåfall ges på ens modersmål om det ska visa något om intelligens, annars kommer ju den som inte har svenska som modersmål men gor ett test på svenska kanske visa fel på den biten (mer eller mindre beroende på hur bra svenska man lärt sig). Och man blir ju inte ointelligent bara for att man inte kan ett visst språk flytande.
  • Anonym (Op.k5)

Det är för att kurvan hos män är extrem. Dvs det finns fler män med högre IQ men det finns också fler män med lägre IQ.

Förstår du TS?

• Thaleya1

Mäns IQ är mer utbrett än kvinnors. Ja det finns högre IQ bland ett antal män än kvinnor. Men det finns också en lägre nivå som också representeras av ett antal män lägre än kvinnors. 

Inget av detta är dock skrivet i sten när det kommer till framtiden. Tester på män har genom åren prioriterats över tester på kvinnor med.

• Freddie K
    Anonym (Typ) skrev 2024-10-30 15:55:09 följande:
    Det finns nog olika. Vissa är uppdelade i olika förmågor, men alla mäter ändå logik, förmåga att se mönster, samband , att kunna tänka utifrån olika perspektiv, kunna kategorisera och se saker i flera steg.

Men tex empati etc ingår såklart inte. Då mäter man istället EQ.
    Ok, tack för förtydligandet. Nej, empati ingår ju inte där, men är inte EQ en slags IQ det med?
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Pia)

100 och 106 är inte att betrakta som någon skillnad. En person som har ett snitt på 100 sätter kanske 106 på ett prov en dag, och 98 på ett en annan dag. Det är inte så enkelt att ett enda test ger svar på hur intelligent någon är.

Mer omfattande forskning visar att den intelligentaste personen i världen är en man - men den dummaste är också en man.

Slår man ut allt är män och kvinnor av allt att döma lika intelligenta i genomsnitt. Men kvinnor har generellt ett jämnare utfall, medan det är större toppar och dalar bland män. Det är intressant.

• Anonym (fk)
    Freddie K skrev 2024-10-30 15:30:38 följande:
    Jag har ju aldrig gjort något IQ-test och det vill jag inte göra heller. Jag är smart nog att veta att jag inte är smart för IQ-testerna. Kanske därför som jag tycker att det är orättvist. Jag vet, det kanske låter lite dumt, men. Jag ska nog kolla upp IQ-testerna sen, bara för skojs skull. 
    Fick du inte göra WAIS under din utredning? Jag gissar att du ligger genomsnittligt åtminstone.
  • Freddie K
    Anonym (fk) skrev 2024-10-31 10:48:13 följande:
    Fick du inte göra WAIS under din utredning? Jag gissar att du ligger genomsnittligt åtminstone.
    Nej, inte vad jag kommer ihåg. Jag fick bara svara på ett par frågor. Typ om hur jag upplevde saker och så.
  • Anonym (Halvsvensk man)
    Anonym (Pia) skrev 2024-10-31 10:40:33 följande:

100 och 106 är inte att betrakta som någon skillnad. En person som har ett snitt på 100 sätter kanske 106 på ett prov en dag, och 98 på ett en annan dag. Det är inte så enkelt att ett enda test ger svar på hur intelligent någon är.

Mer omfattande forskning visar att den intelligentaste personen i världen är en man - men den dummaste är också en man.

Slår man ut allt är män och kvinnor av allt att döma lika intelligenta i genomsnitt. Men kvinnor har generellt ett jämnare utfall, medan det är större toppar och dalar bland män. Det är intressant.

Men det är på gruppnivå och inte individuellt. 

Individuellt tenderar männen att oftare har väldigt hög iq eller låg iq. Medans kvinnorna tenderar att ofta ligga i mitten, det som brukar kallas för medelmåttigt eller mediokert, anspråkslöst. I förhållande till män finns det därför extremt få kvinnliga genier.  
  • Anonym (W)

Ts är ett bevis på att män inte är intelligentare än kvinnor. 

• Freddie K

Jag tror att kvinnor visst kan vara lika intelligenta som män. Det är bara det att män ses och hörs mest och tar mest plats. 

• Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 11:11:44 följande:

Individuellt tenderar männen att oftare har väldigt hög iq eller låg iq. Medans kvinnorna tenderar att ofta ligga i mitten, det som brukar kallas för medelmåttigt eller mediokert, anspråkslöst. I förhållande till män finns det därför extremt få kvinnliga genier.  
    Nehej du, män på individnivå "tenderar" inte alls att ha väldigt högt eller lågt iq. Precis som kvinnor tenderar män att ha genomsnittlig iq. Sen finns det fler undantagsfall bland män. Det betyder att den genomsnittlige mannen är vare sig smartare eller dummare än den genomsnittliga kvinnan.
  • Freddie K
    Freddie K skrev 2024-10-31 11:22:12 följande:

Jag tror att kvinnor visst kan vara lika intelligenta som män. Det är bara det att män ses och hörs mest och tar mest plats. 

*syns mest*.
  • Anonym (W)
    Anonym (Hoeflins lilltå) skrev 2024-10-30 18:20:10 följande:

2006 är väldigt passé i forskartermer.

Övrig kommentar vore slöseri med min tid.

I vanlig ordning så googlar han och tar det första han hittar som har någon slags koppling till hans åsikter, men han verkar inte ens ha tillräckligt hög IQ för att läsa mer än rubriken och inledningen.

Han uttrycker sig omoget och det är låg nivå på hans trådar vilket visar på omognad och låg intelligens så han är ju ingen vidare bra representant för sitt påstående om att män skulle vara intelligentare. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-31 11:11:44 följande:

Eh, nej, det stämmer inte. Jag tror du svarat på min tidigare fråga, du har ingen aning om vad normalfördelning är för något eller vad "medelvärde" innebär.
  • Anonym (Vad i helv)

Vad är ditt problem?

Vi har fattat att du hatar kvinnor. Schas tillbaka till flashback med dig.

Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!