• Anonym (Halvsvensk man)

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Finns det en könsskillnad i IQ-poäng? | Natur

Det starkaste beviset för vår ståndpunkt består av en metaanalys
    3 Härrör från 57 allmänna befolkningsurval, av vilka många är normativa eller noggrant konstruerade representativa urval, med totalt 80 928 deltagare. Detta visar ingen könsskillnad i allmän kognitiv förmåga upp till 14 års ålder och en signifikant könsskillnad vid 15 års ålder, som sedan ökar till sitt vuxenvärde på 5 IQ-poäng till männens fördel. Det finns ytterligare bevis för en genomsnittlig manlig fördel på 4-6 IQ-poäng i fyra oberoende vuxna urvalPris 5,6,7 (n = 11 896); Jackson och Rushton8, i ett stort standardiseringsurval (n = 102 515) som är mycket större än i Mexiko-studien9, rapporterade också ett manligt övertag på 3,6 IQ-poäng bland 17-åringar, vilket är något större än våra uppskattningar3,4 för den här åldersgruppen.

Vad är din åsikt om att män som grupp har  6 fler poäng än kvinnor som grupp? Hur påverkar det vårt samhälle? 
  • Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!
  • Freddie K
    Anonym (Typ) skrev 2024-10-30 15:25:15 följande:
    Det finns ingen rättvisa på det sättet du efterfrågar. Man har helt enkelt olika IQ och det mäts inte bara på ett sätt. Det mäts genom olika tester som testar förmågor som inkluderas i begreppet IQ.

Eller hur tänker du att det är orättvist? 
    Jag har ju aldrig gjort något IQ-test och det vill jag inte göra heller. Jag är smart nog att veta att jag inte är smart för IQ-testerna. Kanske därför som jag tycker att det är orättvist. Jag vet, det kanske låter lite dumt, men. Jag ska nog kolla upp IQ-testerna sen, bara för skojs skull. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Eli) skrev 2024-10-30 15:26:17 följande:
    Inom intelligens mäts fler faktorer in. Man gör ett misstag om man likställer iq med intelligens eftersom iq bara är en aspekt i intelligens.

Så man kan mycket väl ha genomsnittlig iq och samtidigt vara mycket intelligent. Om det bara var de med iq över genomsnittet som räknades som intelligenta skulle vi inte ha jättemånga universitetsstudenter.
    Tack för klargörandet. Det var väl lite det jag var ute efter.
  • Anonym (Hejhopp)
    Freddie K skrev 2024-10-30 15:15:28 följande:
    Jo, men jag tycker inte det är rättvist. Räcker det bara att kvantifiera en viss egenskap för att man ska anses som smart? Borde det inte vara fler egenskaper som spelar in? 
    Det jag tycker är främst märkligt i hela denna IQ snurran är att psykologer använder wais intelligenstest som kollar på flera olika intelligenser som språk, spatial, arbetsminne etc men Mensa testet kollar bara den spatiala intelligensen. Ändå ses båda testerna som likvärdiga. Jag får inte ihop det där. 
  • Freddie K
    Anonym (Hejhopp) skrev 2024-10-30 15:32:31 följande:
    Det jag tycker är främst märkligt i hela denna IQ snurran är att psykologer använder wais intelligenstest som kollar på flera olika intelligenser som språk, spatial, arbetsminne etc men Mensa testet kollar bara den spatiala intelligensen. Ändå ses båda testerna som likvärdiga. Jag får inte ihop det där. 
    Jag vet som sagt inte hur IQ-testerna är uppbyggda, men jag kan tycka att alla aspekter borde ingå. 
  • Anonym (Typ)
    Freddie K skrev 2024-10-30 15:34:26 följande:
    Jag vet som sagt inte hur IQ-testerna är uppbyggda, men jag kan tycka att alla aspekter borde ingå. 

Menar du empati etc eller vilka andra aspekter?

IQ mäts utifrån egenskaper som att se mönster, samband, lösningar och kunna tänka i flera led samt från olika perspektiv.

• Freddie K
    Anonym (Typ) skrev 2024-10-30 15:40:59 följande:

Menar du empati etc eller vilka andra aspekter?

IQ mäts utifrån egenskaper som att se mönster, samband, lösningar och kunna tänka i flera led samt från olika perspektiv.

Jag tänker att man kan vara väldigt bra på en del av IQ-testet, men dålig på en annan del. Sänks resultatet då?
  • fultextad användarhandbok

En del försöker i vanlig ordning att peka på undantag, som personer med funktionsnedsättningar som ändå har hög iq. Iq är inget perfekt sätt att kvantifiera intelligens. Redan nu delar vi in människor i grupper för att kunna hjälpa dem bättre, genom att kvantifiera olika egenskaper. En del personer klarar inte av att tillgodogöra sig undervisningen i den allmänna skolan, de får gå i anpassad skola och där lära sig bättre än annars. Omusikaliska personer kommer aldrig att bli några framstående musiker. Där kan man till och med skämta om det. Vi delar in skolklasser i åldersgrupper istället för efter hur mycket de kan. Senare delas vissa grupper upp, i matematik exempelvis.

Då det kommer till iq verkar det vara betydligt känsligare. Det verkar spegla våra värderingar. Att snabbt lära sig och bearbeta information och kunna realisera den, omsätta den i något gynnsamt värderar vi uppenbarligen högt. Som jag har förstått det så är varken vilja eller önskningar oberoende av våra kognitioner och fysiska friheter eller begränsningar. Som jag också har förstått det är människovärdet baserat på existens, inte på egenskap eller funktion.

Vidare, då det finns individuella skillnader, varför skulle det inte kunna finnas olika skillnader mellan olika grupper? Det är inget att vara rädd för om så är fallet. En del grupper är längre än andra, en del har mer hårväxt osv. Än sedan då?

• fultextad användarhandbok
    Freddie K skrev 2024-10-30 15:42:55 följande:
    Jag tänker att man kan vara väldigt bra på en del av IQ-testet, men dålig på en annan del. Sänks resultatet då?
    Tja, du skulle kunna vara bra på induktiv logik men sämre på deduktiv logik, då kommer resultatet att sänkas.
  • Freddie K
    fultextad användarhandbok skrev 2024-10-30 15:50:24 följande:
    Tja, du skulle kunna vara bra på induktiv logik men sämre på deduktiv logik, då kommer resultatet att sänkas.
    Ok, jo, det skulle det väl göra. 
  • Anonym (Typ)
    Freddie K skrev 2024-10-30 15:42:55 följande:
    Det finns nog olika. Vissa är uppdelade i olika förmågor, men alla mäter ändå logik, förmåga att se mönster, samband , att kunna tänka utifrån olika perspektiv, kunna kategorisera och se saker i flera steg.

Men tex empati etc ingår såklart inte. Då mäter man istället EQ.
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!