• Anonym (Halvsvensk man)

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Finns det en könsskillnad i IQ-poäng? | Natur

Det starkaste beviset för vår ståndpunkt består av en metaanalys
    3 Härrör från 57 allmänna befolkningsurval, av vilka många är normativa eller noggrant konstruerade representativa urval, med totalt 80 928 deltagare. Detta visar ingen könsskillnad i allmän kognitiv förmåga upp till 14 års ålder och en signifikant könsskillnad vid 15 års ålder, som sedan ökar till sitt vuxenvärde på 5 IQ-poäng till männens fördel. Det finns ytterligare bevis för en genomsnittlig manlig fördel på 4-6 IQ-poäng i fyra oberoende vuxna urvalPris 5,6,7 (n = 11 896); Jackson och Rushton8, i ett stort standardiseringsurval (n = 102 515) som är mycket större än i Mexiko-studien9, rapporterade också ett manligt övertag på 3,6 IQ-poäng bland 17-åringar, vilket är något större än våra uppskattningar3,4 för den här åldersgruppen.

Vad är din åsikt om att män som grupp har  6 fler poäng än kvinnor som grupp? Hur påverkar det vårt samhälle? 
  • Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!
  • Anonym (P)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 21:00:23 följande:
    Har aldrig gjort ett certifierat iq test i skriftlig form utan bara de där datorversionerna. 
    Så jag vet inte. Men ganska högt skulle jag tro. 110-130 någonstans. 
    Finns inget i dina trådar som tyder på att du skulle vara i närheten av de poängen. Men jag respekterar att du önsketänker. Man får göra det.
    Anonym (P) skrev 2024-10-29 21:09:03 följande:
    Finns inget i dina trådar som tyder på att du skulle vara i närheten av de poängen. Men jag respekterar att du önsketänker. Man får göra det.
    Däremot finns det mycket i mina trådar som tyder på att män har högre iq än kvinnor. Så rent sannolikt så lär jag ha högre iq än dig i alla fall? 
  • Tecum

Det är inte den första undersökning som visar det, så det stämmer. Men har det någon praktisk betydelse? Och vad är intelligens? Är det alltid bättre att vara jätteintelligent? intelligens är sexigt men sunt förnuft och empatisk förmåga, att kunna sätta sig in i hur andra tänker och känner, är viktigare. 

• Anonym (P)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 21:12:50 följande:
    Däremot finns det mycket i mina trådar som tyder på att män har högre iq än kvinnor. Så rent sannolikt så lär jag ha högre iq än dig i alla fall? 
    Jag har en Ph.D i ett naturvetenskapligt ämne. Vad har du?
  • fultextad användarhandbok

Det finns olika källor med olika upptäckter. Det ska man nog ta hänsyn till innan man för en debatt utifrån premisser som inte nödvändigtvis stämmer.

" In 2000, researchers Roberto Colom and Francisco J. Abad conducted a large study of 10,475 adults on five IQ tests taken from the Primary Mental Abilities and found negligible or no significant sex differences. The tests conducted were on vocabulary, spatial rotation, verbal fluency and inductive reasoning."

"
    A large analysis by five researchers with a representative sample size of over 15,000 participants found no support for sex differences in IQ, neither among children nor among adults."

"
    A 2022 meta-analysis found that even small sex-based differences in general intelligence were an artifact of older tests, with current test batteries showing no statistically significant difference between the sexes, but that differences in intelligence sub-types such as processing speed (favoring females) and visual-spatial reasoning (favoring males) remained even when controlling for test age."

en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_intelligence

• Elin pelin

Vilket typ av intelligens har man provat? Har man provat alla eller bara logisk eller spatial?

Elin pelin skrev 2024-10-29 21:24:51 följande:

Vilket typ av intelligens har man provat? Har man provat alla eller bara logisk eller spatial?

Logisk. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 21:12:50 följande:
    Med tanke på hur många pojkar som struntar i skolan är kvinnornas iq snart skyhögt över männens.
  • IceKitten
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:41:43 följande:

Kan mäns högre iq i kombination med män vilja att segra och slå sig fram vara den egentliga anledningen till att majoriteten av alla stora och betydande individer råkar vara just män? 

Jag tänker att den logiska anledning till detta snarare är utbildning och möjligheter. Det har säkerligen funnits många briljanta kvinnor genom historien som har förpassats till att vara hemmafruar då det var vad som förväntades av dem. Det är naturligtvis svårt att bli ingenjör om man aldrig får lära sig matte exempelvis.
    Men denna logiken är basal att jag tänker att din fråga måste vara ämnad att provocera...
    IceKitten skrev 2024-10-29 21:38:12 följande:
    Jag tänker att den logiska anledning till detta snarare är utbildning och möjligheter. Det har säkerligen funnits många briljanta kvinnor genom historien som har förpassats till att vara hemmafruar då det var vad som förväntades av dem. Det är naturligtvis svårt att bli ingenjör om man aldrig får lära sig matte exempelvis.
    Men denna logiken är basal att jag tänker att din fråga måste vara ämnad att provocera...
    Förklaringen är biologisk. 

Och nej, jag vill inte provocera. Om sanningen provocerar så är det ju för att den stör dig. Det är inte jag som stör dig. Jag är inte gud. Jag gjorde inte män intelligentare än kvinnor. Jag är bara en betraktare. 
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!