• Anonym (Halvsvensk man)

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Finns det en könsskillnad i IQ-poäng? | Natur

Det starkaste beviset för vår ståndpunkt består av en metaanalys
    3 Härrör från 57 allmänna befolkningsurval, av vilka många är normativa eller noggrant konstruerade representativa urval, med totalt 80 928 deltagare. Detta visar ingen könsskillnad i allmän kognitiv förmåga upp till 14 års ålder och en signifikant könsskillnad vid 15 års ålder, som sedan ökar till sitt vuxenvärde på 5 IQ-poäng till männens fördel. Det finns ytterligare bevis för en genomsnittlig manlig fördel på 4-6 IQ-poäng i fyra oberoende vuxna urvalPris 5,6,7 (n = 11 896); Jackson och Rushton8, i ett stort standardiseringsurval (n = 102 515) som är mycket större än i Mexiko-studien9, rapporterade också ett manligt övertag på 3,6 IQ-poäng bland 17-åringar, vilket är något större än våra uppskattningar3,4 för den här åldersgruppen.

Vad är din åsikt om att män som grupp har  6 fler poäng än kvinnor som grupp? Hur påverkar det vårt samhälle? 
  • Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!
  • Anonym (Hejhopp)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 21:12:50 följande:
    Däremot finns det mycket i mina trådar som tyder på att män har högre iq än kvinnor. Så rent sannolikt så lär jag ha högre iq än dig i alla fall? 
    Det enda dina trådar bevisar är att du finner nöje i att reta upp kvinnor på familjeliv, för att du själv förmodligen har problem med dig själv. Alla trådar du skapar är riktade till kvinnor på ett negativt sätt som är långt ifrån sanningsenligt och det tyder tyvärr på låg IQ, för att hålla oss till trådens ämne. 
  • Anonym (Hejhopp)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 22:49:27 följande:
    Rättelse. 

Då intelligens är ärftligt är det högst sannolikt att världens smartaste ungar har föräldrar som är i alla fall någorlunda framgångsrika och inte bor på gatan. 

Man ärver sin intelligens efter sin mamma, som lustigt nog är en kvinna. 

https://www.epochtimes.se/intelligens-arvs-fran-mamman

• Anonym (Provokatör)

Jag förstår att du framförallt startar trådar för att provocera och/eller väcka löje. Men som någon är inne på redan så handlar det mycket om förutsättningar. Ser man till olika nationer är det väldigt stor skillnad i IQ, u-länder ligger långt bakom i-länder, men jag drar inte slutsatsen att alla som invandrar till Sverige är sämre begåvade för det... 

IQ är en kombination av arv och miljö. God kost och bra utbildning leder till ett högre IQ, även om det också finns en genetisk komponent. I Norden är skillnaden mellan mäns och kvinnors IQ förmodligen försvinnande liten, men du behöver bara titta över Atlanten för att hitta ett "Västland" där skillnaden mellan könen ändå är påtaglig. Söner sporras, generellt, utanför Norden, i högre utsträckning till akademiska bedrifter, än döttrar. Det är heller inte långsökt att pojkar, i delar av världen där fattigdom råder och protein är dyrt, får mer och bättre mat är flickor. Helt enkelt för att de är mer betydelsefulla resurser för arbetskraft och försörjning för familjen än flickorna. Så, även om IQ skiljer sig mellan könen, är det nog inte mer än en bråkdel av skillnaden som kan tillskrivas orubbliga biologiska skillnader. 

Vidare kan man argumentera för att kvinnor ofta uppmuntras i kvalitativa egenskaper, omvårdnad, värme och dylikt samtidigt som män oftast uppmuntras i kvantitativa bedrifter så som idrott. Att då jämföra intelligens med ett kvantitativt verktyg så som IQ tenderar att gynna män. Men det är bara en tanke...

• Anonym (Nja det är bara en del.)

Ja nu vet man ju att det finns fler olika sort intelligenser på IQ tester är det bara en viss sorts intelligens man testar.
    Säger egentligen inte så mycket, min släkting har högfungerande autism och är särbegåvad och får högt på IQ tester, men är ju urdålig på social kompetens och har många andra svårigheter i sin vardag så nja det betyder inte mycket.
    Nu har ju inte dom flesta med hög IQ autism men många med särbegåvning kan vara väldigt speciella och vara nischade på vissa saker men ha svårigheter med annat. Så bara för att man får högt på ett IQ test säger inte det något om hur man är med bla relationer med andra. Social kompetens är lika viktigt för att klara sig i världen. Roligt att få bra på IQ tester men mer än så behövs för att bli framgångsrik.

• Anonym (Hejhopp)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 23:00:14 följande:
    Inte konstigt att jorden ser ut som den gör då. 
    Det handlar om mannens ego och testosteron snarare än intelligens som gör att världen ser ut som den gör. Stackars män. 
  • Trent
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 23:00:14 följande:
    Inte konstigt att jorden ser ut som den gör då. 
    Missade du min fråga?
  • FredrikLiksom

Genomsnitt. Usch vad jag avskyr att diskutera genomsnitt. Det är ju inte ens relevant.

Ge mig typvärdet, andelen typvärdet representerar, så kanske vi kan ha en seriös diskussion.

• Embla twopointoh

Mäns IQ är mer spritt än vad kvinnors är. Det innebär att män finns både i den högsta och den lägsta delen av normalfördelningen, medan kvinnor ligger mer jämt i densamma.

Det betyder att den genomsnittliga kvinnan är mer intelligent än den genomsnittliga mannen, men bland männen finns de med högst (och lägst, inte att förglömma) IQ.

• Anonym (Halvsvensk man)
    Embla twopointoh skrev 2024-10-30 00:10:51 följande:

Mäns IQ är mer spritt än vad kvinnors är. Det innebär att män finns både i den högsta och den lägsta delen av normalfördelningen, medan kvinnor ligger mer jämt i densamma.

Det betyder att den genomsnittliga kvinnan är mer intelligent än den genomsnittliga mannen, men bland männen finns de med högst (och lägst, inte att förglömma) IQ.

Betyder att det inte finns några genier bland kvinnor utan bara medelmåttor? 
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!