• Anonym (Halvsvensk man)

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Finns det en könsskillnad i IQ-poäng? | Natur

Det starkaste beviset för vår ståndpunkt består av en metaanalys
    3 Härrör från 57 allmänna befolkningsurval, av vilka många är normativa eller noggrant konstruerade representativa urval, med totalt 80 928 deltagare. Detta visar ingen könsskillnad i allmän kognitiv förmåga upp till 14 års ålder och en signifikant könsskillnad vid 15 års ålder, som sedan ökar till sitt vuxenvärde på 5 IQ-poäng till männens fördel. Det finns ytterligare bevis för en genomsnittlig manlig fördel på 4-6 IQ-poäng i fyra oberoende vuxna urvalPris 5,6,7 (n = 11 896); Jackson och Rushton8, i ett stort standardiseringsurval (n = 102 515) som är mycket större än i Mexiko-studien9, rapporterade också ett manligt övertag på 3,6 IQ-poäng bland 17-åringar, vilket är något större än våra uppskattningar3,4 för den här åldersgruppen.

Vad är din åsikt om att män som grupp har  6 fler poäng än kvinnor som grupp? Hur påverkar det vårt samhälle? 
  • Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!
  • Cereal Killer

TS refererar till ett debattinlägg från 2006. Visserligen är det ett intressant inlägg som förklarar hur bias kan uppstå i den här typen av studier och hur man kan komma runt det, men det ger ingen bra sammantagen bild av kunskapsläget.

Sammanfattningsvis så visar forskningen:

*Tittar man på genomsnittet så har kvinnor och män ungefär lika högt IQ.
    *Variabiliteten är högre hos män, dvs fler män ligger väldigt högt respektive väldigt lågt på skalan medan fler kvinnor än män är normalintelligenta
    *Kvinnor har högre verbalt IQ och män har högre spatialt IQ
    *Skillnaderna beror både på biologin och på kulturella/sociala faktorer

Försöker infoga en figur som illustrerar skillnaden i variabilitet

• Anonym (Anna)

Att kunna förutse nästa symbol i serien kräver ingen EQ. Intelligens är en sammansättning av olika förmågor och inte bara att aanysera tecken. Man behöver kunna navigera sig och vara en god medmänniska. En autist kan ha 197 i IQ. Men hen klarar inte av att arbeta eller sociala kontakter. Vad är nyttan med det?
    Kvinnor har långt högre emotionell intelligens vilket är viktigare än IQ. Normalt IQ ihop med EQ är kanske den mest lyckade kombon.

• Anonym (Eli)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-30 00:14:16 följande:
    Betyder att det inte finns några genier bland kvinnor utan bara medelmåttor? 
    Jag antar att du aldrig hört talas om Marilyn vos Savant... bland andra.
  • Anonym (JB)

Ja du, då kanske de har lägre EQ istället. Och det påverkar ju definitivt vårt samhälle. 

• Freddie K

Det är intressant hur de mäter IQ och EQ. Jag tycker inte att IQ-testerna är rättvisa. Man kan vara jättebra på en sak, men jättedålig på en annan så det är intressant hur de mäter sånt, sen tänker jag att är en apa intelligent för att den kan 200 tecken och vad jämför man med då? Jämför man med en apelsin, så visst, då är den smart. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Embla twopointoh
    Freddie K skrev 2024-10-30 13:26:49 följande:

Det är intressant hur de mäter IQ och EQ. Jag tycker inte att IQ-testerna är rättvisa. Man kan vara jättebra på en sak, men jättedålig på en annan så det är intressant hur de mäter sånt, sen tänker jag att är en apa intelligent för att den kan 200 tecken och vad jämför man med då? Jämför man med en apelsin, så visst, då är den smart. 

Det är ungefär som att säga att ett historiaprov inte är rättvist eftersom det inte prövar kunskaper i matte eller idrott.

IQ-tester är bara ett sätt att kvantifiera en viss egenskap. 
  • Freddie K
    Embla twopointoh skrev 2024-10-30 15:07:48 följande:
    Det är ungefär som att säga att ett historiaprov inte är rättvist eftersom det inte prövar kunskaper i matte eller idrott.

IQ-tester är bara ett sätt att kvantifiera en viss egenskap. 
    Jo, men jag tycker inte det är rättvist. Räcker det bara att kvantifiera en viss egenskap för att man ska anses som smart? Borde det inte vara fler egenskaper som spelar in? 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Typ)
    Freddie K skrev 2024-10-30 15:15:28 följande:
    Jo, men jag tycker inte det är rättvist. Räcker det bara att kvantifiera en viss egenskap för att man ska anses som smart? Borde det inte vara fler egenskaper som spelar in? 
    Det finns ingen rättvisa på det sättet du efterfrågar. Man har helt enkelt olika IQ och det mäts inte bara på ett sätt. Det mäts genom olika tester som testar förmågor som inkluderas i begreppet IQ.

Eller hur tänker du att det är orättvist? 
  • Mandel

Jag är skitbra på att gissa den 7:e figuren, men det är väl inte ett dugg avgörande för hur jag är som människa och medmänniska. 
    Mitt värde ligger definitivt inte i att jag är bra på att se mönster och det är heller inte så att jag plastat in resultatet och går omkring med det i fickan för att visa okända människor och tro att jag ska få favörer.

Fast ibland får jag lust att göra det när män blir imponerade och ska komma med " du är väldigt smart/skärpt/logisk/analytisk osv för att vara kvinna" 🤮

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Eli)
    Freddie K skrev 2024-10-30 15:15:28 följande:
    Inom intelligens mäts fler faktorer in. Man gör ett misstag om man likställer iq med intelligens eftersom iq bara är en aspekt i intelligens.

Så man kan mycket väl ha genomsnittlig iq och samtidigt vara mycket intelligent. Om det bara var de med iq över genomsnittet som räknades som intelligenta skulle vi inte ha jättemånga universitetsstudenter.
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!