Inlägg från: IceKitten |Visa alla inlägg
  • IceKitten

Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 20:41:43 följande:

Kan mäns högre iq i kombination med män vilja att segra och slå sig fram vara den egentliga anledningen till att majoriteten av alla stora och betydande individer råkar vara just män? 

Jag tänker att den logiska anledning till detta snarare är utbildning och möjligheter. Det har säkerligen funnits många briljanta kvinnor genom historien som har förpassats till att vara hemmafruar då det var vad som förväntades av dem. Det är naturligtvis svårt att bli ingenjör om man aldrig får lära sig matte exempelvis.
    Men denna logiken är basal att jag tänker att din fråga måste vara ämnad att provocera...
  • IceKitten
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-29 21:48:57 följande:
    Förklaringen är biologisk. 

Och nej, jag vill inte provocera. Om sanningen provocerar så är det ju för att den stör dig. Det är inte jag som stör dig. Jag är inte gud. Jag gjorde inte män intelligentare än kvinnor. Jag är bara en betraktare. 
    Den förklaringen är så simplistisk att det blir löjeväckande. Hur "stor" och "betydande" någon är beror på så ofantligt många fler saker än ens IQ. Utbildning, kontakter, ekonomiska förutsättningar, kulturella förutsättningar, emotionell intelligens, utseende, tur och så vidare.
    Även om forskningen stämmer så betyder biologi ingenting utan miljön.
    Det är fullt möjligt att världens just nu intelligentaste individ bor i Dharavi i Indien och därför aldrig kommer nå varken storhet eller betydelse. 
    Statistiskt så innebär dessutom de 6 IQ-poängen inte ett dyft. 6 poängen är för det första en väldigt liten skillnad och för de andra så innebär det även att många kvinnor är betydligt smartare än majoriteten män.
    Anledningen till att jag antog att du försökte provocera var helt enkelt för att din logik var så torftig att jag antog att du inte kunde tro på den själv. Jag ber om ursäkt för att jag missuppfattade dig.
Svar på tråden Män är intelligentare än kvinnor - på gruppnivå skiljer 6 IQ poäng!