• Anonym (T)

Det är synd om skilsmässobarn

Jag jobbar på förskola och har lagt märke till hur många barn det är som har skilda och separerade föräldrar. Är det inte synd om dom barnen som är allt mellan 1 och 5 år och som tvingas leva varannan vecka liv? Särskilt om någon av föräldrarna träffar en ny och som har egna barn som dom tvingas bo med. 

• Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn
  • Anonym (T)
    Anonym (e) skrev 2024-10-28 18:58:26 följande:

Är det även synd om dig? För varför skulle någon starta en tråd med så konstig vinklad frågeställning?

Vad är det du tycker är konstigt med frågeställningen? Jag ber om ursäkt om du blev upprörd det är inte meningen att smutskasta någon.

Jag har lagt märke till att fler föräldrar skiljer sig numer under alla år som jag jobbat inom förskolan och tycker att det är en tråkig utveckling. Jag ser dagligen hur skilsmässobarnen mår dåligt och ändrar beteende i förskolan när föräldrarna skilt sig
  • Anonym (e)
    Anonym (T) skrev 2024-10-28 19:33:26 följande:
    Vad är det du tycker är konstigt med frågeställningen? Jag ber om ursäkt om du blev upprörd det är inte meningen att smutskasta någon.

Jag har lagt märke till att fler föräldrar skiljer sig numer under alla år som jag jobbat inom förskolan och tycker att det är en tråkig utveckling. Jag ser dagligen hur skilsmässobarnen mår dåligt och ändrar beteende i förskolan när föräldrarna skilt sig
    Jag är inte upprörd. Det hela är totalt meningslöst. Men det vet du också så lämnar det här.
  • Mrs Moneybags

Du har rätt i att det inte är optimalt att vara skilsmässobarn. Men ska barn vara kvar i en instabil familj där man grälar dagligen och avskyr varandra? Är det bra? 

Faktum är att antalet skilsmässor har gått ner. 

Vad kan du bidra med till dessa barn? Försök tänka så istället. 

• Anonym (Lovisa)

Klart att det hade varit bättre om föräldrarna haft ett bra förhållande. Men när alternativet är att gå och bli alltmer bittra på varandra och situationen så är det bättre för barnen att man går skilda vägar. 

De flesta gör allt de kan för att rädda förhållandet innan de ger upp. Men allt går liksom inte att fixa.

• Anonym (Nja)

Nu var det inte jag som skrev inlägget du citerar, men jag tycker också att det är en märkligt formulerad ts. Det är naturligtvis inte automatiskt synd om barn bara för att deras föräldrar är skilda lr separerade. Det beror ju helt på övriga omständigheter. Det du främst verkar reagera på är ju att små barn tvingas fara fram och tillbaka mellan föräldrarna, och att de bara får träffa vardera föräldern halva tiden, så det hade varit bättre att ha det som frågeställning i stället. Det är ju absolut inte alla skilda föräldrar som lägger upp det på det viset, speciellt inte när barnen är riktigt små. Sen har du dessutom alla de fall där den ene föräldern är direkt olämplig, och den andre har ensam vådnad, lr den mindre lämpliga föräldern bara har barnet/barnen varannan helg till exempel.
  • Elin pelin
    Anonym (T) skrev 2024-10-28 19:19:23 följande:
    Jag tycker att det verkar som om föräldrar skiljer sig så lätt vid minsta motgång. För barnets skull borde man jobba på relationen innan man ger upp. Det finns ju parterapi tillexempel. Tycker du att en ettåring ska behöva bo varannan vecka och inte få träffa den andra föräldern på en hel vecka?
    Min bästa kompis tyckte att föräldrarna skulle skilja sig tidigare men de valde att vara ihop tills han fyllde 18. Som vuxen önskar han att de skulle skiljt sig när han var mycket mindre. Han säger att han aldrig någonsin ska gifta sig, äktenskap är inte lyckliga... Så nej, det är inte alltid bäst för barnet att föräldrarna är ihop.
  • Anonym (jo)
    Anonym (T) skrev 2024-10-28 18:45:15 följande:

Jag jobbar på förskola och har lagt märke till hur många barn det är som har skilda och separerade föräldrar. Är det inte synd om dom barnen som är allt mellan 1 och 5 år och som tvingas leva varannan vecka liv? Särskilt om någon av föräldrarna träffar en ny och som har egna barn som dom tvingas bo med. 

Jo, det är synd om de barnen, de får dela upp sitt liv i olika delar från låg ålder och det kommer att följa dem hela livet. Och många av de barnen får gå igenom många separationer under uppväxten då det är vanligt att även nästa och nästa relation som föräldrarna har spricker.
    Elin pelin skrev 2024-10-28 19:04:37 följande:

Är det bättre för barnet att växa upp i en familj där föräldrarna inte älskar varandra eller en dysfunktionell familj? Är det inte bättre att lära barnet vad kärlek är?

Är det inte bättre att låta bli att skaffa barn om man inte älskar varandra och kan vara en funktionell familj? Om man skiljer sig redan när barnet är i förskoleålder så har man ju knappt blivit förälder innan man skiljer sig. Hur kan en skilsmässa lära barnet vad kärlek är? Om man väntar med relation och barn tills man är mer mogen att hantera det så kan man hålla ihop trots påfrestningar. Det är ju inget tvång att skaffa barn heller. 
  • Anonym (Yen)

Jag tror tyvärr inte att barn lär sig vad riktig kärlek är för att föräldrarna skiljer sig. Undrar också om andra än barnets föräldrar på riktigt kan älska ett barn helt villkorslöst. Därför är det nog för det mesta bäst för barnet att familjen håller ihop och lever tillsammans så länge det inte är våld, skrik och bråk med i bilden. Rent egoistiskt hade det kanske varit roligare och pirrigare för mig att hitta någon ny spännande man efter många år men man kommer inte ifrån att mina barn hade förlorat på det. Barnen går före mina egna behov, det är så det är att vara en familj. Barn behöver lugn, ro och förutsägbarhet när de växer upp. Det är kärlek att visa att man klarar av att skapa trygghet och ett stabilt hem även om det ibland är kämpigt. Trägen vinner, det är lättare att få tid tillsammans och vårda förhållandet när barnen har blivit stora och det går fort. Hoppas att fler försöker kämpa lite till, de flesta tjänar nog på det i längden tror jag. Kämpa på alla småbarnsföräldrar, det är verkligen inte så lätt alla gånger!

• Anonym (Godhjärtat man)
    Anonym (T) skrev 2024-10-28 18:45:15 följande:

Jag är skilsmässobarn! Mina föräldrar skilde sig när jag var nyfödd, min pappa brydde sig aldrig om mig.

Min styvmamma var dum, sträng och tråkig. Och min styvpappa var jobbig!

Nu pratar jag aldrig med min pappa igen NÅNSIN! För mig är han död.

Dessutom väljer man ju inte sina föräldrar.
Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn