• Anonym (T)

Det är synd om skilsmässobarn

Jag jobbar på förskola och har lagt märke till hur många barn det är som har skilda och separerade föräldrar. Är det inte synd om dom barnen som är allt mellan 1 och 5 år och som tvingas leva varannan vecka liv? Särskilt om någon av föräldrarna träffar en ny och som har egna barn som dom tvingas bo med. 

• Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn
  • Anonym (Värre med fördomsfull personal)

Det är värre med fördomsfull personal som ser ner på separerade föräldrar och tycker synd om barnen. Du har ingen som helst aning om varför de separerat, hur mycket de kämpat innan etc.

Du hade säkerligen tyckt att jag separerade från mina barns pappa alldeles för lättvindigt. Jag menar, vi hade ett bra boende, vi hade en bra ekonomi, reste utomlands och till fjällen varje år, han hämtade och lämnade barnen vid skolan, engagerade sig i deras idrott. På pappret en jättebra förälder. 

Verkligheten att leva med honom: orimliga krav på att alltid göra allt perfekt (gällde även barnen), få höra massa fula ord om hur usel och värdelös man var om det inte blev som han tänkt sig, alkoholist, kastade både öl och vin på mig om han blev arg (som jag sen fick städa upp), avbokade planerade semestrar vid bråk även om vi förlorade pengar etc. Ville aldrig gå i parterapi när jag föreslog det men när jag till sist satte ner foten så var det minsann lösningen på allt så när jag då sa nej var jag "the bad guy"

Men visst, från utsidan gick jag ifrån en "bra man". Vi var tillsammans i drygt 20 år så kom inte och säg att jag inte försökt kämpa.

Anonym (Tb) skrev 2024-11-05 07:12:04 följande:
    Det här är vad man kallar anekdotisk bevisföring och har egentligen inget förklaringsvärde alls. Här talar istället statistiken sitt tydliga språk. Skilsmässobarn lider av mer psykisk ohälsa än barn i en intakt kärnfamilj och det går också sämre för dem i skolan osv.

Det är egentligen inte så konstigt eftersom deras tillvaro förändras radikalt utan att de har någon möjlighet att påverka situationen. Detta leder naturligtvis i många fall till känslor av otrygghet och stress vilket vi vet skapar trauma.

Visst, i många fall är skilsmässor nödvändiga för föräldrarna men kom inte med amsagan att "det är det bästa för barnen".
    Statistik visar att barn med separerade föräldrar, där det är varannan vecka och ett bra samarbete mellan föräldrarna mår lika bra som barn i fungerande kärnfamiljer.
  • Anonym (Tb)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-05 09:50:37 följande:
    Fast å andra sidan går allt att bevisa med statistik. Man måste även göra en grundlig analys, och titta på alla parametrar som kan spela in. Exempelvis kan det ju vara så att det är anledningarna till att föräldrar skiljer sig som ger de siffror du hänvisar till, inte skilsmässan i sig. I så fall är skilsmässa ju i många fall räddningen snarae än roten till det onda. Jag säger inte att det är så, eller omvänt att du har fel - bara att det inte går att enbart titta på siffror utan att problematisera (i ordets vetenskapliga betydelse) och analysera. Med andra ord: enbart statistik talar inte nåt tydligt språk alls, utan kan tvärtom vara direkt missvisande.
    Jag tror att många föräldrar VILL att skilsmässan "ska vara det bästa för barnet". Och detta skapar ytterligare stress eftersom barnet befinner sig i en asymmetrisk maktrelation till föräldrarna och dess känslor ofta hamnar på undantag. 

Det vore bättre och ärligare om föräldrar kunde erkänna att jag skiljer mig för min egen skull och jag utsätter därmed mitt barn för påfrestningar som det inte har bett om och heller inte förtjänar. Men många som skiljer sig klarar inte av att vara så ärliga eller leva med den självbilden.
  • Anonym (Inlägg)

slänger en liten faktaruta här om någon är intresserad:

På 80 talet levde 1 % av barnen med separerade föräldrar.

Idag är det runt 30 % ( och sedan 2015, barn 0-17 år). De senaste 2 åren har statistiken minskat något pågrund av inflationen, men kommer troligtvis öka något extra efter det. 

Det är ca 500 000 barn totalt som lever med separerade föräldrar. För varje år separerar ca 55- 60 000 nya föräldrar. 

Sverige är det land som har störst andel barn som bor varannan vecka.

Källa:
    https://www.mfof.se/download/18.78bdeb3e17e98c36ecf5a5fe/1643879120862/Separationer%20en%20kris%20f%C3%B6r%20alla.pdf

https://omtanke.today/sa-paverkas-barn-av-varannan-vecka-boende/

Anonym (Inlägg) skrev 2024-11-05 12:04:07 följande:

Idag är det runt 30 % ( och sedan 2015, barn 0-17 år). De senaste 2 åren har statistiken minskat något pågrund av inflationen, men kommer troligtvis öka något extra efter det. 

Det är ca 500 000 barn totalt som lever med separerade föräldrar. För varje år separerar ca 55- 60 000 nya föräldrar. 

Källa:
    https://www.mfof.se/download/18.78bdeb3e17e98c36ecf5a5fe/1643879120862/Separationer%20en%20kris%20f%C3%B6r%20alla.pdf

På 70- och 80-talet var det fortfarande hyfsat stigmatiserat att skilja sig/separera med hemmavarande barn oavsett hur dåligt man mådde som vuxen i sin relation. I de fall där man ändå separerade bodde barnen som regel hos mamman och hade man en ansvarsfull pappa så hade han barnen varannan helg. 

/70-talist med separerade föräldrar från det att jag var 2 år med boende varannan vecka till skolstart.
  • Anonym (T)
    Anonym (Värre med fördomsfull personal) skrev 2024-11-05 10:22:39 följande:
    Statistik visar att barn med separerade föräldrar, där det är varannan vecka och ett bra samarbete mellan föräldrarna mår lika bra som barn i fungerande kärnfamiljer.
    Kan du länka till den statistiken? Jag har aldrig läst om någon sådan statistik så det vore intressant att få ta del av. 

Jag är inte fördomsfull då jag vet att barnen som går på min förskola där föräldrarna är mitt uppe i eller har separerat eller skiljt sig inte mår/mått bra. De har gått igenom  en sorg och i vissa fall trauma till och med och blivit personlighetsförändrade. Tysta, tillbakadragna och oroliga. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Inlägg) skrev 2024-11-05 12:04:07 följande:

Källa:

Det är sorgligt. Och betänk då att de här skilsmässobarnen bara är mellan 1-5 år så om de mår dåligt så kan de inte alltid ge uttryck för det. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Tb) skrev 2024-11-05 07:12:04 följande:
    Det här är vad man kallar anekdotisk bevisföring och har egentligen inget förklaringsvärde alls. Här talar istället statistiken sitt tydliga språk. Skilsmässobarn lider av mer psykisk ohälsa än barn i en intakt kärnfamilj och det går också sämre för dem i skolan osv.

Det är egentligen inte så konstigt eftersom deras tillvaro förändras radikalt utan att de har någon möjlighet att påverka situationen. Detta leder naturligtvis i många fall till känslor av otrygghet och stress vilket vi vet skapar trauma.

Visst, i många fall är skilsmässor nödvändiga för föräldrarna men kom inte med amsagan att "det är det bästa för barnen".
    Det är det här jag menar. Jag ser ju det själv varje dag på mitt arbete så det är konstigt att jag blir ifrågasatt, men jag antar att de som ifrågasätter är föräldrar som skiljt sig och tar illa vid sig. 
  • Anonym (En mamma)

Klart det är synd om barnen. De som säger att det inte skadar eller spelar någon roll har nog aldrig levt det livet.

Anonym (T) skrev 2024-11-05 13:47:17 följande:
    Kan du länka till den statistiken? Jag har aldrig läst om någon sådan statistik så det vore intressant att få ta del av. 

Jag är inte fördomsfull då jag vet att barnen som går på min förskola där föräldrarna är mitt uppe i eller har separerat eller skiljt sig inte mår/mått bra. De har gått igenom  en sorg och i vissa fall trauma till och med och blivit personlighetsförändrade. Tysta, tillbakadragna och oroliga. 
    Forskning från Stockholms Universitet 
    www.su.se/nyheter/hur-m%C3%A5r-barn-till-separerade-1.650338

www.forskning.se/2023/03/14/vaxelboende-kan-starka-barnens-relation-till-foraldrarna/

Självklart blir det förändringar i början av en separation då det är en förändring som man, som barn, inte riktigt vet hur man ska hantera och det är mycket känslor i omlopp. Detta gäller ju även vuxna i en separation. Men i förlängningen, under förutsättning att föräldrarna har ett gott samarbete och inte baktalar och saboterar för varandra, så blir det jämförbart med barn i kärnfamiljer. 

Barn har ju dessutom en kärlek till båda sina föräldrar och är lojala till båda så om föräldrarna blandar in sina egna känslor för varandra i sitt samarbete blir det som regel väldigt dåligt. 

Anonym (T) skrev 2024-11-05 13:58:20 följande:
    Det är det här jag menar. Jag ser ju det själv varje dag på mitt arbete så det är konstigt att jag blir ifrågasatt, men jag antar att de som ifrågasätter är föräldrar som skiljt sig och tar illa vid sig. 
    På vilket sätt anser du att det hade varit bättre för mig och mina barn att stanna i den situation vi hade o h som jag beskrev i mitt första inlägg i tråden? Där du sett en bild av min relation från utsidan men där verkligheten var en annan? 

Och jo, du är fördomsfull gällande omständigheterna kring en separation och om man kämpat eller inte för att vara kvar i relationen. 
  • Anonym (T)
    Anonym (En mamma) skrev 2024-11-05 14:13:16 följande:

Klart det är synd om barnen. De som säger att det inte skadar eller spelar någon roll har nog aldrig levt det livet.

Ja och jag ser det dessutom dagligen hur det påverkar de små barnen. Jag tror att föräldrarna i många fall inte riktigt vill ta ta till sig att barnen påverkas negativt då det är en nog stor sorg för dem själva att gå igenom en seperation eller skilsmässa. 
  • Anonym (Bastarden vars föräldrar höll ihop)

Jag tror det tar emot oerhört mycket att erkänna för sig själv att man gör nåt som är i ens eget intresse och inte barnens för man vill inte skada sina barn. Visst är det ren misshandel (fysisk/psykisk) som pågår så är det en sak, men i dom allra flesta fall är det inte så. Att ena parten eller båda har fått nog av nån anledning är den vanligaste anledningen. Barn älskar sina föräldrar och vill ha tillgång till dom så mycket som möjligt. Att då hoppa mellan dom eller tvingas välja är inte optimalt.

Är inte heller helt ovanligt att åtminstone ena parten mår riktigt dåligt under/efter en skilsmässa vilket barnet känner av. Och att sen efter ett tag ev. tvingas att dela sin förälders uppmärksamhet och tid när föräldern börjar träffar nya partners är sällan speciellt kul det heller.

Maken och jag tror jag kommer att skilja oss när barnen flyttar hemifrån om några år. Vi har helt enkelt vuxit ifrån varandra, men just nu låter vi barnen ha sin trygga uppväxt med oss båda nära till hands.

• mamaleona

Alla barns välmående, till 100%, hänger på HUR föräldrarna beter sig i situationen, mot varandra främst. Det är DÄR felet är om nån mår dåligt.

mamaleona skrev 2024-11-05 15:08:38 följande:

Alla barns välmående, till 100%, hänger på HUR föräldrarna beter sig i situationen, mot varandra främst. Det är DÄR felet är om nån mår dåligt.

Så barn kan inte må dåligt/sörja för att föräldrar skiljer sig om föräldrarna beter sig bra mot varann, trots att barnets hela tillvaro som den känner till kommer förändras?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (T) skrev 2024-11-05 14:42:36 följande:
    Ja och jag ser det dessutom dagligen hur det påverkar de små barnen. Jag tror att föräldrarna i många fall inte riktigt vill ta ta till sig att barnen påverkas negativt då det är en nog stor sorg för dem själva att gå igenom en seperation eller skilsmässa. 
    Det är nog en stor sorg för vissa barn och det är synd om dom. Än sen då, vad tycker du man ska göra åt det? Vad finns det att diskutera? Snudd på alla föräldrar förstår väl att barnen inte kommer att jubla över en skilsmässa. Men det är som det är, många skiljer sig. Ungefär som att ha en tråd om att det är synd att det regnar hela sommaren, vad kan man göra åt det? 
    Anonym (Bastarden vars föräldrar höll ihop) skrev 2024-11-05 16:11:55 följande:
    Så barn kan inte må dåligt/sörja för att föräldrar skiljer sig om föräldrarna beter sig bra mot varann, trots att barnets hela tillvaro som den känner till kommer förändras?
    Alla i en separation mår som regel dåligt den första tiden efter faktum, oavsett om man är den som lämnar eller blir lämnad. Det viktiga är, precis som Mamaleona säger, hur man hanterar det. 

Vissa dagar är mina barn skitsura på mig för att jag lämnade deras pappa men på det stora hela är de betydligt tryggare nu än på slutet plus att de märkt att mitt tålamod blivit bättre plus att jag är gladare än tidigare. 

Men visst har de senaste 7 månaderna varit tuffa för oss alla, speciellt som deras pappa anser att jag är problemet och tyvärr inte har några problem att säga det till barnen. 
    Anonym (Louise) skrev 2024-11-05 16:19:32 följande:
    Det är nog en stor sorg för vissa barn och det är synd om dom. Än sen då, vad tycker du man ska göra åt det? Vad finns det att diskutera? Snudd på alla föräldrar förstår väl att barnen inte kommer att jubla över en skilsmässa. Men det är som det är, många skiljer sig. Ungefär som att ha en tråd om att det är synd att det regnar hela sommaren, vad kan man göra åt det? 
    Fast vädret är väldigt svårt att styra över. Skrattande Att skilja sig eller inte kräver ett aktivt val.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Tb) skrev 2024-11-05 10:37:31 följande:
    Jag tror att många föräldrar VILL att skilsmässan "ska vara det bästa för barnet". Och detta skapar ytterligare stress eftersom barnet befinner sig i en asymmetrisk maktrelation till föräldrarna och dess känslor ofta hamnar på undantag. 

Det vore bättre och ärligare om föräldrar kunde erkänna att jag skiljer mig för min egen skull och jag utsätter därmed mitt barn för påfrestningar som det inte har bett om och heller inte förtjänar. Men många som skiljer sig klarar inte av att vara så ärliga eller leva med den självbilden.
    På vad vis var detta svar på mitt inlägg (det du citerade)?
Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn