• Anonym (T)

Det är synd om skilsmässobarn

Jag jobbar på förskola och har lagt märke till hur många barn det är som har skilda och separerade föräldrar. Är det inte synd om dom barnen som är allt mellan 1 och 5 år och som tvingas leva varannan vecka liv? Särskilt om någon av föräldrarna träffar en ny och som har egna barn som dom tvingas bo med. 

• Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn
  • Anonym (T)
    Anonym (Louise) skrev 2024-10-28 18:47:09 följande:

Jo kanske synd om en del. Och?

Det verkar som om allt fler skiljer sig eller separerar numer. Det är en tråkig utveckling och synd om barnen som hamnar i kläm. Man undrar varför det blivit så
  • Anonym (T)
    Elin pelin skrev 2024-10-28 19:04:37 följande:

Är det bättre för barnet att växa upp i en familj där föräldrarna inte älskar varandra eller en dysfunktionell familj? Är det inte bättre att lära barnet vad kärlek är?

Jag tycker att det verkar som om föräldrar skiljer sig så lätt vid minsta motgång. För barnets skull borde man jobba på relationen innan man ger upp. Det finns ju parterapi tillexempel. Tycker du att en ettåring ska behöva bo varannan vecka och inte få träffa den andra föräldern på en hel vecka?
  • Anonym (T)
    Anonym (e) skrev 2024-10-28 18:58:26 följande:

Är det även synd om dig? För varför skulle någon starta en tråd med så konstig vinklad frågeställning?

Vad är det du tycker är konstigt med frågeställningen? Jag ber om ursäkt om du blev upprörd det är inte meningen att smutskasta någon.

Jag har lagt märke till att fler föräldrar skiljer sig numer under alla år som jag jobbat inom förskolan och tycker att det är en tråkig utveckling. Jag ser dagligen hur skilsmässobarnen mår dåligt och ändrar beteende i förskolan när föräldrarna skilt sig
  • Anonym (T)
    Anonym (Värre med fördomsfull personal) skrev 2024-11-05 10:22:39 följande:
    Statistik visar att barn med separerade föräldrar, där det är varannan vecka och ett bra samarbete mellan föräldrarna mår lika bra som barn i fungerande kärnfamiljer.
    Kan du länka till den statistiken? Jag har aldrig läst om någon sådan statistik så det vore intressant att få ta del av. 

Jag är inte fördomsfull då jag vet att barnen som går på min förskola där föräldrarna är mitt uppe i eller har separerat eller skiljt sig inte mår/mått bra. De har gått igenom  en sorg och i vissa fall trauma till och med och blivit personlighetsförändrade. Tysta, tillbakadragna och oroliga. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Inlägg) skrev 2024-11-05 12:04:07 följande:

slänger en liten faktaruta här om någon är intresserad:

På 80 talet levde 1 % av barnen med separerade föräldrar.

Idag är det runt 30 % ( och sedan 2015, barn 0-17 år). De senaste 2 åren har statistiken minskat något pågrund av inflationen, men kommer troligtvis öka något extra efter det. 

Det är ca 500 000 barn totalt som lever med separerade föräldrar. För varje år separerar ca 55- 60 000 nya föräldrar. 

Sverige är det land som har störst andel barn som bor varannan vecka.

Källa:
    https://www.mfof.se/download/18.78bdeb3e17e98c36ecf5a5fe/1643879120862/Separationer%20en%20kris%20f%C3%B6r%20alla.pdf

https://omtanke.today/sa-paverkas-barn-av-varannan-vecka-boende/

Det är sorgligt. Och betänk då att de här skilsmässobarnen bara är mellan 1-5 år så om de mår dåligt så kan de inte alltid ge uttryck för det. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Tb) skrev 2024-11-05 07:12:04 följande:
    Det här är vad man kallar anekdotisk bevisföring och har egentligen inget förklaringsvärde alls. Här talar istället statistiken sitt tydliga språk. Skilsmässobarn lider av mer psykisk ohälsa än barn i en intakt kärnfamilj och det går också sämre för dem i skolan osv.

Det är egentligen inte så konstigt eftersom deras tillvaro förändras radikalt utan att de har någon möjlighet att påverka situationen. Detta leder naturligtvis i många fall till känslor av otrygghet och stress vilket vi vet skapar trauma.

Visst, i många fall är skilsmässor nödvändiga för föräldrarna men kom inte med amsagan att "det är det bästa för barnen".
    Det är det här jag menar. Jag ser ju det själv varje dag på mitt arbete så det är konstigt att jag blir ifrågasatt, men jag antar att de som ifrågasätter är föräldrar som skiljt sig och tar illa vid sig. 
  • Anonym (T)
    Anonym (En mamma) skrev 2024-11-05 14:13:16 följande:

Klart det är synd om barnen. De som säger att det inte skadar eller spelar någon roll har nog aldrig levt det livet.

Ja och jag ser det dessutom dagligen hur det påverkar de små barnen. Jag tror att föräldrarna i många fall inte riktigt vill ta ta till sig att barnen påverkas negativt då det är en nog stor sorg för dem själva att gå igenom en seperation eller skilsmässa. 
Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn