• Anonym (T)

Det är synd om skilsmässobarn

Jag jobbar på förskola och har lagt märke till hur många barn det är som har skilda och separerade föräldrar. Är det inte synd om dom barnen som är allt mellan 1 och 5 år och som tvingas leva varannan vecka liv? Särskilt om någon av föräldrarna träffar en ny och som har egna barn som dom tvingas bo med. 

• Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn
  • Anonym (Louise)

Jo kanske synd om en del. Och?

• Anonym (e)

Är det även synd om dig? För varför skulle någon starta en tråd med så konstig vinklad frågeställning?

• Anonym (barnet)

Det hade varit väldigt mycket mer synd om mig om jag hade tvingats fortsätta växa upp med min sociopatfarsa.

• Elin pelin

Är det bättre för barnet att växa upp i en familj där föräldrarna inte älskar varandra eller en dysfunktionell familj? Är det inte bättre att lära barnet vad kärlek är?

• Anonym (T)
    Anonym (Louise) skrev 2024-10-28 18:47:09 följande:

Jo kanske synd om en del. Och?

Det verkar som om allt fler skiljer sig eller separerar numer. Det är en tråkig utveckling och synd om barnen som hamnar i kläm. Man undrar varför det blivit så
  • Tow2Mater

Inte mycket värre än att tvingas spendera sina dagar med forskolelärare barnen inte alls är släkt med.

• Anonym (17 årar)

Det var inte synd om mig när mina föräldrar separerade, jag var iofs lite äldre, 6 år. Det var/är synd om min bästa kompis, vars föraldrar separerade när hon var 13. Så du kan inte riktigt dra alla över samma kam, situationer och orsaker är olika för olika barn. Du som är vuxen borde ha bättre koll på det än jag som bara är 17, tycker du inte?

• Anonym
    Elin pelin skrev 2024-10-28 19:04:37 följande:

Är det bättre för barnet att växa upp i en familj där föräldrarna inte älskar varandra eller en dysfunktionell familj? Är det inte bättre att lära barnet vad kärlek är?

Att förälderarna inte älskar varandra behöver verkligen inte vara ett problem för barnet1
  • Anonym (T)
    Elin pelin skrev 2024-10-28 19:04:37 följande:

Jag tycker att det verkar som om föräldrar skiljer sig så lätt vid minsta motgång. För barnets skull borde man jobba på relationen innan man ger upp. Det finns ju parterapi tillexempel. Tycker du att en ettåring ska behöva bo varannan vecka och inte få träffa den andra föräldern på en hel vecka?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (T) skrev 2024-10-28 19:04:59 följande:
    Det verkar som om allt fler skiljer sig eller separerar numer. Det är en tråkig utveckling och synd om barnen som hamnar i kläm. Man undrar varför det blivit så

Antalet skilsmässor är i princip konstant. 

Ja det är synd om många barn i världen. Det blir inte bättre av att du går igång på det. 

Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn