• Anonym (Less och ledsen)

Stör mig på hans syster

Min sambo och jag har två barn och jag älskar honom men... Jag stör mig något så fruktansvärt på hans syster.

Vi kommer ganska bra överens jag och hans syrra men det är ingen person jag hade valt att ha någon relation med överhuvudtaget om de inte hade varit syskon. Jag upplever henne som rätt självupptagen och ganska ytlig plus vi är mycket olika som personer. Hon är väldigt snygg (vilket hon är VÄLDIGT medveten om) och lägger stor vikt på hennes utseende, framgång och materiella ting. Vi är väldigt olika helt enkelt och det är väl ok. Jag har dock alltid blivit jämförd med henne på alla plan av min sambos mamma vilket har varit rätt jobbigt. Jag jobbar som sjuksköterska och hon har ett toppjobb där hon tjänar (enligt familjen) över 70.000 i månaden rätt ner i fickan. Min sambo har två andra syskon och de alla "curlar" den yngsta systern och höjer henne till skyarna vad hon än gör. Inte ens när hon lättvindigt pratar om alla partydroger hon och hennes pojkvän tar fastän dom är 30 år gamla kan dom kritisera henne. Hon sätts konstant på en piedestal och jag blir snart kräksjuk. Nu till problemet. 

Jag och min sambo har varit tillsammans i 8 år nu och jag har alltid velat gifta mig vilket han vet om. Hans mamma och bror har vid upprepade tillfällen insinuerat att min sambo aldrig kommer att fria och att minsta syrran minsann kommer hinna före oss. Inte särskilt snällt att säga till någon som går och väntar på att få frågan med andra ord... Nu har deras hånfulla skämt gått i uppfyllelse och hennes pojkvän som hon varit tillsammans med i inte ens två år har friat. Jätteroligt för dom givetvis men jag kan inte hjälpa att känna mig bitter över att min sambo inte verkar ha några intentioner alls på att fria och faktiskt verkar hata att ens prata om eventuellt giftermål mellan oss. Däremot blir han jätteglad och supertaggad över andras bröllop och nu då hans systers förlovning. Det gör ont.

En annan grej som gjort väldigt ont är att året jag fyllde 30 år så gav han mig ingen present, inte ens ett kort. Däremot fick hans syrra som fyllde 28 då ett presentkort på spa för 1000kr. Nu häromveckan så var det hennes tur att fylla 30 (dagen hon även blev friad till) och min sambo vill bjuda henne på en spadag igen. Känner mig så förödmjukad av att han kan spendera mycket pengar och tanke på sin syster men inte på mig.

Är jag bara avundsjuk eller har jag rätt att vara ledsen??? 
  • Svar på tråden Stör mig på hans syster
    Anonym (SL) skrev 2024-10-27 00:34:39 följande:
    Och återigen har ju detta inte med henne att göra utan med andra.
    Att andra jämför dig med henne ska du klandra dem för, inte henne.

Att de andra inte ser hennes egenskaper som störiga är inte hennes fel heller.
    Och du besitter ju inte heller den rätta måttstocken över vad som är rätt.
    Alla känner inte likadant. Det vissa gillar och beundrar är sådant som andra ser som mindre attraktivt och störigt.
    Ni behöver inte känna lika
    Men skilj på vad som är systerns beteende och de andras.

Sen att din sambo beundrar sin syster betyder ju inte att han ser ner på ert liv...
    Nej absolut, jag håller med dig i det mesta du skriver. Men tycker du alltså att min sambo i det här fallet inte har gjort något fel då? Vi kan konstatera att problemet inte är hennes men ligger det endast hos mig eller har han någon skyldighet här? 
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:37:41 följande:
    Men att du är snygg behöver inte betyda att du inte är avundsjuk? 

Tänker att hon kanske ser bättre ut än dig? Eller att du känner dig hotad av hennes skönhet? 
    Fast varför skulle jag känna så när det är hennes bror jag är tillsammans med? Det måste ligga något i att vi båda är kring samma ålder, båda attraktiva och sen att jag vet med mig att vi blir jämförda. Jag är dock generellt ingen avundsjuk person och har inga problem med att inte vara "snyggast". 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 00:38:11 följande:
    Nej absolut, jag håller med dig i det mesta du skriver. Men tycker du alltså att min sambo i det här fallet inte har gjort något fel då? Vi kan konstatera att problemet inte är hennes men ligger det endast hos mig eller har han någon skyldighet här? 
    Skyldighet kring vad?
  • Anonym (Halvsvensk man)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 00:42:14 följande:
    Fast varför skulle jag känna så när det är hennes bror jag är tillsammans med? Det måste ligga något i att vi båda är kring samma ålder, båda attraktiva och sen att jag vet med mig att vi blir jämförda. Jag är dock generellt ingen avundsjuk person och har inga problem med att inte vara "snyggast". 
    Det är avundsjuka. Du kanske är avundsjuk på att systern får mycket uppmärksamhet av honom och att verkar trivas bättre med henne än med dig? 

Kvinnor är överlag extremt avundsjuka på varandra. Många kvinnor kan bli avundsjuka på varandra trots att det inte finns någon anledning. En snygg kvinna kan bli avundsjuk på en lite mindre snygg kvinna, eller lite mindre framgångsrik kvinna. 

Feminister brukar måla ut männen som kvinnornas värsta fiende, men er värsta fiende är ni själva. Ni hatar varandra innerst inne. Trots all fake-kvinnokamp. 
    Anonym (SL) skrev 2024-10-27 00:43:02 följande:
    Skyldighet kring vad?
    Det var kanske slarvigt formulerat. Jag undrar om du tycker att min sambo inte gör något fel när han uppvaktar sin systers etc 30årsdag och tidigare födelsedagar men inte mig och vad tycker du det säger? Sen att han verkar ha satt en högre status på hennes liv och förhållande jämfört med vårat. 
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:48:38 följande:
    Det är avundsjuka. Du kanske är avundsjuk på att systern får mycket uppmärksamhet av honom och att verkar trivas bättre med henne än med dig? 

Kvinnor är överlag extremt avundsjuka på varandra. Många kvinnor kan bli avundsjuka på varandra trots att det inte finns någon anledning. En snygg kvinna kan bli avundsjuk på en lite mindre snygg kvinna, eller lite mindre framgångsrik kvinna. 

Feminister brukar måla ut männen som kvinnornas värsta fiende, men er värsta fiende är ni själva. Ni hatar varandra innerst inne. Trots all fake-kvinnokamp. 
    Dom har rätt lite kontakt och träffas väldigt sällan så det beror inte på det. Men det ligger absolut något i att jag upplever avundsjuka. Varför kan jag inte sätta fingret på för jag borde verkligen inte vara avundsjuk.

Jag vet att kvinnor kan vara fruktansvärt avundsjuka och elaka mot varandra på grund av det och det är absolut ingen person jag vill vara. 
  • Anonym (SL)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 00:38:11 följande:
    Jag hade nog också blivit ledsen om min man struntat i min födelsedag men uppenbart uppmärksammat någon annan.
    Men han kan ju inte göra mer än att be om ursäkt och självklart inte göra om det.
    Det är dessvärre upp till dig att avgöra om det går att komma förbi det...det ligger på dig...

Samma med giftemålet. Han vill inte gifta sig som du önskar. Och ett nej trumfar ett ja i sådana här lägen...
    Och det är upp till dig att avgöra om du vill leva med honom trots detta...

Om han är en av de som jämför dig med systern tror jag du bör be honom sluta med det. Och han behöver respektera det. 
    Och även markera mot de andra. Det kan jag tycka är en del av hans skyldighet. Skydda dig mot hans familj så att det känns ok för dig att umgås med dem...
  • Anonym (Bodil)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 00:09:36 följande:
    Jo jag har tagit upp det nu när det blossade upp iom hennes 30årsdag. Han kunde inte riktigt ge något svar på det utan bad bara så mycket om ursäkt. 

Nej jag vet att det inte är hennes fel. Det är jättekul för deras skull men jag kan inte hjälpa att vara ledsen över att min karl inte verkar ha samma önskan för oss då han är så glad för deras skull. 

Nu handlade det inte om vem de tycker är mer "fantastisk". Jag sa att vad hon än gör (vare sig det är bra eller dåligt) så höjs hon till skyarna och verkligen ingenting hon gör kan vara fel. Hon är långt ifrån perfekt och jag har stött på några mindre attraktiva sidor men det skulle aldrig erkännas högt. 
    Ingenting hon gör kan vara fel. Varför är det viktigt för dig att de klagar på henne i stället för att de ovillkorligen stöder det hon gör och är?
  • Anonym (Bodil)
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-27 00:22:37 följande:
    Han erkände att det var uselt av honom och att var ledsen för det. Tanken på att det gjort mig ledsen har inte slagit honom. Så ja, han har bett om ursäkt. Vad mer kan han göra? Men jag är fortfarande så jädra arg och känner mig förödmjukad. Vet inte hur jag ska bli av med känslan.. 
    Vad mer kan han göra? Det normala vore att försöka kompensera för detta, ge en present senare eller göra något speciellt för dig vid ett annat tillfälle. Dåligt stil om han inte gjort det. 
  • Dimisi
    Anonym (Less och ledsen) skrev 2024-10-26 23:53:38 följande:
    Dock vill han helst bara gå och "signera papperna" och få det överstökat. Så visst Kan jag iofs få gifta mig men inte ha bröllopet jag tänkte att vi skulle ha.
    Jag tolkar hans beteende som att hans familj inte vill att han ska gifta sig med dig. Troligen har det inte så mycket med dig att göra, snarare att de är den typen av människor som alltid gapar efter lite mer. Din kille vill bespara både dig och sig själv från ett bröllop med anhöriga som, istället för att dela glädjen med er, sprider negativitet. 

Det måste vara jättejobbigt för dig och barnen att ha en man/pappa som slavar för sin ursprungsfamilj istället för att stå upp för sin egen familj. Tragiskt att inte våga gifta sig med sina barns mor utan att behöva göra det i smyg!
Svar på tråden Stör mig på hans syster