-
Min sambo och jag har två barn och jag älskar honom men... Jag stör mig något så fruktansvärt på hans syster.Vi kommer ganska bra överens jag och hans syrra men det är ingen person jag hade valt att ha någon relation med överhuvudtaget om de inte hade varit syskon. Jag upplever henne som rätt självupptagen och ganska ytlig plus vi är mycket olika som personer. Hon är väldigt snygg (vilket hon är VÄLDIGT medveten om) och lägger stor vikt på hennes utseende, framgång och materiella ting. Vi är väldigt olika helt enkelt och det är väl ok. Jag har dock alltid blivit jämförd med henne på alla plan av min sambos mamma vilket har varit rätt jobbigt. Jag jobbar som sjuksköterska och hon har ett toppjobb där hon tjänar (enligt familjen) över 70.000 i månaden rätt ner i fickan. Min sambo har två andra syskon och de alla "curlar" den yngsta systern och höjer henne till skyarna vad hon än gör. Inte ens när hon lättvindigt pratar om alla partydroger hon och hennes pojkvän tar fastän dom är 30 år gamla kan dom kritisera henne. Hon sätts konstant på en piedestal och jag blir snart kräksjuk. Nu till problemet.Jag och min sambo har varit tillsammans i 8 år nu och jag har alltid velat gifta mig vilket han vet om. Hans mamma och bror har vid upprepade tillfällen insinuerat att min sambo aldrig kommer att fria och att minsta syrran minsann kommer hinna före oss. Inte särskilt snällt att säga till någon som går och väntar på att få frågan med andra ord... Nu har deras hånfulla skämt gått i uppfyllelse och hennes pojkvän som hon varit tillsammans med i inte ens två år har friat. Jätteroligt för dom givetvis men jag kan inte hjälpa att känna mig bitter över att min sambo inte verkar ha några intentioner alls på att fria och faktiskt verkar hata att ens prata om eventuellt giftermål mellan oss. Däremot blir han jätteglad och supertaggad över andras bröllop och nu då hans systers förlovning. Det gör ont.En annan grej som gjort väldigt ont är att året jag fyllde 30 år så gav han mig ingen present, inte ens ett kort. Däremot fick hans syrra som fyllde 28 då ett presentkort på spa för 1000kr. Nu häromveckan så var det hennes tur att fylla 30 (dagen hon även blev friad till) och min sambo vill bjuda henne på en spadag igen. Känner mig så förödmjukad av att han kan spendera mycket pengar och tanke på sin syster men inte på mig.Är jag bara avundsjuk eller har jag rätt att vara ledsen???
-
Svar på tråden Stör mig på hans syster
-
Så oerhört vidrigt!!! Du fick alltså ingenting av honom när du fyllde 30?? Hjälpte han till att anordna ett firande för dig eller nått sånt? Du firades inte alls?
Sen förstår jag inte varför man skaffar barn innan förlovning? Varför ska han fria nu liksom? Jag har varit benhård på att jag ska vara gift innan barn, inget jag tycker alla måste vara men är man åtminstone förlovade finns det ju i alla fall en plan, en vilja och en samsyn? Nu verkar han ju inte ens vilja gifta sig och ni har redan barn? Så det är lite sent att hitta en ny? Om han inte förstår varför man ska va gift så får du ta fram lagboken. Ställ lite krav på din sambo och tala om hur man beter sig. -
Inför ögonen på sina föräldrar och systern ska han hålla ett hyllningstal till sin sambo (som för längesedan borde varit hans fru) och ge henne en fin present. Om han ska nämna att det är en försenad 30-årspresent, tycker jag att TS kan få avgöra. Man kan uppmärksamma någon utan att koppla det till någon särskild högtidsdag, bara för att personen är så jäkla värd det.Anonym (Bodil) skrev 2024-10-27 01:00:54 följande:Vad mer kan han göra? Det normala vore att försöka kompensera för detta, ge en present senare eller göra något speciellt för dig vid ett annat tillfälle. Dåligt stil om han inte gjort det.
-
Meddelande borttaget
-
Säger han som måste ha en god man. Haha! 😆Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:27:34 följande:Du stör dig förmodligen för att du är avundsjuk. Men du använder ett annat ord, vad du drabbats av är avundsjuka.
Avundsjuka på att hon är vacker, medveten om det och lägger tid på sitt utseende.
Många kvinnor i Sverige idag är dåliga på att lägga tid på sitt utseende. Jag hade en hel tråd om det. Jag tror att du skulle kunna uppnå ganska fina resultat om du bara gav manken till och försökte. Börja träna regelbundet, ät ordentligt, gå ner i vikt, sminka dig, köp nya kläder, färga håret och testa en ny frisyr.
Innan du vet ordet av så är du lika snygg som henne.
Lycka till. -
Du har rätt att vara ledsen för hur mamman och brodern håller på men ärligt låter du avundsjuk på systern. Hon har ju inte gjort något mer än att hon är familjens gullegris tydligen och på det är snygg och framgångsrik.
-
Jag fastnade på grejen att du går och väntar på att han ska fria. Alltså, det är inte 1800-tal längre. Vill du gifta dig får du snacka med honom om det. Vill han inte får ni väl fundera på hur ni vill lösa det här med arv och sånt.
-
För vackra kvinnor är inte bra. De blir självupptagna och bortskämda. En sån kvinna skulle jag inte ta i med tång.Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 00:48:38 följande:Det är avundsjuka. Du kanske är avundsjuk på att systern får mycket uppmärksamhet av honom och att verkar trivas bättre med henne än med dig?
Kvinnor är överlag extremt avundsjuka på varandra. Många kvinnor kan bli avundsjuka på varandra trots att det inte finns någon anledning. En snygg kvinna kan bli avundsjuk på en lite mindre snygg kvinna, eller lite mindre framgångsrik kvinna.
Feminister brukar måla ut männen som kvinnornas värsta fiende, men er värsta fiende är ni själva. Ni hatar varandra innerst inne. Trots all fake-kvinnokamp.
Gällande alltihopa tror jag du känner dig bortstött av svärföräldrarna. De verkar vara en stor orsak till stämningen er emellan. Att hinta om att han inte kommer gifta sig med dig, och att deras älskade dotter minsann kommer bli friad till före.
De verkar skapa en toxisk stämning. Känns det som att de har något emot dig? Att du inte duger för deras son? -
Så du är illa behandlad av din partners familj och är ledsen för att din partner är en skitstövel som skiter i dig men du tar ut allt på hans syster. Det handlar inte om att han gav sin syster en present (jättefint och normalt beteende av honom) det handlar om att han inte gav dig någon. Han kan inte svara på varför men det kan jag: Han älskar dig inte och han bryr sig inte om dig. Dumpa din kille. Han är ett svin. Han tar dig för givet och är tillsammans med dig för att han tycker det är enkelt och bekvämt. Han bryr sig inte om att du fyller år. Han kommer aldrig fria. Varför skulle han? Han älskar dig inte och har dig redan på alla sätt som om ni vore gifta. Han bryr sig inte om dina känslor. Han bryr sig inte om dina behov. Det är inte svårare än så. Du kommer aldrig bli lycklig och väl behandlad av honom. Du har slösat 8 år på denne idiot, slösa inte en sekund till.
-
Men ska man ovillkorligen stötta någon och acceptera det någon gör fastän det inte är bra? Till exempel när det gäller att ta droger? Det finns andra exempel också men du fattar vinken här kanske. Varför ska någon gullas och curlas när de gör något fel bara för att de under uppväxten blivit särbehandlad och glorifierad? Dom är ju för tusan vuxna nu, dags att växa upp.Anonym (Bodil) skrev 2024-10-27 00:58:26 följande:Ingenting hon gör kan vara fel. Varför är det viktigt för dig att de klagar på henne i stället för att de ovillkorligen stöder det hon gör och är?
-
Hans mamma vill absolut inte det och har sedan dag ett hoppats på att jag ska försvinna. Hon har betett sig så illa mot mig och även där har han gjort mig besviken med att aldrig stå upp mot henne och för vårat förhållande. Jag har hamnat i tjafs med henne ensam då hon slängt ur sig någon elak kommentar medan hans strategi är att låta hon gapa och få ut det. Men då är det inte så konstigt att hon värderar våran relation mindre än andras eftersom det är det skenet han ger, att han inte bryr sig. Vill tillägga att hans mamma är oerhört jobbig och förmodligen har en odiagnostiserad diagnos. Hon är hemskt men han har vuxit upp med henne och det har väl blivit normaliserat.Dimisi skrev 2024-10-27 01:39:07 följande:Jag tolkar hans beteende som att hans familj inte vill att han ska gifta sig med dig. Troligen har det inte så mycket med dig att göra, snarare att de är den typen av människor som alltid gapar efter lite mer. Din kille vill bespara både dig och sig själv från ett bröllop med anhöriga som, istället för att dela glädjen med er, sprider negativitet.
Det måste vara jättejobbigt för dig och barnen att ha en man/pappa som slavar för sin ursprungsfamilj istället för att stå upp för sin egen familj. Tragiskt att inte våga gifta sig med sina barns mor utan att behöva göra det i smyg!
Övriga familjen har inte alls något emot det och det är tillochmed något som hans pappa småtjatat lite om. Men ja det känns som att han inte vill gifta sig pga något som har med familjen/mamman att göra. Trist för mig och barnen som du säger att det ska väga mer.