• Anonym (Ts)

Jag är så trött på livet.

Är så trött på att leva. Är fan inte ens 30 och känner mig helt jävla slut. Trött på hur jag fungerar som person och alla negativa tankar om att livet hade varit bättre om man inte fanns. 

Känner mig väldigt ensam också. Har sambo men inga nära vänner. Har haft vänner men inte längre. Har kollegor men det är inga man hänger med på fritiden. Känner mig alltid som ett sista-handsval om ens det.

Vill inte ens tänka att jag har 50-60 år kvar att leva. Fiiifan. 

• Svar på tråden Jag är så trött på livet.
  • Anonym (E)
    Anonym (Vi) skrev 2024-10-27 07:56:29 följande:

Jag tycker ändå att du är duktig på att tänka, formulera dig och resonera.  Du skriver långt och detaljerat om dig själv.

Det känns som en generationsfråga. Har alla yngre diagnoser nuförtiden. Är det, det nya normala. .Jag går säkert också runt med ett par diagnoser jag inte vet om.

Sånt här blir jag vansinnig på. Går runt med några diagnoser du inte vet om?

För det första: En diagnos förutsätter en problematik. Jag blev diagnostiserad som 30-åring efter att sen barnsben haft problem med psykisk ohälsa, extrem ångest och ett kaosartat inre. 

När det gäller kvinnor så har vården haft sämst koll på hur det yttrar sig, vilket på senare år har börjat vända. Det leder nu då till att många, ffa kvinnor, som sedan de varit barn lidit av psykisk ohälsa egentligen har haft en NPF-problematik. 

Du tror att man gör utredningar för skojs skull?

• Anonym (Man 9)

Ibland e en bara trött på de helt enkelt?!

• Anonym (E)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-27 08:43:35 följande:
    Men då måste jag varit deprimerad sen födseln för jag har typ alltid känt såhär? Så länge jag kan minnas faktiskt. Från väldigt ung ålder, 5-6 år. Har inte varit med om något jättehemskt förutom att mina föräldrar varit väldigt stränga - speciellt pappa. Man har alltid fått tippa på tå för att han inte skulle få ett utbrott av minsta lilla. Gjorde man något fel blev det sura miner och raseriutbrott från hans sida. När jag skulle övningsköra för bil för flera år sedan blev han arg för minsta fel och skrek att jag minsann skulle kunna detta nu. Och då blir jag besviken på mig själv att jag inte bara kan vara normal och kunna saker. Det är samma sak på mitt nuvarande jobb att jag har väldigt svårt att hålla koll på ?allt?. 

Jah bygger en typ av vattenrenare och dessa finns i olika modeller och för mig är det lite rörigt att hålla koll på vilken som är vilken modell osv, men har bara varit där i 2,5 månad men känner mig dålig att jag inte lärt mig allt än. 

Din uppväxt har antagligen format dig en del kring ditt självförtroende. Att få höra att man är dålig eller otillräcklig gör ju att man börjar tro på det. Det är vanligt att man sen fortsätter att tala till sig själv på det sättet. 

Det här går att förändra genom övningar. En tjej på Instagram, Ellie Sandin, skriver mycket om det. 

• Anonym (Mening)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-27 08:22:23 följande:

Ja, jag har prövat lite olika i olika omgångar. KBT, samtalsstöd osv. Samtalsstöd gav absolut inget då jag bara fick älta mina problem - det var skönt men det var ju inget som blev direkt bättre. I KBTn fick jag inte prata ut så mycket som jag kände att jag behövde. 

Och vill bara vara noga med att säga att jag absolut inte pratar om alla mina känslor/tankar till min sambo. Mycket har jag för mig själv för jag vill inte lägga mina problem på någon annan. 

Pengar är inget problem. Det är mer väntan och tiden. Att gå en gång i månaden håller inte för mig. Om nått ska förändras måste jag gå minst en gång i veckan för några som helst framsteg. Och då kommer nästa problem att jag jobbar 7-16 måndag-fredag och får ångest över att behöva åka iväg på läkarbesök på arbetstid. Ja, men ni hör ju vilken katastrof jag är. 

Det enda som hjälper är att göra, att agera och i rätt riktning. Om och om igen. Om och om igen.

Om inte pratat gör att man gör mer. Ja då är det bortkastad tid.
  • Freddie K

Jag tänker att om det inte hjälpte dig TS med terapi så kanske ni inte pratade om rätt saker eller så lyssnade inte din terapeut/psykolog på dig och man måste inte vara galen för att gå i terapi. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Ts) skrev 2024-10-27 08:43:35 följande:
    Men då måste jag varit deprimerad sen födseln för jag har typ alltid känt såhär? Så länge jag kan minnas faktiskt. Från väldigt ung ålder, 5-6 år. Har inte varit med om något jättehemskt förutom att mina föräldrar varit väldigt stränga - speciellt pappa. Man har alltid fått tippa på tå för att han inte skulle få ett utbrott av minsta lilla. Gjorde man något fel blev det sura miner och raseriutbrott från hans sida. När jag skulle övningsköra för bil för flera år sedan blev han arg för minsta fel och skrek att jag minsann skulle kunna detta nu. Och då blir jag besviken på mig själv att jag inte bara kan vara normal och kunna saker. Det är samma sak på mitt nuvarande jobb att jag har väldigt svårt att hålla koll på ?allt?. 

Jah bygger en typ av vattenrenare och dessa finns i olika modeller och för mig är det lite rörigt att hålla koll på vilken som är vilken modell osv, men har bara varit där i 2,5 månad men känner mig dålig att jag inte lärt mig allt än. 
    Det låter som att du har blivit riktigt tillplatrad under hela din uppväxt. Därför har du runt med lågsjälvtillit, inte vågar prova nya saker kanske och tar alldeles för hårt på saker som råkar gå lite fel. Du kanske bara vill vara i din egna lilla bubbla där du känner dig helt trygg. På grund av den inre stressen har du svårt att koncentrera dig och får svårt att komma ihåg/minnas.

Du fick anpassa dig till en pappa som inte fungerade och det har påverkat dig. Inte ditt fel. Lita mer på dig själv.
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Vi) skrev 2024-10-27 10:11:56 följande:
    Det låter som att du har blivit riktigt tillplatrad under hela din uppväxt. Därför har du runt med lågsjälvtillit, inte vågar prova nya saker kanske och tar alldeles för hårt på saker som råkar gå lite fel. Du kanske bara vill vara i din egna lilla bubbla där du känner dig helt trygg. På grund av den inre stressen har du svårt att koncentrera dig och får svårt att komma ihåg/minnas.

Du fick anpassa dig till en pappa som inte fungerade och det har påverkat dig. Inte ditt fel. Lita mer på dig själv.
    ...Därför går du runt med dålig självtillit.....ska det stå ( autocorrect..grrr.)
  • Anonym (Rr)

Du har både jobb och sambo och känner såhär? och här sitter man med inget av det och mår samma eller kanske ännu sämre. Har inget råd att ge, är snart 40 och livet blir inte lättare ju äldre man blir och nej, det går inte över. 

• Freddie K
    Anonym (Rr) skrev 2024-10-27 10:15:56 följande:

Du har både jobb och sambo och känner såhär? och här sitter man med inget av det och mår samma eller kanske ännu sämre. Har inget råd att ge, är snart 40 och livet blir inte lättare ju äldre man blir och nej, det går inte över. 

Det beror lite på vad man har för inställning. Jag är över 40 och har ingen sambo eller knappt några vänner, men jag klarar mig bra ändå.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Core

Är du bitter för att du är sistahandsvalet, eller är du sistahandsvalet för att du är bitter? En gång tanke som tåls att tänka på.

Ibland behövs det bara en ny inriktning, vad det än är. Gå utanför din upptrampade stig. Ring nån bekant eller gammal polare och fråga om du får bjuda på ett par öl? Eller något, gör ett nytt fräscht val, där du lämnar den trygga fyrkant du lever i.

Svar på tråden Jag är så trött på livet.