beli skrev 2024-10-27 08:08:50 följande:
TS, har du gått i terapi? Jag tror ärligt talat att du behöver det för att kunna få ur dig dina tankar till nån annan än din sambo OCH för att få hjälp med att ändra dina mönster. Jag har gått hos en terapeut på Samtalshuset i sex år och det har hjälpt mig.
Gå till vårdcentralen och be om en remiss. Säg att du inte ser meningen med livet, fläska kanske på lite om självmordstankar så får du säkert snabb hjälp. Annars måste du betala allt ur egen ficka och det kanske blir svårt (beroende på din ekonomi).
Är du med i nån adhd-förening t.ex.?
Ja, jag har prövat lite olika i olika omgångar. KBT, samtalsstöd osv. Samtalsstöd gav absolut inget då jag bara fick älta mina problem - det var skönt men det var ju inget som blev direkt bättre. I KBTn fick jag inte prata ut så mycket som jag kände att jag behövde.
Och vill bara vara noga med att säga att jag absolut inte pratar om alla mina känslor/tankar till min sambo. Mycket har jag för mig själv för jag vill inte lägga mina problem på någon annan.
Pengar är inget problem. Det är mer väntan och tiden. Att gå en gång i månaden håller inte för mig. Om nått ska förändras måste jag gå minst en gång i veckan för några som helst framsteg. Och då kommer nästa problem att jag jobbar 7-16 måndag-fredag och får ångest över att behöva åka iväg på läkarbesök på arbetstid. Ja, men ni hör ju vilken katastrof jag är.