Anonym (E) skrev 2024-10-26 22:12:25 följande:
Låter jobbigt, lider med dig.
Vill du förklara med hur du menar med hur du fungerar som person?
Ska försöka förklara bättre nu.
Jag har som sagt en ADD-diagnos som ger vissa svårigheter. Ser ner väldigt mycket på mig själv pga detta. Känner mig otillräcklig och korkad som inte kan ta simpla instruktioner pga koncentrationssvårigheterna, extremt dåligt minne och folk måste upprepa. Jag vill bara vara normal. Får jag en instruktion om nått eller om jag ska föra ett budskap vidare blir jag så stressad över att glömma bort vad det är jag ska förmedla så istället för att ta in den viktiga informationen tänker jag bara på att inte glömma själva instruktionen som ska förmedlas. Sen står jag där, likt förbannat och vet knappt vad jag ska förmedla. Har svårt att hänga med i möten/diskussioner då jag hör jävligt illa och har svårt för att ta in ljud om det är mycket ljud i bakgrunden. Sociala sammanhang är också jobbigt. Där är det också svårt att vara i nuet för jag tänker hela tiden på hur folk uppfattar mig, att jag inte ska säga nått konstigt eller tråkigt, göra någon lustig min osv. Jag låter ju som en riktigt sjuk utböling men jag tror inte att folk förstår att det är såhär jag känner/tänker.
Ingen har frågat mig om jag har ADD/ADHD för utåt sett är jag nog som vem som helst för alla andra. Men så är det inte.
Sen kommer vi till nästa del och det är att jag är en people-pleaser. Så länge alla andra är nöjda så är det bra, skitsamma hur jag mår och känner. Har svårt att säga nej för jag inte vill göra någon besviken. Fått frågan att hyra ut min lägenhet i andra hand och känner att jag inte vill egentligen men vill inte svika någon så jag vaknade inatt av en viiidrig panikångestattack och trodde jag skulle dö. (Tror det hänt EN gång innan att jag vaknat av det.) Men jag har svårt att säga nej, mycket pga att man alltid fått höra av sin familj att man ?ställer till det? eller förstör om man inte ställer upp. Det är flera år sedan jag flyttade hemifrån men ringer mamma och ber om hundpassning och man inte kan av någon anledning så får man höra att dem måste ställa in sina planer/stanna hemma eller dylikt för att man ska få dåligt samvete och det vet dom att jag får.
Även om jag snart är 30 år, vuxen och får bestämma över mitt liv har jag fortfarande dåligt samvete tre år senare att jag valt att leva med en man som är 20+ år äldre än mig för att ANDRA tycker det är helt sjukt, konstigt och äckligt. Jag skäms att jag tycker om en så pass mycket äldre man för att andra tycker det är sjukt. På den nivån av people-pleaser är det.
Panikångestattack för att jag inte vill hyra ut min lägenhet i andra hand till en okänd, ostabil person för att jag inte vill svika någon och dåligt samvete för vem jag vill leva med för att andra inte tycker om det. Såhär har det alltid varit och jag orkar lixom inte tänka att jag måste stå ut i minst 50 år till?