• Anonym (Älskar min hund)

Anmäld p ga djurhållning

För 10 år sedan städade jag allting och skrev hej då breven. Tänkte avsluta mitt på nyårsnatten.

Den 26:e dec. frågade en kompis mig av en slump om jag skulle följa med på en grej. Min första reaktion var Nej. Men så tänkte jag att 1 sista grej kan jag ändå göra. Den kvällen slutade med att några frågade om jag visste någon som ville ha en hund. Dom hade letat omkring men samtidigt redan bokat en tid för avlivning. Hunden var då ca 1-1,5 år gammal. 

Jag försökte fråga runt bland facebook kontakter men fann ingen.

Det slutade med att jag frågade en av personerna om hunden verkligen skulle avlivas på riktigt eller om det bara var något som dom sa. Men det var sant. Så jag tog hunden 2 dagar innan den skulle avlivas.

Det var en problem hund som inte hade fått rätt uppfostran eller fått lära sig leka med andra hundar. Men vi klickade. Det blev jag och hunden. Alltid valt hunden framför precis allting annat, förutom måsten, som jobb. 

Har mått jättedåligt över att hunden har fått vara ensam. Försökte med flera olika att betala för att de skulle vara hundvakter men alla utom 1 klarade av hen. Men sedan flyttade den kvinnan tillbaka till sitt hemland och jag har försökt återigen att finna nya hundvakter men har misslyckats. 

Vi fick rutin på vardagen iallafall. Spenderade all tid jag kunde utomhus med hunden. T om kopplade fast den i mitt ben och sov ute när vi inte åkte inlines, spelade boll eller sprang i skogen. Och mitt arbetande har blivit hattigt då jag inte vill något hellre än att få vara med hunden. Har ändå klarat av att ha försäkring på den och uppsökt veterinär vid minst lilla.

Sedan började jag arbeta som lastbilschaufför i förhoppning om att få ha med mig hunden. Men det fick jag inte utan endast CE chaufförerna fick ha med sig hund lät det i början. Så jag tog CE kortet enbart för att kunna få ha med mig hunden, men den enda tjänsten arbetet kunde erbjuda mig var en linje där hunden inte ens får vara kvar i hytten in på området hos vissa företag. Plus att dagarna skulle bli längre. Så jag var tvungen att tacka nej, för aldrig att jag skulle lämna hunden kopplad vid stängslet utanför olika företag. 

Jag kollar efter annat arbete varje dag och skickat förfrågningar med önskan om att få ha med hunden när jag kör. Men får aldrig något svar tillbaka. 

Jag fick en granne till att vara hundvakt, men han var motvillig och sedan sa han ifrån sig det fast jag erbjöd betalning. Han ville inte ta emo pengar då han inte ville känna sig tvingad till att rasta hunden varje dag. Och han sa "upp" sig en vacker dag ifrån ingenstans. 

Vi flyttade t om till ett kollektiv 30 mil bort i förhoppning om att hunden inte skulle behöva vara ensam när jag arbetade. Fick kontakt med en människa som vi flyttade ihop med väldigt fort i utanför hemstaden, men personen brydde sig inte om hunden och riskerade dennes liv medvetet så var tvungen att göra slut.

Det finns inga jobb som jag kan hitta där jag kan få ha med mig hunden. Jag är ensam. Har ingen familj. Hade inga vänner när jag tänkte avsluta mitt liv för 10 år sedan och har inga idag heller. 

Jag vill inget annat än att få vara med min hund. Men vi har en rutin och det fungerar bra. Den mår inte dåligt av att inte bli rastad enligt lagen. Den är alltid glad när jag kommer hem. Börjar bli äldre nu men fortfarande pigg. 

Och nu har någon granne anmält mig p ga djurhållningen.  

Jag vet inte vad jag ska göra längre. 

Utan hunden överlever jag inte. Och den överlever antagligen inte utan mig heller utan att någon skulle få för sig att avliva den. 

Jag tog t om CE kortet för att kunna få ha med mig hunden. Inte ens det går att finna ett passande jobb inom. Sen både ser och hör man om att alla känner någon som kör lastbil och har med sig sin hund. Har t om kollat vad företagen heter som jag har stött på med hund i lastbilen och ringt dessa och frågat efter arbete, men ingen har något ledigt arbete. 

Vad ska jag ta mig till???

• Svar på tråden Anmäld p ga djurhållning
  • Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2024-11-03 13:56:52 följande:
    Skillnaden är att hunden har sällskap och slipper vara nödig. Ingen av mina hundar eller andra hundar i min bekantskapskrets har  behov av att titta ut genom något fönster....vad skulle vara så positivt med det ?
    En del gillar att se det som ror sig utanfor. En del har på TV åt sina djur.
  • Tow2Mater
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-03 15:23:55 följande:
    Varför fortsätter du att fantisera om hundar på kontor när det är TS och hennes hund det handlar om?

Hon säger själv i tråden att hon lämnar hunden ensam utan tillsyn åtminstone 9-10 timmar om dagen på en yta som är ungefär 4m x 4m.

Och hon är anmäld.

4 x 4 var bara sovrummet. Djuret har ett vardagsrum att vara i. Tror du missforstod vad han eller hon skrev.

En del har tagit upp kontor som ett jobb man kan ha med hunden till. Jag tar upp det som en jämforelse av ytan.

Viss Karens i tråden har jag sett.

• Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 16:25:57 följande:
    En del gillar att se det som ror sig utanfor. En del har på TV åt sina djur.
    Fast du förstår väl att när det handlar om att tillgodose hundens behov så kommer regelbunden rastning och sällskap före att titta ut/titta på tv?
  • Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2024-11-03 16:32:09 följande:
    Fast du förstår väl att när det handlar om att tillgodose hundens behov så kommer regelbunden rastning och sällskap före att titta ut/titta på tv?
    Man kan ha både och? Och ibland kan det vara bättre att se och hora saker om man inte är där? Det beror ju på djuret, en del gillar det andra bryr sig kanske inte. Att sitta under ett morkt skrivbord t ex medans matte/husse sitter och jobbar mesta delen av dagen är inget vidare sällskap for en del djur, de kan likväl sova någon annanstans.
  • Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 16:39:42 följande:
    Man kan ha både och? Och ibland kan det vara bättre att se och hora saker om man inte är där? Det beror ju på djuret, en del gillar det andra bryr sig kanske inte. Att sitta under ett morkt skrivbord t ex medans matte/husse sitter och jobbar mesta delen av dagen är inget vidare sällskap for en del djur, de kan likväl sova någon annanstans.
    Absolut kan dom sova någon annanstans bara nån kommer och rastar dom regelbundet vilket TS inte gör och därför blivit anmäld. Personligen tror jag ju att hundar hellre ligger under ett skrivbord med sällskap än sover på större yta med ett fönster. Med hunden med på jobbet har man ju även uppsikt om hunden blir sjuk.
  • Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2024-11-03 16:58:12 följande:
    Absolut kan dom sova någon annanstans bara nån kommer och rastar dom regelbundet vilket TS inte gör och därför blivit anmäld. Personligen tror jag ju att hundar hellre ligger under ett skrivbord med sällskap än sover på större yta med ett fönster. Med hunden med på jobbet har man ju även uppsikt om hunden blir sjuk.
    Hunden rastas flertalet gånger per dag. Anmälningen gjordes for att grannkärringarna inte gillar TS och hunden.
  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 17:27:12 följande:
    Hunden rastas flertalet gånger per dag. Anmälningen gjordes for att grannkärringarna inte gillar TS och hunden.
    Hur vet du varför "kärringarna" anmälde? Det är ju ingen som ens vet vem som anmälde. TS gissar.

För det andra så rastas inte hunden flertalet gånger per dag, då den är ensam i nio timmar i sträck. Förmodligen rastas den på morgonen och två gånger på kvällen. Hundar ska rastat regelbundet och ha sällskap. Hundar är flockdjur. Jättebra att detta kollas upp.
  • Anonym (Förstår)
    Dexter dot com skrev 2024-11-03 10:06:53 följande:
    Inte speciellt vanligt att man får ta med sig hunden inom äldreomsorgen längre tyvärr. Hade hund med på nätterna i 25 år tills för några år sedan då kommunen sa nej. Kan iof skilja mellan olika kommuner men även om man får en tillåtelse så räcker det ju med att att det byts chef som säjer nej. Vi hade heller inga raster utan måltidsuppehåll och fick egentligen inte lämna byggnaden för att rasta hunden .
    Nej, det är ju inget man kan räkna med. Har faktiskt inte frågat min chef. Det är bara personalen som vet om att jag har med henne. Men är väl bara en tidsfråga innan någon är surtanterna klagar till chefen. Har inte heller raster men brukar finnas tid att gå ut med hunden en snabbis ändå. 

Annars brukar det inte vara några problem på LSS-boenden, förutsatt att ingen är allergisk.
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-03 10:16:03 följande:
    Och det du ska göra är att betala någon för att gå hem till dig mitt på dagen och ta ut hunden en stund. Då får hunden sin rekommendera minimi-skötsel.
    Självklart har jag försökt med det. 
    Har erbjudit grannen som är hemma hela dagarna betalning. Men han vill inte så han inte vill känna att han måste göra det varje dag. O sedan sa han upp sig efter att ha ställt upp i några månader. 

Och jag har frågat omkring och frågat 3 personer rakt av som jag har mött i byn med andra hundar. 

Men det finns inte så många att fråga här då de flesta antingen själva arbetar eller är barn eller är jätte gamla. 

Har letat på nätet men på ena hundvakts sajten så fanns den inte ens postnumret. Och den andra var det helt blankt på flera mils avstånd. 

Självklart betalar jag gärna då det bästa självklart är att hunden slipper vara ensam. Mår själv dåligt över det. 

Men återigen så går det ingen nöd överhuvudtaget på hunden och självklart har jag inte tänkt fortsätta såhär resten av dennes liv då målet är fortfarande att finnas ett arbete som den kan få följa med i. Men det är verkar helt hopplöst i den här kommunen som även innehar en av Sveriges största städer, vilket år sinnessjukt förvånande!!!

Men jag får säga upp mig och skaffa mig en hus bil till sommaren, och åka dit jag blir erbjuden att få ha med mig hunden i arbetet är planen efter studierna. 
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-03 10:16:03 följande:
    Och det du ska göra är att betala någon för att gå hem till dig mitt på dagen och ta ut hunden en stund. Då får hunden sin rekommendera minimi-skötsel.
    Och jag vill lägga till, jag har inte ljugit om någonting. Du har baktalat mig och försökt sprida misstro gentemot mig tillräckligt nu.

Någon måtta får det faktiskt vara.

Allt jag har skrivit stämmer. Förstår du inte det alt inte vill tro på det så vänligen lämna tråden. 

Och som jag har berättat så bryr jag mig och älskar denna hund över allt annat. Så försök inte utmåla mig till något monster. Jag har som sagt bytt yrke, flyttat 30 mil fram o tillbaka och jag har tagit ett nytt körkort, allt för att hunden skulle få slippa vara ensam.

Kan lova att du aldrig har gjort någon liknande resa för en hunds skull. O detta år inte vilken hund som helst utan mitt enda barn. Så lägg ner från o med nu tack.  
  • felicityporter
    Anonym (Älskar min hund) skrev 2024-11-03 18:28:52 följande:
    Och jag vill lägga till, jag har inte ljugit om någonting. Du har baktalat mig och försökt sprida misstro gentemot mig tillräckligt nu.

Någon måtta får det faktiskt vara.

Allt jag har skrivit stämmer. Förstår du inte det alt inte vill tro på det så vänligen lämna tråden. 

Och som jag har berättat så bryr jag mig och älskar denna hund över allt annat. Så försök inte utmåla mig till något monster. Jag har som sagt bytt yrke, flyttat 30 mil fram o tillbaka och jag har tagit ett nytt körkort, allt för att hunden skulle få slippa vara ensam.

Kan lova att du aldrig har gjort någon liknande resa för en hunds skull. O detta år inte vilken hund som helst utan mitt enda barn. Så lägg ner från o med nu tack.  
    Bryr dig inte om bitterfittorna, TS. Jag tycker det är tydligt på dina inlägg att du älskar din hund djupt och att din hund lever ett mycket bättre liv än de flesta andra hundar. I de flesta länder finns det inte ens någon lag som gör det olagligt att lämna sin hund 6 timmar och 1 minut.
  • Anonym (S)
    felicityporter skrev 2024-11-03 20:56:32 följande:
    Bryr dig inte om bitterfittorna, TS. Jag tycker det är tydligt på dina inlägg att du älskar din hund djupt och att din hund lever ett mycket bättre liv än de flesta andra hundar. I de flesta länder finns det inte ens någon lag som gör det olagligt att lämna sin hund 6 timmar och 1 minut.
    Alltså ursäkta, men HUR är man en bitterfitta för att man tycker att det är för länge att lämna en hund? Och bara för att många länder skiter i djur, så gör det väl inte saken bättre. TS vet ju själv att hunden är ensam alldeles för mycket.
  • felicityporter
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 21:10:02 följande:
    Alltså ursäkta, men HUR är man en bitterfitta för att man tycker att det är för länge att lämna en hund? Och bara för att många länder skiter i djur, så gör det väl inte saken bättre. TS vet ju själv att hunden är ensam alldeles för mycket.
    Man är en bitterfitta enligt mig om man anser att det är vanvård att lämna sin hund 6 timmar och 1 minut, trots att hunden annars sköts betydligt bättre än de flesta hundar och överlag har ett rikare liv och mer kärleksfull ägare än många hundar ens kan drömma om. TS går bevisligen ?above and beyond? lagstadgade minimikrav i övrigt.

En person som inte klarar av att se till helheten och istället anser att TS hund är så vanvårdad att den skulle må bäst av att omplaceras eller till och med somna in bara pga att den lämnas ensam lite längre än lagen säger är per definition en bitterfitta.
  • Anonym (S)
    felicityporter skrev 2024-11-03 21:28:19 följande:
    Man är en bitterfitta enligt mig om man anser att det är vanvård att lämna sin hund 6 timmar och 1 minut, trots att hunden annars sköts betydligt bättre än de flesta hundar och överlag har ett rikare liv och mer kärleksfull ägare än många hundar ens kan drömma om. TS går bevisligen ?above and beyond? lagstadgade minimikrav i övrigt.

En person som inte klarar av att se till helheten och istället anser att TS hund är så vanvårdad att den skulle må bäst av att omplaceras eller till och med somna in bara pga att den lämnas ensam lite längre än lagen säger är per definition en bitterfitta.
    Fast hunden är ensam i nio timmar, enligt TS själv. Den är inte ensam "lite längre". Den är ensam TRE TIMMAR längre. Visste inte att definitionen av bitterfitta var att man tycker att nio timmar är åt helvete för länge att lämna en hund ensam, särskilt en äldre hund, men sign me the fuck up för bitterfitta då.
  • Anonym (dog-man)
    Anonym (Älskar min hund) skrev 2024-11-03 18:28:52 följande:

---

Allt jag har skrivit stämmer. .  
    Jag har inte skrivit att ljuger om någonting Jag har skrivit att signaturen Tow2Mater tycker att du ska ljuga om att hunden får tillsyn under dagen.

---

Och jag har inte skrivit någonting om dig som du inte skrivit om dig själv här i tråden

Men detta handlar trots allt inte om dig utan om en hund som inte kan göra något åt sin situation själv.
  • Anonym (dog-man)

* ... att du ljuger om ... *

• Dexter dot com
    Anonym (Förstår) skrev 2024-11-03 18:15:57 följande:
    Nej, det är ju inget man kan räkna med. Har faktiskt inte frågat min chef. Det är bara personalen som vet om att jag har med henne. Men är väl bara en tidsfråga innan någon är surtanterna klagar till chefen. Har inte heller raster men brukar finnas tid att gå ut med hunden en snabbis ändå. 

Annars brukar det inte vara några problem på LSS-boenden, förutsatt att ingen är allergisk.
    Det är ju lite lustigt att man nekar personalens trevliga hundar att hänga med till jobbet pga bla allergi men betalar för att "terapihundar" ska komma ibland så dom boende får klappa och att anhöriga får ta med sina hundar. Sista året hade jag som krav när dom ringde in mig extra några g/månad att hundarna skulle få följa med och då gick det bra trots "allergin".
  • Deceree1

Jag har inte läst hela tråden så nån kanske redan har skrivit det. Det brukar finnas hundrastgrupper på fb. Hundvaktgrupper också. Annars kan du starta en sån grupp. 

Svar på tråden Anmäld p ga djurhållning