• Anonym (Älskar min hund)

Anmäld p ga djurhållning

För 10 år sedan städade jag allting och skrev hej då breven. Tänkte avsluta mitt på nyårsnatten.

Den 26:e dec. frågade en kompis mig av en slump om jag skulle följa med på en grej. Min första reaktion var Nej. Men så tänkte jag att 1 sista grej kan jag ändå göra. Den kvällen slutade med att några frågade om jag visste någon som ville ha en hund. Dom hade letat omkring men samtidigt redan bokat en tid för avlivning. Hunden var då ca 1-1,5 år gammal. 

Jag försökte fråga runt bland facebook kontakter men fann ingen.

Det slutade med att jag frågade en av personerna om hunden verkligen skulle avlivas på riktigt eller om det bara var något som dom sa. Men det var sant. Så jag tog hunden 2 dagar innan den skulle avlivas.

Det var en problem hund som inte hade fått rätt uppfostran eller fått lära sig leka med andra hundar. Men vi klickade. Det blev jag och hunden. Alltid valt hunden framför precis allting annat, förutom måsten, som jobb. 

Har mått jättedåligt över att hunden har fått vara ensam. Försökte med flera olika att betala för att de skulle vara hundvakter men alla utom 1 klarade av hen. Men sedan flyttade den kvinnan tillbaka till sitt hemland och jag har försökt återigen att finna nya hundvakter men har misslyckats. 

Vi fick rutin på vardagen iallafall. Spenderade all tid jag kunde utomhus med hunden. T om kopplade fast den i mitt ben och sov ute när vi inte åkte inlines, spelade boll eller sprang i skogen. Och mitt arbetande har blivit hattigt då jag inte vill något hellre än att få vara med hunden. Har ändå klarat av att ha försäkring på den och uppsökt veterinär vid minst lilla.

Sedan började jag arbeta som lastbilschaufför i förhoppning om att få ha med mig hunden. Men det fick jag inte utan endast CE chaufförerna fick ha med sig hund lät det i början. Så jag tog CE kortet enbart för att kunna få ha med mig hunden, men den enda tjänsten arbetet kunde erbjuda mig var en linje där hunden inte ens får vara kvar i hytten in på området hos vissa företag. Plus att dagarna skulle bli längre. Så jag var tvungen att tacka nej, för aldrig att jag skulle lämna hunden kopplad vid stängslet utanför olika företag. 

Jag kollar efter annat arbete varje dag och skickat förfrågningar med önskan om att få ha med hunden när jag kör. Men får aldrig något svar tillbaka. 

Jag fick en granne till att vara hundvakt, men han var motvillig och sedan sa han ifrån sig det fast jag erbjöd betalning. Han ville inte ta emo pengar då han inte ville känna sig tvingad till att rasta hunden varje dag. Och han sa "upp" sig en vacker dag ifrån ingenstans. 

Vi flyttade t om till ett kollektiv 30 mil bort i förhoppning om att hunden inte skulle behöva vara ensam när jag arbetade. Fick kontakt med en människa som vi flyttade ihop med väldigt fort i utanför hemstaden, men personen brydde sig inte om hunden och riskerade dennes liv medvetet så var tvungen att göra slut.

Det finns inga jobb som jag kan hitta där jag kan få ha med mig hunden. Jag är ensam. Har ingen familj. Hade inga vänner när jag tänkte avsluta mitt liv för 10 år sedan och har inga idag heller. 

Jag vill inget annat än att få vara med min hund. Men vi har en rutin och det fungerar bra. Den mår inte dåligt av att inte bli rastad enligt lagen. Den är alltid glad när jag kommer hem. Börjar bli äldre nu men fortfarande pigg. 

Och nu har någon granne anmält mig p ga djurhållningen.  

Jag vet inte vad jag ska göra längre. 

Utan hunden överlever jag inte. Och den överlever antagligen inte utan mig heller utan att någon skulle få för sig att avliva den. 

Jag tog t om CE kortet för att kunna få ha med mig hunden. Inte ens det går att finna ett passande jobb inom. Sen både ser och hör man om att alla känner någon som kör lastbil och har med sig sin hund. Har t om kollat vad företagen heter som jag har stött på med hund i lastbilen och ringt dessa och frågat efter arbete, men ingen har något ledigt arbete. 

Vad ska jag ta mig till???

• Svar på tråden Anmäld p ga djurhållning
    Anonym (Förstår) skrev 2024-10-29 23:29:31 följande:

Förstår hur svårt det är att få det att gå ihop. Adopterade en hund från gatan och såhär i efterhand förstår jag hur dumt det var att skaffa hund ensam. Ett jävla pusslande. Jag jobbar nattskift just nu. Antingen kan hunden sova hos någon. Det är lättare att ställa upp på då det inte krävs någonting av dem annat än att bara vara i hundens närhet. Ibland får hon följa med på jobbet, och i värsta fall får hon vara ensam hemma. Men det verkar inte gå någon nöd på henne då eftersom att hon ändå bara sover.

Du kanske kan flytta till en stad där det finns hunddagis?

Eller helt byta bransch. Till ett jobb där du är garanterad att få ta med hunden eller att du har möjlighet att åka hem och rasta den på lunchen. 

Min syster hade samma problem. Hon köpte en billig stuga i skogen och byggde en hundrastgård där hennes hundar fick vara medan hon jobbade.

Mm. Jobbade natt i början. Vet hur tufft det kan vara med. 

Nej, hunden får vara med mig. Ärligt talat har sett så mycket felaktiga behandlingar (fysiska) eller att ägare inte har någon förståelse för sina hundar utan endast vill vara duktiga människor. Man tittar inte ens ner och möter blicken till sina hundar. De gör allt för att bistå sina ägare men de skiter i att bekräfta dom med en klapp, ett ord eller t om ögonkontakt. 

Min hund är för bortskämd för att klara av att bo i en hundrast går. Testade det en gång för länge sedan nu när den var bara för mycket. Hade en fd arbetskollega som hade hundrast gård, så jag tog hans hund och lämnade kvar min i hans hundrastgård. Hunden hade ylat konstant så hans grannar 400-700 meter bort ringde och klagade. Så fick åka och hämta hem hunden igen.

Tycker det känns så sorgligt. Haft och har yrken där jag ser hundrastgårdar gömda bakomträd mitt ute i skogarna. Ensamma, mår dåligt och känner sig ensamma. Mår så dåligt av att se sånt. Aldrig ser man någon ägare i närheten eller någon som bryr sig om dom. Nej, min hund lever i lyx mot de hundarna. Umgås hellre med hunden än att hänga på stan en kväll. Aldrig. T om tackat nej till julmiddagen för jag lämnar inte min hund i onödan.

Anonym (Förstår) skrev 2024-10-29 23:29:31 följande:

Förstår hur svårt det är att få det att gå ihop. Adopterade en hund från gatan och såhär i efterhand förstår jag hur dumt det var att skaffa hund ensam. Ett jävla pusslande. Jag jobbar nattskift just nu. Antingen kan hunden sova hos någon. Det är lättare att ställa upp på då det inte krävs någonting av dem annat än att bara vara i hundens närhet. Ibland får hon följa med på jobbet, och i värsta fall får hon vara ensam hemma. Men det verkar inte gå någon nöd på henne då eftersom att hon ändå bara sover.

Du kanske kan flytta till en stad där det finns hunddagis?

Eller helt byta bransch. Till ett jobb där du är garanterad att få ta med hunden eller att du har möjlighet att åka hem och rasta den på lunchen. 

Min syster hade samma problem. Hon köpte en billig stuga i skogen och byggde en hundrastgård där hennes hundar fick vara medan hon jobbade.

Glömde fråga, vilken bransch tänker du på? 

Tror inte det finns något yrke som så många egentligen får ha med sig hundar som lastbils chaufför egentligen?? Men kan ha fel. Samt haft otur.

• Anonym (d)

Din hund är för bortskämd för hundgård när du knappt testa eller vant den, hunden var ovan att vara ensam och du lämnade bort den en helg= ledsen hund och det var det? 

Anonym (d) skrev 2024-11-01 23:25:29 följande:

Din hund är för bortskämd för hundgård när du knappt testa eller vant den, hunden var ovan att vara ensam och du lämnade bort den en helg= ledsen hund och det var det? 

Nej det var inte det. Du får läsa om allting om du inte förstod. 
  • Anonym (C)

Varför svarar du inte på hur många timmar din hund är ensam?

• felicityporter
    Anonym (C) skrev 2024-11-02 00:37:50 följande:

Skitsamma egentligen! Hon säger ju att hon rastar hunden flertalet gånger per dagar och det låter verkligen på hennes beskrivning att hennes hund har det bättre än de flesta hundar i Sverige om vi ska vara helt ärliga. Varför då hänga upp sig på exakta minuter?
  • Anonym (dog-man)
    felicityporter skrev 2024-11-02 01:44:11 följande:
    Skitsamma egentligen! Hon säger ju att hon rastar hunden flertalet gånger per dagar och det låter verkligen på hennes beskrivning att hennes hund har det bättre än de flesta hundar i Sverige om vi ska vara helt ärliga. Varför då hänga upp sig på exakta minuter?
    För att TS grannar anmält TS för vanvård av hunden.

TS skriver själv att hunden går ensam på 15-20 m2 hela dagarna när TS jobbar

Finns inte ens chans att hunden rastas minst var sjätte timme, som rekommendationerna är för en hund som hålls instängd inomhus.

Hur skulle du själv må om du var instängd, ensam i ett rum på 15 m2 i 10-12-14 timmar om dagen?
  • Tow2Mater
    Anonym (dog-man) skrev 2024-11-02 10:18:07 följande:
    För att TS grannar anmält TS för vanvård av hunden.

TS skriver själv att hunden går ensam på 15-20 m2 hela dagarna när TS jobbar

Finns inte ens chans att hunden rastas minst var sjätte timme, som rekommendationerna är för en hund som hålls instängd inomhus.

Hur skulle du själv må om du var instängd, ensam i ett rum på 15 m2 i 10-12-14 timmar om dagen?
    De som tar med hunden till kontoret låter det ju ofta sitta/ligga på två kvadratmeter (utan fonster att kunna se ut genom) storsta delen av tiden medan de jobbar...
  • Dexter dot com
    Tow2Mater skrev 2024-11-02 12:10:54 följande:
    De som tar med hunden till kontoret låter det ju ofta sitta/ligga på två kvadratmeter (utan fonster att kunna se ut genom) storsta delen av tiden medan de jobbar...
    Förhoppningsvis med sällskap och regelbundna promenader/rastningar. 
    Anonym (C) skrev 2024-11-02 00:37:50 följande:

En arbetsdag. Alltså normala tider. Samt ta mig till och ifrån arbetet ca 20 min enkel väg. Men brukar smita hem 30-45 min innan arbetsdagen är slut egentligen då jag arbetar på för att få arbetet klart så fort som möjligt för att kunna ta mig hem till hunden. Snarare mindre sällan som jag faktiskt är kvar på arbetet hela 9 timmar alls faktiskt. 
Svar på tråden Anmäld p ga djurhållning