• Katt3rna

Jag vill ha barn men han vill vänta

Vet att det finns massor av såna här trådar och jag har nog läst allihop. Men jag behöver verkligen skriva av mig och få råd.

Han har 2 barn sen innan och jag har inga. När vi började träffas ville han inte ha fler och det höll på att ta slut redan i starten av förhållandet. Men han sa att han kanske skulle ändra sig och vi bokade till hos parterapeut på hans bevåg.

Tiden gick och vi har gått hos parterapeuten några gånger under 1 års tid. Han har gått från att inte vilja alls, till att vilja men inte veta när. Till att ge mig ett löfte om att vi ska börja försöka i november. Till att nu, inte längre vara säker på november och vilja skjuta på det nu.

Jag harställt ultimatum nu, försöka i november eller göra slut. Han säger göra slut, för att han inte kan ge mig förhoppningar mer. Samtidigt har han bokat in tid själv hos terapeuten och säger att november inte är uteslutet.

Vi mår båda såklart pissdåligt. Vi älskar varandra mycket och vill inte det här. Men han kan inte lova mig en dag då vi börjar försöka och jag fyller snart 31 år.
    Vad ska jag göra. Håller på att gå sönder.

• Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta
  • Anonym (J)

Minnet kan ju prova att prata med honom en gång till. Bara han inte säger att han kanske kommer vilja för att lugna dig för stunden men egentligen inte alls vill, att det är därför han låter tiden gå bara. Han låter som sagt osäker. men han vill väl inte göra dig ledsen 

• Katt3rna
    Anonym (J) skrev 2024-10-24 22:05:05 följande:

Minnet kan ju prova att prata med honom en gång till. Bara han inte säger att han kanske kommer vilja för att lugna dig för stunden men egentligen inte alls vill, att det är därför han låter tiden gå bara. Han låter som sagt osäker. men han vill väl inte göra dig ledsen 

Hat pratat varje dag i flera dagar nu och han står fast vid att han vill. Det har han sagt i 1 år eller vad det är nu.
  • Anonym (Reality check)
    Katt3rna skrev 2024-10-24 22:38:34 följande:
    Hat pratat varje dag i flera dagar nu och han står fast vid att han vill. Det har han sagt i 1 år eller vad det är nu.
    ....förutom att han inte vill nu. Och han lär inte vilja i november heller. Tyvärr. Och 1 november är i nästa vecka, så sanningen visar sig väldigt snart.

Läste trådstarten igen. Jag tror du griper efter halmstrån. Han har redan sagt att ni ska göra slut för han vill inte ge dig falska förhoppningar. Så hur du får ihop matematiken med att han påstår sig vilja ha barn samtidigt som han inte vill börja försöka, samtidigt som han säger rakt ut att ni ska göra slut, det begriper inte jag.

Han säger göra slut, för att han inte kan ge mig förhoppningar mer.
  • Katt3rna
    Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön) skrev 2024-10-24 19:36:48 följande:
    Detta inlägg ger mig en annan syn och jag har försökt sortera ut det som framförallt ger mig en annan bild av din och er problematik. 

För mig är det uppenbart eller åtminstone mycket möjligt att han vill vänta med ett barn för din skull, och kanske allra mest för det ofödda barnets skull.

Jag tycker absolut att det finns tecken som tyder på att du bör vänta med att skaffa barn.

Det verkar ju vara uppenbart att du och ni båda har en del problematik.
    Så som du beskriver saker i dina inlägg finns det problematik och dåligt mående både hos dig själv, hos honom och därmed också i er relation.

Om detta stämmer så bör ni ju inte sätta ett barn till världen i den här situationen. Om det stämmer så finns det ju risk för att barnet inte kommer till en miljö och en familj som är bra för det barnet. 

Om er situation är sådan så tycker jag att det är mycket klokt av din man att han vill vänta. Jag tycker att du borde tänka över allt detta noga, och respektera att han vill vänta.
    Om inte annat så borde du tänka igenom allt för att säkerställa att barnet faktiskt ska få komma till en värld där allt är så bra som möjligt för barnet.
    För detta krävs åtminstone och självfallet den grundförutsättningen att mamman inte har dåligt mående.

Om du älskar honom så mycket så borde du respektera hans vilja.
    Om han älskar dig så mycket så finns det säkert kärlek bakom hans vilja att vänta med barn.

Ni bör vänta. Eller att helt avstå om ni båda har problematik och/eller om någon av er, eller båda, har dåligt mående.

Du bör i första hand tänka på barnets bästa. 
    Barnets bästa är självfallet mycket viktigare än din egen starka barnlängtan.
    Förstår hur du tänker. Jag står verkligen och velar nu och funderar över hur jag och vi ska göra. Jag har mått dåligt men mår mycket bättre nu och det är därför jag inte ser några hinder. Men det har ju inte gått så lång tid och jag kan förstå rent logiskt att han vill vänta lite för att se att vi klarar av det och är helt redo.

Jag lutar mer nu åt att jag kan tänka mig att vänta. Men problemet är att han nu inte vill ge en tidsram, vilket jag förstår. Också att jag inte vet om jag helt kan lita på att han kommer komma till skott så att det verkligen sker? Hade jag känt mig helt säker hade jag kunnat vänta in honom. Han är för viktig och det är egentligen bara han som jag vill ha som pappa till mitt barn ju.

Jag tror eller snarare vet att min längtan och drift är så stark nu att det bara är så svårt mentalt och även kroppsligt på nåt sätt, att vänta. Hade jag kunnat pausa den biologiska driften ett tag hade jag gjort det. Barnets och de befintliga barnens bästa är såklart viktigast.
  • Anonym (Toker)
    Katt3rna skrev 2024-10-25 06:56:11 följande:
    Förstår hur du tänker. Jag står verkligen och velar nu och funderar över hur jag och vi ska göra. Jag har mått dåligt men mår mycket bättre nu och det är därför jag inte ser några hinder. Men det har ju inte gått så lång tid och jag kan förstå rent logiskt att han vill vänta lite för att se att vi klarar av det och är helt redo.

Jag lutar mer nu åt att jag kan tänka mig att vänta. Men problemet är att han nu inte vill ge en tidsram, vilket jag förstår. Också att jag inte vet om jag helt kan lita på att han kommer komma till skott så att det verkligen sker? Hade jag känt mig helt säker hade jag kunnat vänta in honom. Han är för viktig och det är egentligen bara han som jag vill ha som pappa till mitt barn ju.

Jag tror eller snarare vet att min längtan och drift är så stark nu att det bara är så svårt mentalt och även kroppsligt på nåt sätt, att vänta. Hade jag kunnat pausa den biologiska driften ett tag hade jag gjort det. Barnets och de befintliga barnens bästa är såklart viktigast.
    Ingen tidsram låter som aldrig i mina öron. Sen kommer det säkert nya löften och hot om att göra slut tills det är i det närmaste riskfritt att ha sex oskyddat. Då blir du ännu en i raden av kvinnor som skriver långa sorgliga inlägg.

Han har ju redan hotat med att göra slut för att få dig att backa. Jag tror inte att han menade att han ville göra slut. Han ville pressa dig att backa från din önskan om barn. Kryddat med lite nya löften om att "i framtiden så...".

Det är ju inte heller så att du kommer att bli gravid med en knapptryckning.

Naiv? Big time!
  • Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön)

Jag läser inläggen i tråden och konstaterar att de flesta som skriver verkar glömma att sätta barnets bästa främst?

Flera verkar helt fokusera på kvinnans stora barnlängtan, fortsätter okritiskt att generellt uppmuntra till att skaffa barn, som att denna känsla av barnlängtan skulle vara det viktigaste och en allenarådande kvinnlig rättighet i livet.

Vissa verkar tycka att det skulle vara varje kvinnas rättighet att få barn när hon själv vill det, oavsett omständigheter och oavsett allt annat i världen.
    Denna märkliga och påhittade känsla om kvinnans rättighet att få barn verkar hos vissa gälla utan någon hänsyn eller ens tanke på barnets bästa.

Denna rättighet, denna barnlängtan, övertrumfar allt och övertrumfar barnets bästa.

Även om det skulle vara så att en kvinna har dåligt mående, även om den tänkta pappan skulle ha en tydlig problematik, även om deras relation uppvisar en betydande problematik, så ska man inte tänka på barnets bästa.
    Det är endast den kvinnliga rättigheten att få barn, med kvinnans egen barnlängtan som självklar grund, som alltid är mycket viktigare och mera betydelsefull än barnets bästa.

För mig obegripligt om någon enda medlem i tråden ens för en sekund kan glömma att sätta barnets bästa allra främst,
    men alltid komma ihåg att ständigt hävda och uppmuntra någon märklig påhittad kvinnlig rättighet.
    Obegripligt.

• Anonym (Stina)
    Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön) skrev 2024-10-25 08:41:14 följande:

Jag läser inläggen i tråden och konstaterar att de flesta som skriver verkar glömma att sätta barnets bästa främst?

Flera verkar helt fokusera på kvinnans stora barnlängtan, fortsätter okritiskt att generellt uppmuntra till att skaffa barn, som att denna känsla av barnlängtan skulle vara det viktigaste och en allenarådande kvinnlig rättighet i livet.

Vissa verkar tycka att det skulle vara varje kvinnas rättighet att få barn när hon själv vill det, oavsett omständigheter och oavsett allt annat i världen.
    Denna märkliga och påhittade känsla om kvinnans rättighet att få barn verkar hos vissa gälla utan någon hänsyn eller ens tanke på barnets bästa.

Denna rättighet, denna barnlängtan, övertrumfar allt och övertrumfar barnets bästa.

Även om det skulle vara så att en kvinna har dåligt mående, även om den tänkta pappan skulle ha en tydlig problematik, även om deras relation uppvisar en betydande problematik, så ska man inte tänka på barnets bästa.
    Det är endast den kvinnliga rättigheten att få barn, med kvinnans egen barnlängtan som självklar grund, som alltid är mycket viktigare och mera betydelsefull än barnets bästa.

För mig obegripligt om någon enda medlem i tråden ens för en sekund kan glömma att sätta barnets bästa allra främst,
    men alltid komma ihåg att ständigt hävda och uppmuntra någon märklig påhittad kvinnlig rättighet.
    Obegripligt.

Att föröka sig är ingen rättighet. Men det är en otroligt stark drif som vi delar med alla andra djur och växtarter. Det är evolutionens i särklass viktigaste uppgift för en levande organism. 

Med det sagt är det inte en rättighet men man kan heller inte skratta åt den och vifta bord det som trams.
    Att få barn ÄR dessutom en högst egoistisk handling oavsett vilka förutsättningar man ger barnet. 

Ingen härinne driver på TS att lura till sig ett barn, många av oss uppmana att lämna mannen då de inte är kompatibla. Att hon ställer krav och ultimatum handlar inte om att han är skyldig att göra henne gravid utan tydlighet vad HON vill ha ut av relationen. Och hur skulle det vara synd om barnet om de skulle skaffa? De har ju uppenbarligen en stabil kärleksrelation och hon kommer väl överens med hans barn. Det är väl ganska bra förutsättningar för ett barn att växa upp i den familjen?

• Anonym (Stina)
    Katt3rna skrev 2024-10-24 21:19:11 följande:
    Vill inte tro så dåligt om honom att han skulle göra mig så illa och ljuga om det så länge. Men många verkar tro att det är det han gör.
    Han är man
  • Mimosa86
    Anonym (J) skrev 2024-10-24 20:26:01 följande:
    Får med känslan av att han inte är så seriös. Hon kan heller inte slösa mer tid nu. Om hon börjar dejta kan det ju ta flera år innan hon hittar en vettig man och gärna bott med den ett tag, lärt känna den, osv
    Min bistra observation på män och kvinnor är dessvärre att majoriteten män inte har något som helst problem att leva och bo ihop med en kvinna som de egentligen innerst inne vet inte är -the one-, medan kvinnor i större utsträckning hellre lever ensamma än med en man där det inte finns en framtid med.

Ts sambo är 45, hon 31 och de har inte varit ihop så länge. Jag tror seriöst inte att TS man ser henne som kvinna i hans liv. Inte än iallafall. En man som hittat kvinnan i sitt liv skulle inte tveka med att skaffa barn med henne. Jag tror helt enkelt inte TS kille resonerade i dessa seriösa termer när de blev ihop. För män gör sällan det.
Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta