• Katt3rna

Jag vill ha barn men han vill vänta

Vet att det finns massor av såna här trådar och jag har nog läst allihop. Men jag behöver verkligen skriva av mig och få råd.

Han har 2 barn sen innan och jag har inga. När vi började träffas ville han inte ha fler och det höll på att ta slut redan i starten av förhållandet. Men han sa att han kanske skulle ändra sig och vi bokade till hos parterapeut på hans bevåg.

Tiden gick och vi har gått hos parterapeuten några gånger under 1 års tid. Han har gått från att inte vilja alls, till att vilja men inte veta när. Till att ge mig ett löfte om att vi ska börja försöka i november. Till att nu, inte längre vara säker på november och vilja skjuta på det nu.

Jag harställt ultimatum nu, försöka i november eller göra slut. Han säger göra slut, för att han inte kan ge mig förhoppningar mer. Samtidigt har han bokat in tid själv hos terapeuten och säger att november inte är uteslutet.

Vi mår båda såklart pissdåligt. Vi älskar varandra mycket och vill inte det här. Men han kan inte lova mig en dag då vi börjar försöka och jag fyller snart 31 år.
    Vad ska jag göra. Håller på att gå sönder.

• Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-23 13:52:46 följande:
    Är själv man och har varit i din sambos situtation. Jag hade 2 barn och hon inga. Jag var ett svin och gjorde allt för att förhala det hela. "Till våren"; "till hösten", "när huset är klart" etc etc etc. Det tog flera år men sedan tog det slut. Tyvärr var hon då för gammal för att få barn med någon annan. Skäms när jag tänker på det. Jag ville ha allt som det var, jag ville ha henne men inga fler barn. Kan sätta 1000 spänn på att din sambo tänker likadant.
    Ja, det var svinigt gjort av dig. Men hon har också ett ansvar för sitt liv och sitt välmående.
  • Anonym (Far till tre)

Jag och min sambo hade liknande situation 

Jag hade redan två barn , minsta fyra år när vi träffades och hon hade inga. Jag ville inte ha fler barn om jag fritt fick bestämma, men fatta att jag inte kan gislanhålla en annan människa pga det så att säga. 

Det gick 7år innan vi till slut skaffa barn , då var jag 42 år idag är jag 46 och sonen vi fick är idag 4,5år. Det framgår inte hur gammal din man är och varför han inte vill ha fler barn, jobbar du skift eller saknar du körkort som gör att han redan vet nu att mycket slitgöra landar på honom och har man redan varit ensamstående med barn är man riktigt utsliten på den biten, eller så var det för mig i alla fall. 

I mitt fall var det enkelt, jag ställde krav, du får ta körkort och byta jobb om jag skall orkar en gång till, om inte får du leta upp en annann man att skaffa barn med. Det låter kanske hårt men jag var ärlig mot oss båda.

Hon tog körkort, jobbet blev dock inte som vi tänkt, pga pandemin och inflationen var det inte läge att sätta sig i skolbänken och familjens ekonomi fick gå före min bekvämlighet. 

Det är skillnad på första barnet och om man gått ignom det två gånger innan det måste man förstå, inte för alla men för mig var det så.
    Samtidigt är det det roligaste jag varit med om, man njuter mycket mer när man är lite äldre eller kanske pga av att man vet hur snabbt de blir stora, jag njuter och tar tillvara på tiden med min sladdis för man vet att hux flux är de "för stora" 

Han får nog lägga korten på bordet för det han gör nu är inte shyyst mot någon av er. Livet är "on hold  när en sådan sak ligger och gnagar i bakgrunden.

Lycka till

• Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-23 13:22:04 följande:

Könen är olika, men inte så olika som du påstår. Delvis olika prioriteringar ja, men bara delvis.

Fler kvinnor än män verkar ha stark barnlängtan. Men många män vill bevisligen ha barn, och alla kvinnor har inte barnlängtan.

Könsskillnader finns absolut, men de individuella variationerna är stora. Vi styrs nämligen inte bara av biologi. Då skulle vi fortfarande leva i grottor eller på savannen. 

Om du menar att TS prioriteringar inte är viktigare än mannens, har du helt rätt. Men du antyder att TS inte älskar sin man tillräckligt om hon inte nöjer sig med ett barnlöst liv. Det är lite fult att skriva så, men det var kanske inte så du menade? 

Vem som behöver steppa upp beror ju på vad det gäller. I det här fallet har TS varit öppen och ärlig med vad hon vill, medan mannen inte verkar ha varit lika ärlig. Han får bestämma sig. TS å sin sida måste sluta pressa honom samt sluta leva på hoppet. 

Jag tycker att du och jag är överens i det mesta.

Men det är också uppenbart för mig, förhoppningsvis lika uppenbart för dig, att vi utgår från två väsentligt olika utgångspunkter.
    Du utgår från din utgångspunkt, som grundar sig i ditt kvinnliga sätt att se på saken och i dina kvinnliga erfarenheter.
    Medan jag utgår från min utgångspunkt, mitt manliga sätt och erfarenheter.

Min åsikt är både stark och väl grundad, det finns avgörande skillnader mellan könen och de två olika könen ser väsentligt olika på vad som är viktigast att prioritera i livet.
    Detta har sina fullt naturliga förklaringar.

T ex att det ena könet har både förmåga och en medfödd drivkraft att ta hand om avkomman medan det andra könet saknar denna förmåga, och generellt saknar lika stark drivkraft för att ta hand om avkomman, detta är en så väsentlig skillnad så den går inte att förneka och den går inte att förminska.
    Denna skillnad är bara att konstatera och att förhålla sig till.

Därmed har jag inte sagt något om någon värdering, inget om bra eller dåligt, inget om att det ena skulle vara mer rätt, mer eller mindre viktigt, än det andra.
    Jag konstaterar bara rent faktabaserat att denna skillnad är betydande, den har betydelse, och den är viktig att acceptera att den faktiskt finns och är verklig.

För mänsklighetens fortlevnad är det självfallet extremt viktigt att ha förmåga att få avkomman att överleva, alltså att amma och ta hand om avkomman.
    Vilket tyvärr i det moderna samhället inte alls framhålls som lika viktigt, inte belönas tillräckligt bra, så som det uppenbarligen har varit tidigare i evolutionen.

Men om det för mänskligheten är viktigt att ta få avkomman att överleva så är det självfallet en förutsättning att man först parar sig så att det blir någon avkomma...

Där finns ett annat problem i vårt moderna samhälle.
    När kvinnan av naturliga skäl, t ex att redan hon är gravid, eller att hon är fullt upptagen med att få redan befintlig avkomma att överleva, så försvinner ofta och  rent generellt kvinnlig lust att para sig med mannen, vilket ställer till ett onaturligt förhållande, en tydlig obalans, när samhället i dag av främst religiösa skäl, med giftermål etc (och en del andra moderna påfund...) har skapat att man och kvinna ska leva i tvåsamhet och vara varandra trogna.
    Mannens lust är mycket stark, inte att vara otrogen, utan att para sig. Detta är ett naturligt och mänskligt behov.
    När kvinnan inte längre har lust till detta så uppstår ofta allvarliga slitningar i de flesta äktenskap, som alltså har fullt naturliga förklaringar, som hänger samman med de mycket avgörande skillnaderna, nedärvda och djupt liggande, i manliga respektive kvinnliga prioriteringar.

Som kvinna kanske det är lätt att konstatera att det viktigaste är att föda barn och ta hand om avkomman. Detta är det viktigaste och rätt prioritering.
    Detta är självfallet av största vikt för mänsklighetens överlevnad.

Men som man är det också lätt konstatera att om det ska bli någon avkomma att ta hand om så behöver man para sig. Detta är också en förutsättning för mänsklighetens överlevnad, och därför är denna lust, drift och behov så starkt. Därför är just detta, att para sig, det viktigaste och rätt prioritering för att mänskligheten ska kunna överleva.

Det skiljer generellt högst väsentligt mellan kvinnliga respektive manliga prioriteringar i livet. Inte bara lite och delvis, utan av naturliga orsaker finns väsentliga skillnader.

Nej, jag tycker inte att det finns bevis för att många män generellt vill ha barn. Jag tycker bevisen mer pekar på att många män får barn tillsammans med kvinnan för att mannen vill vara älskad, och för att han vill para sig (i dagens samhälle säger religion och annat att den mänskliga hannen enbart ska para sig med en kvinna). För att få vara älskad av den enda kvinnan, och få ligga, så måste mannen gå med på hennes ultimativa krav, att få barn tillsammans.

Ja, de individuella skillnaderna är stora. Inte enbart det biologiska styr.
    Men min åsikt är att evolutionen och biologin har större betydelse än vad som ofta anses vara pk att erkänna i det moderna samhället, större betydelse än vad religionen vill erkänna. Och större betydelse än vad många av dagens kvinnor verkar vilja tro.

Jag vill inte påskina att ts inte tillräckligt mycket älskar sin man. Jag noterar bara att hon själv skriver att kärleken till barnlängtan är större än kärleken till mannen. Jag anser detta konstaterande kan komma ha betydelse i deras framtida gemensamma liv. Delar du inte den åsikten?
    Om du tycker detta konstaterande är fult så får det stå för dig. Jag tycker att det mer handlar om omtanke.

Ts har steppat upp mer, prioriterat, gällande att vara tydlig.
    Mannen har steppat upp mer, prioriterat, sin kärlek till henne.
    Vilket sätt att steppa upp är rätt?
    Vilken av dessa två olika prioriteringar är rätt och viktigast?

Min erfarenhet är att kvinnor ofta och generellt brukar prata om att kärleken är viktigast...

Men som sagt,
  • Anonym (silje)
    Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön) skrev 2024-10-23 14:17:51 följande:

Men det är också uppenbart för mig, förhoppningsvis lika uppenbart för dig, att vi utgår från två väsentligt olika utgångspunkter.
    Du utgår från din utgångspunkt, som grundar sig i ditt kvinnliga sätt att se på saken och i dina kvinnliga erfarenheter.
    Medan jag utgår från min utgångspunkt, mitt manliga sätt och erfarenheter.

Min åsikt är både stark och väl grundad, det finns avgörande skillnader mellan könen och de två olika könen ser väsentligt olika på vad som är viktigast att prioritera i livet.
    Detta har sina fullt naturliga förklaringar.

T ex att det ena könet har både förmåga och en medfödd drivkraft att ta hand om avkomman medan det andra könet saknar denna förmåga, och generellt saknar lika stark drivkraft för att ta hand om avkomman, detta är en så väsentlig skillnad så den går inte att förneka och den går inte att förminska.
    Denna skillnad är bara att konstatera och att förhålla sig till.

Därmed har jag inte sagt något om någon värdering, inget om bra eller dåligt, inget om att det ena skulle vara mer rätt, mer eller mindre viktigt, än det andra.
    Jag konstaterar bara rent faktabaserat att denna skillnad är betydande, den har betydelse, och den är viktig att acceptera att den faktiskt finns och är verklig.

För mänsklighetens fortlevnad är det självfallet extremt viktigt att ha förmåga att få avkomman att överleva, alltså att amma och ta hand om avkomman.
    Vilket tyvärr i det moderna samhället inte alls framhålls som lika viktigt, inte belönas tillräckligt bra, så som det uppenbarligen har varit tidigare i evolutionen.

Men om det för mänskligheten är viktigt att ta få avkomman att överleva så är det självfallet en förutsättning att man först parar sig så att det blir någon avkomma...

Där finns ett annat problem i vårt moderna samhälle.
    När kvinnan av naturliga skäl, t ex att redan hon är gravid, eller att hon är fullt upptagen med att få redan befintlig avkomma att överleva, så försvinner ofta och  rent generellt kvinnlig lust att para sig med mannen, vilket ställer till ett onaturligt förhållande, en tydlig obalans, när samhället i dag av främst religiösa skäl, med giftermål etc (och en del andra moderna påfund...) har skapat att man och kvinna ska leva i tvåsamhet och vara varandra trogna.
    Mannens lust är mycket stark, inte att vara otrogen, utan att para sig. Detta är ett naturligt och mänskligt behov.
    När kvinnan inte längre har lust till detta så uppstår ofta allvarliga slitningar i de flesta äktenskap, som alltså har fullt naturliga förklaringar, som hänger samman med de mycket avgörande skillnaderna, nedärvda och djupt liggande, i manliga respektive kvinnliga prioriteringar.

Som kvinna kanske det är lätt att konstatera att det viktigaste är att föda barn och ta hand om avkomman. Detta är det viktigaste och rätt prioritering.
    Detta är självfallet av största vikt för mänsklighetens överlevnad.

Men som man är det också lätt konstatera att om det ska bli någon avkomma att ta hand om så behöver man para sig. Detta är också en förutsättning för mänsklighetens överlevnad, och därför är denna lust, drift och behov så starkt. Därför är just detta, att para sig, det viktigaste och rätt prioritering för att mänskligheten ska kunna överleva.

Det skiljer generellt högst väsentligt mellan kvinnliga respektive manliga prioriteringar i livet. Inte bara lite och delvis, utan av naturliga orsaker finns väsentliga skillnader.

Nej, jag tycker inte att det finns bevis för att många män generellt vill ha barn. Jag tycker bevisen mer pekar på att många män får barn tillsammans med kvinnan för att mannen vill vara älskad, och för att han vill para sig (i dagens samhälle säger religion och annat att den mänskliga hannen enbart ska para sig med en kvinna). För att få vara älskad av den enda kvinnan, och få ligga, så måste mannen gå med på hennes ultimativa krav, att få barn tillsammans.

Ja, de individuella skillnaderna är stora. Inte enbart det biologiska styr.
    Men min åsikt är att evolutionen och biologin har större betydelse än vad som ofta anses vara pk att erkänna i det moderna samhället, större betydelse än vad religionen vill erkänna. Och större betydelse än vad många av dagens kvinnor verkar vilja tro.

Jag vill inte påskina att ts inte tillräckligt mycket älskar sin man. Jag noterar bara att hon själv skriver att kärleken till barnlängtan är större än kärleken till mannen. Jag anser detta konstaterande kan komma ha betydelse i deras framtida gemensamma liv. Delar du inte den åsikten?
    Om du tycker detta konstaterande är fult så får det stå för dig. Jag tycker att det mer handlar om omtanke.

Ts har steppat upp mer, prioriterat, gällande att vara tydlig.
    Mannen har steppat upp mer, prioriterat, sin kärlek till henne.
    Vilket sätt att steppa upp är rätt?
    Vilken av dessa två olika prioriteringar är rätt och viktigast?

Min erfarenhet är att kvinnor ofta och generellt brukar prata om att kärleken är viktigast...

Men som sagt,
    Jag tycker inte han har "steppat" upp överhuvudtaget eftersom han inte vill gå henne till mötes. Ingen ska steppa upp eller göra våld på sina känslor för att tillfredsställa den andra. Han ska inte tvingas till ett tredje barn och hon ska inte tvingas vara utan barn. Att gå i terapi låter som ett sätt att förhala det oundvikliga. 

Kärleken är bara en del i en relation. Precis som du själv skriver är sex och barn, bygga en framtid tillsammans mm också en del av relationen. Om man inte är överens om alla delar så blir det knepigt. 

Det finns andra kvinnor att para sig med. Det finns andra män som kan bli pappa till ens barn. Livet börjar och slutar inte med en enda person. 

Om man ska gå tillbaka till stenålderstänket så hade en man som inte ville göra barn förmodligen inte särskilt hög status varken bland kvinnor eller män. Driften att fortplanta sig har vi av en enda anledning. 
  • Anonym (Ui)

Låt honom vara. Han vill ju inte. 

• Anonym (Män och kvinnor är av motsatta kön)
    Anonym (silje) skrev 2024-10-23 14:28:10 följande:
    Jag tycker inte han har "steppat" upp överhuvudtaget eftersom han inte vill gå henne till mötes. Ingen ska steppa upp eller göra våld på sina känslor för att tillfredsställa den andra. Han ska inte tvingas till ett tredje barn och hon ska inte tvingas vara utan barn. Att gå i terapi låter som ett sätt att förhala det oundvikliga. 

Kärleken är bara en del i en relation. Precis som du själv skriver är sex och barn, bygga en framtid tillsammans mm också en del av relationen. Om man inte är överens om alla delar så blir det knepigt. 

Det finns andra kvinnor att para sig med. Det finns andra män som kan bli pappa till ens barn. Livet börjar och slutar inte med en enda person. 

Om man ska gå tillbaka till stenålderstänket så hade en man som inte ville göra barn förmodligen inte särskilt hög status varken bland kvinnor eller män. Driften att fortplanta sig har vi av en enda anledning. 
    Men snälla, om du inte är helt enögd, så är det väl uppenbart att hon inte vill gå honom till mötes?

Du tycker att kärleken bara är en del.
    För mig, och jag är säker för många, så är kärleken inte bara en del utan det är själva grundbulten och själva förutsättningen för att ha en kärleks-relation. Utan kärlek inget sex, inga barn, inte möjligt bygga en framtid tillsammans.
    Om kärleken finns, om den är ömsesidig och någorlunda jämlik, så är det alltid möjligt komma överens om alla delar.
    Om ömsesidig kärlek saknas, om den inte är någorlunda jämlik, så blir det verkligen knepigt!

I dina två sista stycken uppfattar jag att du bekräftar precis det jag skrivit i mina tidigare inlägg och jag tackar dig för ditt tydliga stöd.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-23 14:00:16 följande:
    Ja, du var ett svin, men hon borde ha lämnat dig tidigare. Inte satt allt på ett kort om hon redan närmade sig slutet av sina fertila år.

TS är 31. Ska hon förbli barnlös, måste mannen förhala i 10 år till. Men även om hon har ganska många år på sig, borde de sluta slösa med varandras tid. Bättre att gå skilda vägar nu, eller snart, än att dra ut på det ytterligare. 
    Visserligen är TS "bara" 31 år nu men fertiliteten rasar snabbt. Och dessutom ska hon hinna hitta en ny man i sitt liv så det gäller nog att besluta sig.
  • Anonym (Reality check)

Han velar på för att han egentligen inte vill på riktigt. Du kan lika gärna göra slut nu. Även om du lyckas övertala honom till att försöka, vem vill ha barn med någon man måste tjata till sig...? Det är som dömt att misslyckas och ni går isär till slut ändå med allt det innebär.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-10-23 16:18:50 följande:
    Visserligen är TS "bara" 31 år nu men fertiliteten rasar snabbt. Och dessutom ska hon hinna hitta en ny man i sitt liv så det gäller nog att besluta sig.
    Eller så kanske hon skaffar barn på egen hand, genom insemination? Då behöver hon inte vänta på att hitta en ny man som vill ha barn, vilket förstås kan göra att åren rinner iväg.

Det beror på hur viktigt barn är för henne.

Jag var 33 när jag träffade min man och 36 när våra tvillingar föddes. Min man är tre år yngre. Jag blev gravid efter några månaders försök. Ville gärna ha barn, men vet inte hur jag hade gjort om jag inte hade träffat min man.
  • Katt3rna
    Katt3rna skrev 2024-10-22 08:55:39 följande:
    Jag vill ha barn men han vill vänta

Vet att det finns massor av såna här trådar och jag har nog läst allihop. Men jag behöver verkligen skriva av mig och få råd.

Han har 2 barn sen innan och jag har inga. När vi började träffas ville han inte ha fler och det höll på att ta slut redan i starten av förhållandet. Men han sa att han kanske skulle ändra sig och vi bokade till hos parterapeut på hans bevåg.

Tiden gick och vi har gått hos parterapeuten några gånger under 1 års tid. Han har gått från att inte vilja alls, till att vilja men inte veta när. Till att ge mig ett löfte om att vi ska börja försöka i november. Till att nu, inte längre vara säker på november och vilja skjuta på det nu.

Jag harställt ultimatum nu, försöka i november eller göra slut. Han säger göra slut, för att han inte kan ge mig förhoppningar mer. Samtidigt har han bokat in tid själv hos terapeuten och säger att november inte är uteslutet.

Vi mår båda såklart pissdåligt. Vi älskar varandra mycket och vill inte det här. Men han kan inte lova mig en dag då vi börjar försöka och jag fyller snart 31 år.
    Vad ska jag göra. Håller på att gå sönder.

Det här är hemskt. Nyss satt vi och drömde oss bort till större boenden ihop för att vi skulle bli fler. Nu sitter jag själv och kollar lägenheter för att flytta iväg. Gråter oavbrutet. Han står fast vid att han menat varje ord om att han vill ha barn med mig i framtiden men ändå så går det inte. 
Svar på tråden Jag vill ha barn men han vill vänta